Қазаққа қымбат Ташкент
Ташкенттегі қазақ тарихының іздері
Ташкент қаласын жақсы білгеніммен, алғашқы көруім 2020 жылдың шілдесі болатын. Бұдан кейін келуіміз жиіледі. Биылғы жылдың 27 тамызы күні тағы да келдік. Бұл жолғы сапарымызға себепкер болған Қазақстан Республикасы Мәдениет және ақпарат министрлігі мен Қазақстан Жазушылар одағы арасында әріптестік негізінде жүзеге асырылған «ТМД елдері архивтеріндегі қазақстандық жазушылардың зерттеу жұмыстары» жобасы болды. Ташкентке келген әр сапарымыз жадымызда жақсы естеліктермен сақталып қалғаны – шындық. Алғашқы сапарда, анықтап айтсақ, төрт жыл бұрын шілдеде қаланың тарихи орындарымен танысып, Төле би бабамыздың – Қарлығаш әулиенің басына зиярат еткен едік. Елдік тарихымызда ерекше орны бар би бабамызды өзбек ағайындар «Қарлығаш әулие» деп ардақтайды. Қаланың сырт жағына қарай орналасқан тағы бір ерекше орын – түркі жұртына ортақ Зеңгі баба мен Әнуар ананың мәңгілік жайы. Жан-жақтан келген қала қонақтары мен жергілікті халық ағылып келіп жатқан бұл киелі орынды «Зәңгі ата» деп атап, зиярат еткен көрші ағайынның ерекше құрмет-ықыласына тәнті болғанбыз. Келесі сапарларымызда бұл екі киелі орынға міндетті түрде келіп, зиярат етіп жүретін болдық.
Тарихқа көз жіберсек, Ташкент қаласы ХХ ғасырдың басында түркі халықтары, әсіресе қазақ зиялыларының шоғырланған орталығы болғаны белгілі. Қазақ мәдениеті мен әдебиетіне, саяси өміріне белсене араласып, елдік жолында ірі істер атқарған қазақ зиялыларының бәрі де Ташкент қаласына табан тіреді. Мұстафа Шоқай, Ахмет Байтұрсынұлы, Жүсіпбек Аймауытұлы, Мағжан Жұмабайұлы, Мұхтар Әуезов, Сұлтанбек Қожанов, Халел Досмұхамедов, Қошке Кемеңгерұлы, Тұрар Рысқұлов сияқты тарихи тұлғалардың Ташкенттегі ғұмыры ұлт тарихы мен әдебиетінде алтын әріптермен жазылды десек те болады. Елдік мұратты тұтынған Алаш зиялылары Ташкентте шоғырланып, бұл қаланы саяси-мәдени орталыққа айналдыруға күш салған. Мұның бәрі өткен тарих болғанмен біз үшін ұмытылмауы тиіс. 1870 жылы Ташкент қаласынан «Түркістан уәлаяты» газеті жарық көре бастаған. Бұл газет қазақ баспасөзі тарихында тұңғыш бұқаралық ақпарат құралы ретінде қалды. Ол Жетісу және Сырдария облыстарына кеңінен таралды. Түркістан өлкесінің саяси-әкімшілік орталығына айналған Ташкент қаласында өзбек, қазақ сияқты жергілікті ұлт өкілдерінің арасынан озық ойлы, көзі ашық, еуропалық мәдениетті меңгерген, қоғамдық-саяси белсенділігі жоғары зиялы қауым ортасы қалыптасты. Ташкент қаласында 1916 жылғы 1-қарашада «Алаш» газетінің тұңғыш саны жарық көрді. Бұл газетті ұйымдастырушы Көлбай Төгісов еді. «Алаш» газеті қазақ қоғамының өзекті мәселелерін көтерді. 