"Атақ-даңққа бола жұмыс істеген жоқпыз"– Бақтыгүл Самалова
Ол кісі Қызылорда облысы Қазалы ауданында туған. Бақтыгүл апай балалықпен ерте қоштасқан. Енді бойжетіп келе жатқан кезінде әкесі дүние салады, артынша бір аптадан соң анасы да о дүниелік болады. Небәрі 12 жасында ата-анадан бірдей айырылып, соңынан ерген бес бауырына бір сәтте қамқоршы атанған қаршадай қыз тағдырдың қатал қыспағына түседі. Нағашыларының қолында тәрбиеленіп, сегізінші сыныпты бітірген соң училищеде педагог мамандығы бойынша білім алып, кейін Қызылорда қаласында жұмыс істеп, бауырларына өзі бас-көз болуға жарайды. Тоқырау жылдары қалада өмір сүру қиындай бастағанда біздің қайсар кейіпкеріміз тәуекелдің қайығына мініп, белін бекем буып, Алматыға көшіп келеді. Бақытына орай, жұмыс та тез табыла кетеді. Мұнда теміржолшылар дайындайтын техникумға қазақ тілі мұғалімі жетіспейді екен. «Қазақша жақсы сөйлейтін мамандарды іздеп жатыр» дегенді естіп, сонда барады. Жұмысына тиянақты, тәртіпті, білімді, қақ-соқпен ісі жоқ Самалова 28 жасында балабақша меңгерушісі болады. Бір уақытта бірнеше жұмысты қатар істейтін еңбекқор кейіпкеріміз кейін жар атанып, өмірге ұл-қыз әкеледі. Алайда тағдырдың жазуымен бала-шағасын өзі асырап, жетілдірді. Өз отбасынан бөлек соңынан ерген бауырлары бар. Оларға да бас-көз болып, аяқтанып кетулеріне барын салды. Алғашында теміржолдағы мұғалімдік қызметті қосымша алып жүремін деген Бақтыгүл апайға бір күні кадр бөліміндегілер бір тізімге қосайық деп қолқалайды. Сөйтсе, бұл Қытайға жол ашуға арналған конкурс екен. – Ереже бойынша 25 жасқа дейінгі қыздар қабылдануы керек конкурсқа 31-дегі мені де енгізіп жіберді. Конкурсқа 360 қыз қатысты. Бірінші кезеңнен соң 120 үміткер қалдық, екінші кезеңнен 60 адам өттік. Сол 60-тан 12 қалдық. Ең соңғы сайыста осы 12 қыздан суырылып мен шықтым ғой. Оза шабуымның да сыры бар. Жап-жаспын, жалындап тұрмын, сен тұр, мен атайын дейтін кезім. Шашым ұзын, өзім боянбаймын, ішпеймін, шекпеймін, боқауыз сөз айтпаймын. Шашымды боямаймын, бетіме жөн-жосықсыз опа-далап жақпаймын. Өзім қазақ, орыс, ағылшын тілінде сөйлей аламын. Бірнеше тілді де ол кезде екінің бірі білмейтін, – деп еске алды жас кезін Бақтыгүл апай. ХХ ғасырдың 60-70 жылдары КСРО мен Қытай мемлекеті арасындағы қарым-қатынастың әбден ушыққанын тарихтан білеміз. Сөйтіп, шекара жабылып, екі ел өзара араласпайды. Бұл қырғи-қабақ соғыстың шеті тек Қазақстан тәуелсіздік алғаннан кейін ғана сетіней бастайды. Осылайша, ұзақ уақыт тұралап қалған теміржолдың бойына қан жүгіреді. Бірнеше ондаған жыл бойы жабық тұрған бекеттердің кейбірін орман, кейбірін шөп басқан. Осының бәрі қайта қалпына келіп, теміржолдың бойында қызу тірлік жандана бастайды. 