1917 жылғы ақпан төңкерісінен кейін Көлбай Төгісов қазақтар нағыз еркіндікке жету үшін бірігу керек деген идеяны осы газет бетінде батыл көтерді. Тарихи маңызы бар тағы бір маңызды ұйым – «Кеңес» астыртын үйірмесі болды. Бұл үйірмені Ташкент қаласындағы қазақ зиялылары құрды. Төрағасы генерал Сейітжапар Асфендияров, оның орынбасарлары Мұстафа Шоқай мен С.Өтегенов болды. Үйірменің мүшелері де, тілектестері де көп еді. Үйірменің бюро мүшелері қатарында Қ.Қожықов, С.Асфендияров, С.Ақаев, М.Қасымов, Ә.Көтібаров, т.б. қазақтар болды. Үйірменің хатшылық жұмысын З.Сейдалин атқарды. Түркістан өлкесін қамтыған бұл «Кеңес» үйірмесі қазақ зиялыларының саяси күрестегі алғашқы қадамы болды. Ташкент қаласында қазақ тілінде жарық көрген «Алаш», «Бірлік туы» газеттері жабылғаннан кейін қазақ зиялылары ұлттық басылым шығару үшін белсенді жұмыстар жүргізді. Соның нәтижесі ретінде Ташкент қаласында көптеген қазақ басылымының жарық көруін айтуға болады. Кеңестік билік кезінде ашылған «Ақ жол» газеті, «Шолпан», «Жас қайрат», «Сана» журналдары ұлттық зиялы қауымның қалыптасуында ерекше рөл атқарды. Алаш партиясына Қазақ автономиялы республикасы ресми түрде тыйым салғанда, оның мүшелері саясаттан шеттетілгені белгілі. Сол себепті олар 1919-1920 жылдары Түркістан Республикасының орталығы Ташкент қаласына топтасты. Бұл қалада оларға Алаш идеясын одан әрі жалғастыруға мүмкіндік болды. 1918 жылы 20-қарашада Ташкент қаласында ұйымдастырылған Қазақ педагогикалық курсының жұмысын жүргізу мақсатында арнайы «Педагогикалық коллегия» құрылады. Коллегия құрамына Х.Болғанбаев, С.Қожанов, Қ.Қожықов, Ф.Құлтасов және Е.Табынбаев кірген, курстың меңгерушісі И.Тоқтыбаев болады. 1919 жылдың мамыр айында осы педагогикалық курстарды 145 адам бітіріп, барлығы да қазақ мектептерінде мұғалім болып қызмет атқаратындықтары жөнінде қолхат береді. Бұл мәліметтер Т.Тілеуқұлов пен Г.Тілеуқұлованың авторлығымен 2005 жылы жарық көрген «Ташкенттегі Қазақ педагогикалық институтының тарихынан» атты кітабында келтірілген. Қазақ педагогикалық курсы 1919 жылдың 1-маусымында дербес педагогикалық училище болып бөлінеді де, 1920 жылы Қазақ Оқу-Ағарту комиссариаты алқасының шешімімен Қазақ ағарту институты болып құры- лады. Институтқа оқытушылар Орынбордан және Сырдария облысынан шақыртылды. Қазақтың көрнекті ақыны Мағжан Жұмабайұлының Ташкентке келуі осы уақыт. «Оның «Батыр Баян» поэмасы да осында жазылды. Алаш көсемі Ахмет Байтұрсынұлы мен Жүсіпбек Аймауытұлы да осындай шақыртумен келген. Ташкент қаласындағы мемлекеттік университеттің қалыптасуы жөнінде арнайы зерттеу жүргізген И.Шамсиева «Ташкент мемлекеттік университетінің Орта Азиядағы жоғары білім тарихындағы рөлі (1920-1960 жылдар)» атты еңбегінде университеттің қалыптасуындағы Н.Төреқұловтың, Т.Рысқұловтың, Т.Жүргеновтердің қызметтеріне жан-жақты тоқталады. Саяси жүйе ауысып, аумалы-төкпелі кезең басталғанда, қазақ зиялылары Ташкентке табан тіреп, өздерінің елдік жолындағы күрестерін жалғастыра берді. Қазақ елін, қала берді күллі түркітектес халықтарды азаттыққа үндеген ұрандары сөз жүзінде қалмай, саяси-қоғамдық, мәдени-ағартушылық, әдеби қызметте көрінді. Міне, Ташкент қаласының біз үшін маңызы осындай... Тарихымызды түгендей түсу үшін Ташкент архивтерінде, музейлер мен кітапханаларында әлі де ізденіс жүргізу керек-ақ. Әсіресе, Ташкент облыстық архивінде қозғалмай жатқан қанша дүние бар екен десеңізші... Әр сапардың көңілге шуақ сыйлар қуанышын ғана емес, кейде «әттеген-ай» деген өкінішін де есте тұтып қаларымыз шындық. Осы төрт жыл бұрынғы сапарда жүздесуіміз тиіс болып жүздесе алмаған Меһмен (Меһманқұл Исламқұлов) ағаны кейінгі сапарым- да арнайы көрмек болып іздеген едім, болмады. Марқұм болып кетіпті. Төрт жыл бұрынғы сапарда менің Ташкентте жүргенімді естіген Есенғали аға арнайы хабарласып: «Меһмен акаң маған арзу жанрына қатысты кітаптар беріп жібереді, соны ала келсең», – деп өтініш айтқан еді. Тоқтаған қонақүйдің мекенжайын алып, Меһмен ағаға жолдағанын айтты. Мен Зеңгі бабаға зиярат етуге кеткен кезде Меһмен ака келіп, мен жоқ болған соң кітаптарды кезекшіге қалдырыпты. Әрине, ол кітаптарды мен Астанаға келген соң Алматыға арнайы жіберіп, Есенғали ағаның қолына тигіздім. Арада жыл өтпей Есенғали аға бақилық болды. Меһменқұл ака да бұ дүниенің жүзінен ауып кетті. Өзбектің бұл қаламгерімен дидарласу осылайша мүмкін болмады...
«Қатағон қурбонлары хотира музейи» («Қуғын-сүргін құрбандарын еске алу» музейі). Қазақ әйелі Фарида
Өзбекстан Республикасының «Қуғын-сүргін құрбандарын еске алу» мемлекеттік музейінде қазақ тарихына қатысты мәлімет-деректер өте көп. Қазақ тарихындағы белгілі тұлғалар, ірі қайраткерлер А.Байтұрсынұлы, М.Жұмабайұлы, Ж.Аймауытұлы, Т.Рысқұлов, С.Қожанов есімдері мен өмірбаяндары музей экспозициясы қатарынан орын алған. Сонымен қатар қуғын-сүргін құрбаны болған қазақ ұлтының өкілдері туралы да мәліметтер жетерлік. Солардың ішінде біздің назары- мызды ерекше аударған Фарида Жантуғанова есімді қазақ әйелінің тағдыры. Қазақтың қаншама біртуар азаматтарының қуғын-сүргін құрбаны болғаны жүрегіміздегі жазылмас жара. Азаматтармен бірге нәзік жанды әйел адамдар да азапты тағдыр кешті. Көбінің аты-жөні бізге белгісіз болып қалды. Солардың бірі – Фарида Жантуғанова. Алаштанушы ғалымдардың назарына ұсынарлық тың мәлімет осы болар. Низами атындағы Ташкент