30 жыл үзілістен кейін шетелге жол ашу бақыты қазақтың қайсар қызы Бақтыгүл Самаловаға бұйырады. Осылайша, жастайынан тағдыр теперішін көріп өскен қыз бір сәтте жұлдызға айналады. Қазақтың алғашқы қарлығашы атанып, сол кездегі еліміздің бас газеті «Егемен Қазақстанда» Шерхан Мұртаза атамыз газеттің бірінші бетіне береді. Бұл жаңалық елімізде 4 күн бойы сенсация болады. Қытайда да Англия, Жапония, Германиядан келген журналистер сұхбат алуға келеді, өйткені тілге жетік, оның үстіне мұғалім, тарихты жақсы біледі. Осылайша, Қытай сапары Бақтыгүл апайдың бағын ашып, жұлдызын жағып, беделін арттырды. – Алғаш Қытайға жол ашу арқылы сонда тұратын бүкіл қазақтарды Отанымызға оралуға шақырған тарихи оқиғаның куәгері болғаныма қуанамын әрі мақтан тұтатын. 360 қыздың ішінен суырылып шығып, «Алматы-Үрімші» сапарына бұрымдылардан мен ғана бастап бардым. Бір жылдың шамасында Қытайға жүретін шойын жолды аштық. Бұл сөзбен айтып жеткізе алмайтын керемет сезім. Мен өзімнің теміржол саласын жақсы көріп қалғанымды осы кезде ұққандаймын. Өзіндік атмосферасы мен қайнаған қызу тірлігі мені тартты да тұрды. Тәжірибем мен талпынысыма сеніп, өзімді пойыздың басшылық қызметіне ұсындым. Ұсынысымды қабыл алып, мені су жаңа пойыздарға бас-көз болуға шақырды. Алайда мен вагондары ескі-құсқы, Мәскеуге баратын маусымдық пойызды сұрадым. Себебі бәрін ескіден бастап үйренгім келді. Осылайша, мен тағы да Мәскеуге бірінші жүрген қазақ қызы болып шыға келдім. Себебі ол заманда Мәскеу пойызына қыздар тұрмақ, жігіттердің өзі әрең шыдайтын. Өйткені жол ұзақ, үш жарым күн жүресің, сонда барып-қайтуың бір апта. Менен 20-30 жыл бұрын Қазақстаннан Доронина деген орыс әйел жүрген екен. Кейін оны әр нәрсені сылтауратып жүргізбей қойған көрінеді. Мұндай жауапты жұмыста өзіңе де, жұмысыңа да қатаң болмасаң, болмайды. Бас-аяғы үш айдың ішінде бұл жерге темірдей тәртіп орнаттым. Пойыз ұзақтау тоқтайтын стансаларға келгенде кілемдерді қақтырып, вагондарды желдетіп, еденін, қабырғасын, терезесін айнадай жалтыратып жуғызып, жолаушылардың жағдайын жасадым. Мені сонда сыртымнан «Алдынан келгенді тістейді, артынан келгенде тебеді» деп айтады екен (күліп). Өйткені мен бізді тексерушілердің өзін құжаттарын көріп барып қабылдайтынмын. Ревизордан да, милициядан да қорықпайтынмын. Вагондарым таза, формамыз жинақы, ақ қолғап, ақ жейде, баста фуражка, мойында галстук. Мен қай бағытта жүрсем де бірінші жолсеріктердің киімінің мұнтаздай болғанына қатты назар аударатынмын. Жолда саудагерлер мен «безбилетниктер» бізді көрсе қашатын. «Бұл коммунистік бригада, бізді алмайды» дейтін. Мәскеуге 3,5 жылдай қатынадым. Осы уақытта ешкімді аямайтын орыстар маған «Королева трассы» деп ат қойып, құрметтеді. Менің осы еңбегімді ескерген басшылық «Алматы-Мәскеуден» соң, «Қазақстан» фирмалық пойызына, «Алматы-Астана» бағытына, Қарағандыға қатынайтын пойызға да жауапты етіп тағайындады. Қызметпен бірге саясатқа да араласқан кезім осы тұс еді. Кейін маған Алматы аймақтық жолаушылар тасымалы және вагон шаруашылығы депосының жұмысын реттеу сеніп тапсырылды, – дейді Самалова. Сол бір жоқшылық кезеңде мұндай қызметті абыроймен атқару үлкен жауапкершілік болғанымен, Бақтыгүл апай қиындықтың бәріне шыдап, теміржолдың қара нанымен балаларын өсірді, өзі де өсті. Ең бірінші кезекке тәртіпті қойды. Себебі теміржолда тәртіп болуы міндетті.