мемлекеттік педагогикалық университетіндегі қазақ тілі мен әдебиеті кафедрасының меңгерушісі, педагогика ғылымдарының докторы, профессор Ергеш Абдувахидов әріптестерімен бірге бұл музейдегі қазақтарға қатысты мәліметтерді ана тілімізде дайындаған екен. Әріптестерім ұсынған музейдегі экспонат деректерінен Фарида есімі еріксіз назар аудартты. Фарида Жантуғанова 1898 жылы Қазақстанның Семей облысы Зайсан ауданында дүниеге келген. Әкесі Зәріп Кәрімбаев тумысынан зағип, Зайсандағы мешіттің қариясы болған. 1907-1915 жылдар аралығында Фарида мен оның әкесі жылжымалы дүкенде ұсақ -түйек заттарды сату арқылы бес адамнан тұратын отбасын асырауға көмектескен. Фарида бос уақытында әкесінен сауат ашып, кейіннен Зайсандағы орыс-түзем мектебінде білім алыпты. 1915 жылы Зәріп атасы дүние салғанда, Фарида 500 сум қалың малға Сүлеймен Мергенбаев деген қарт көпеске тұрмысқа ұзатылады. Онымен үш жыл тұрған соң, Мергенбаев қайтыс болып, «Алаш Орда» партиясының белсендісі Мұқыш Боштаевпен отбасын құрған. 1918 жылы мамырда Боштаевпен бірге Семейге келіп, «Алаш Орданың» 1-съезіне қатысады. «Алаш Орда» жастар қанаты «Жас жүрек» құрамында жергілікті әйелдерді саяси қызметке шақыру, қыздарды ерте күйеуге беру, көп әйел алу, қалың мал сынды келеңсіздіктерге тосқауыл қою туралы дәрістер оқиды. Алашшылар Шура үкіметі сарбаздары тарапынан қуғын-сүргінге ұшырағаннан кейін ері Мұқыш Боштаев шетелге кетуге мәжбүр болған. Фарида ауылына келіп, мұғалім болып сабақ бере бастаған. Тағдыры енді «Алаш» белсенділерінің бірі Ысқақ Жантуғановпен тоғы- сады. Фарида Жантуғанова 1930 жылы Ташкентке көшіп келіп, 1930-31 жылдары Орта Азиялық экономикалық институтының жұмысшы факультетінде қазақ тілі мен әдебиетінен сабақ береді. 1932 жылы Өзбек мемлекеттік баспасында (Ўзбекистон Давлат нашриёти) редактор, 1934 жылдан баспаның қазақ әдебиеті бөлімінің меңгерушісі болады. 1936 жылдың қазан айынан бастап екі баласымен Орта Азиялық мемлекеттік университетінің еңбек факультетінің жатақханасында тұрып, факультеттің қазақ студенттеріне қазақ тілі мен әдебиетінен сабақ берген. Фарида Жантуғанова 1937 жылы 29 маусымда «Алаш Орда» идеяларын таратқаны үшін түрмеге жабылған. 1937 жылы 21 қарашада атышулы «үштік» Фарида Жантуға- нованы 8 жылға еңбекпен түзеу лагеріне жіберу жазасына кескен. 1945 жылы шілдеде Архангельск облысы Котлас қаласындағы түрмеден бостандыққа шыққан. 1955 жылы Қазақстандағы Семей қаласының ауруханасында қайтыс болған. Фарида туралы музей қабырғасындағы бар мәлімет-ақпарат осы. Қуғын-сүргінге ұшыраған қазақ әйелдерінің азапты тағдырын білу ұрпақ үшін керек. Фарида да ел тарихында аталуы, зерттелуі тиіс тұлғалардың бірі.