Жас та болса, әр істе бас бола білген Бақтыгүл апай талай басшының алдында ойын тіке айтып, әріптестерін қорғай жүріп өзінің абыройы асқақтайды. Өзі білімді, заңгерлер отбасында тәрбиеленген қыз әділетсіз сөйлеген талай басшының аузына құм құйған. Құдай аузына сөз салған қазақтың қаршадай қызынан қызметі үлкен әріптестері де именетін. – Жұмысымды барынша жақсы атқаруға тырыстым. Өзім – оңтүстіктің қызымын, әжемнің тәрбиесін көріп өстім. Ата-анамыздан айырылғанда нағашыларым қолдау көрсетті. Нағашым 40 жыл бойы соттың төрағасы болды, сондықтан менің оларға жаман ат әкелуге ешқандай хақым жоқ еді, – дейді кейіпкеріміз. Кезінде министр Мырзахметовтің қолынан «Теміржол саласының үздігі» атағын алған Самалова Мәскеуден келген соң кадр бөлімін басқару жүктеледі. Астананың бас ғимаратында жұмыс істеу бақыт болғанымен, оны абыроймен атқару әманда қиын екенін түсінеді. Алайда Самалова тағы да өзінің шартын қояды. Сол талабым орындалса ғана кадр бөлімін басқарамын дейді. Бұл шарты да кейіпкеріміздің атағын аспанға шығарады. «Теміржол қызмет көрсету саласы болғанымен, біз осы міндетімізді дұрыс атқара алмай отырмыз. Өйткені жолсеріктер – ылғи ер адамдар. Олар үйінде ұстамаған сыпырғышпен вагон тазалап, үйде қоймаған шайды жолаушыға береді. Вагонның шаңын сүртіп, шәйнегін таза ұстайтын ерлер өте аз. Осыны бір ер, бір әйел көрсеткішіне жеткізейік. Енді ер адамдарды жұмысқа қабылдамаймын, тек қыздарды аламын. Оларды арнайы оқытайық» дейді. Басшылық келіседі. Сөйтіп, 4 айда 120 қазақ қызы жолсеріктің оқуын оқиды. Қыздарды жинау да оңай болмайды. Газеттерге хабарландыру беріледі. Самалова көшеде құрт, шылым сатып күнін көріп отырған қыздарды оқуға тартады. Алғашқы топқа сабақты өзі жүргізеді. Қыздарды тәртіпке, тазалыққа үйретеді. Кадр саласын қыз-келіншектермен толтырғаннан кейін кейіпкеріміз Алматыдан бас қалаға ауысып, Астананың депосында жолсеріктер резервін басқарады. Барлық жерде орнатқан тәртібі мен тазалығының ұнағаны болар, кейін апайды Қарағандыға қызметке жіберді. – Ол жылдары Қарағандының халқы да көп. Қаладан Балқашқа, Жезқазғанға, Мәскеуге, тіпті Санкт-Петерборға дейін қатынайтын пойыз бар, бірақ Алматы бағытында пойыз жоқ. Қызметке кірісе сала министерге хат жазып, орыстардың орнына оқыған қазақ жігіттерін шығарып, жаңа пойыз жолын ашқым келді. Бұған бір сом ақша сұрамаймыз, тек ескі вагондарды ремонттап, Қарағанды-Алматы бағытында жүретін пойыз берсеңіздер дедім. Министр қолдап, тапсырма берді. «Көмектесіңдер» деп мен ешкімге алақан жайған жоқпын. Қазақтың жігіттерін шақырып алдым да: «Пойыз бастығы болғыларың келмей ме? Өз елімізде жүріп өздеріңді көрсетіңдер» дедім. 4-5 құрамның әрқайсында 30-40 адамнан болғанда, қаншама жұмыс орны ашылды. Кейін оларға механик болуларың керек дедім. Жігіттер демалғанда вагонды өздері ремонттап жүрді. Дәл осы тұста ҚарМУ ремонт жасап жатыр екен. Солардан қалған құрылыс материалдарын сұрап алып, вагондарды зауыттан шыққандай жаңалап алдық. Сөйтіп, қарағандылықтарға пойыз сыйлағаным бар, – дейді күліп. Одан кейінгі уақытта Шымкент, Жібек жолы, Отырар, Астана-Алматы пойыздарын ашып, кейін елімізге «Тальго» пойыздарының келуіне де зор үлес қосты. Алматыдан Тегеранға пойыз ашқаны және бар. Расында, теміржол саласында Самалованың істеген жұмысын айтып тауыса алмайсың. Ғұмырын бір салаға арнап, бейнетінің зейнетін көріп отырған Бақтыгүл апайдың төрт құбыласы түгел. Ұлын ұяға, қызын қияға қондырған, немере сүйіп отырған бақытты әже. Зейнеткерлікке шығып, қызметтен қол үзгенімен, ұлы жолын жалғастырып жатыр. Кейіпкеріміз қазір Астанада тұрады. Ол осы қаланы сүйеді. Өзінің маңдай терімен жеткен жетістіктерін айтып, еңбек адамының төккен терін бағалап үйрену қоғамның дамуы үшін керек дейді. – Біз жаңа Астана салған санаулы елдің біріміз. Астана – ХХІ ғасырдың қаласы. Бұл қалаға бауыр басқаным сонша, әлемнің кез келген шаһарына айырбастағым келмейді. Бұл қаланы кімдер салды? Еңбекшілер салды. Мұндағы әр кірпіш қарапайым жұмысшылардың қолымен қаланған. Қазақтың қарапайым қыз-жігіттері осы қаламен бірге өсіп, бірге өркендеп келеді. Бұрынғы қызметтестерім мен достарыма, туыстарыма Астананы мақтаймын. Алыстан келсе, аралатып, тарихымен таныстырамын. Астанаға алғаш келген кезімде қандай еді, қазір қандай? Мүлдем бөлек. Қала – мемлекеттің айнасы. Әлі де болса осы қала үшін, еліміз үшін еңбек еткім келеді. Астананың өскенін, өркендегенін көргенде, кеудемді мақтаныш кернейді. Өйткені бұл қалаға қарап еліміздің өзге шаһарлары бой түзейді. Сондықтан осы қаланың қарапайым еңбекшілерін құрметтеп үйренуіміз керек. Президент Қасым-Жомарт Тоқаевтың еңбек адамы туралы айтқан сөздеріне жете мән бергеніміз жөн, – дейді Бақтыгүл Самалова. – Біздің елімізге жұмысшы мамандар қажет. Елдің бәрі заңгер, экономист болса, қарапайым жұмысты кім істейді? Еңбек ету адамның өзін ғана өсірмейді, елін де өркендетеді. Сондықтан еңбекке баулу балабақшадан басталып, мектепте жалғасып жатуы керек. Сосын қандай жұмыс болса да, жүрегіңмен жақсы көріп істесең, оның рахатын көріп, бақытты өмір сүресің, – деп ойын қорытындылады құрметті теміржолшы. Иә, теміржол саласы – Қазақстан экономикасының күретамыры. «Әрбір кетіп бара жатқан пойыздың өзі – мемлекет ішіндегі мемлекет. Өйткені жолаушылардың өміріне қатысты шешімді пойыз бастығы қабылдайды. Сондықтан олар ақылды, көзі ашық, оқыған, өз жұмысын жақсы көретін мамандар болуы керек» дейді кейіпкеріміз.
Арайлым ЖОЛДАСБЕКҚЫЗЫ