Ғафур Ғұлам музей-үйі. Алмас апа Ғафурқызы
Ташкент қаласында кезекті бір сапарымызда, дәлірек айтсам, 2023 жылдың желтоқсан айының басында Арапая көшесінде орналасқан Ғафур Ғұламның музей-үйіне арнайы бардық. Қазақтың классик ақыны Есенғали Раушановтың «Асылдың сынығы» эссесінің кейіпкері, ақынның қызы Алмас (Олмас) апаны көріп, тілдесу, қазақты қаны бір туысым деп құрметтеген Ғафур Ғұламның музей-үйінің тынысын сезіну басты мақсатымыз болған еді. Әлішер Науаи атындағы Ташкент мемлекеттік өзбек тілі мен әдебиеті университетіндегі әріптестерімізбен пікір-тәжірибе алмасып, дәріс оқып жүрген біздерге белгілі түркітанушы ғалым Самихан аға Әшірбаев өзінің шәкірті, «Фольклортану және диалектология» кафедрасының жас оқытушысы Елиорды жолбасшы етіп қосты. Алдын ала хабарласып, қазақ меймандардың келгенін, өзімен жүздесуге ниетті екенін Алмас апаға жеткізді. Менің қолымда – Есенғали Раушановтың «Жаздың жұпар жаңбыры» атты эсселер жинақталған кітабы. Кітапқа енген жазбалардың ішінде дәл осы Алмас апа кейіпкер болған «Асылдың сынығы» эссесі бар. Қасымдағы сапарлас әріптестерім Сәулеш Айтуғанова мен Гүлназ Сағынадинге Ғафур Ғұлам туралы білгендерімді айтып, Алмас апа туралы әңгімемді бастай бергенде музей-үйге келіп те қалдық. Бізді музей қызметкері жас қызбен бірге Алмас апа өзі қарсы алды. Алмас апа жасы сексеннен асса да тың, ширақ. Меймандарды қарсы алуға жақсы дайындалғаны көрініп тұр. Апамыздың сергек дидары, жүйелі де қызықты әңгімесі бізге айрықша әсер етті. Мен «Жаздың жұпар жаңбыры» кітабын сыйға тартып тұрып, өзі туралы эссе бар екенін айтқанымда апамыз таңырқағандай болды. «Қазақ қаламгерлері көп келеді, есіме түсіре алмай тұрғаным», – деді. Меһмен ағамен бірге келіпті дегенімде, есіне түсіргендей болды. Музей-үйдің негізі 1983 жылы қаланып, 1988-1998 жылдар аралығында толықты- рылып, жаңартылып отырған екен. Директоры Алмас Ғафурқызы – ақынның қызы. Осы музей-үйде Ғафур Ғұламның 1993 жылы 90 жылдық, 1998 жылы 95 жылдық мерейтойы атап өтіліпті. Музей-үй екі бөліктен тұрады. Біріншісі – Ғафур Ғұламның тұрған үйі де, екінші бөлігінде экспозициялар орналастырылған. Екінші бөлігі 2003 жылы Ғафур Ғұламның 100 жылдық мерейтойы қарсаңында салынған. Ғафур Ғұлам – өзбек әдебиетінің дамуына үлкен үлес қосқан қаламгер. Ол өзінің поэзиясында шығыстық дәстүр мен заманауи стильді шебер тоғыстыра білді. 1970 жылы, ақын қайтыс болғаннан кейін оған сол кездегі ең жоғарғы марапат – Лениндік сыйлық берілген. Ғафур Ғұлам өзінің шығармашылық ғұ- мырында қазақ әдебиеті өкілдерімен өте тығыз байланыста болған. Оның қазақ әдебиетінің көрнекті өкілі Сәбит Мұқановпен достығы, басқа да қаламгерлермен рухани-шығармашылық байланысы музей-үйіндегі фото-суреттерде де айрықша таңбаланған. Алмас (Олмас) апа әке мұрасы болған әрбір экспонатқа, әрбір суретке қатысты шежіре шертеді. Әкесінің қазақтарға ерекше құрметін майын тамыза әңгімелейді. Қазақтың классик ақыны Есенғали Раушановтың эссесінен де бұл анық байқалады. Ғафур Ғұламның Алмас ападан басқа да перзенттері бар, олардың өздері де, ұрпақтары да үлкен қызметтерде, ғылым саласында жетістікке жеткен айтулы тұлғалар екен. «Ер Төстігім бір төбе» дегендей Алмас апа сол перзенттерінің ішінде әке мұрасын сақтап, насихаттауға бар өмірін арнап келе жатыр. Әкенің әрбір шығармасының жазылу, жариялану тарихын жете біледі, келушілерге кеңінен әңгімелейді. Алмас апамен қоштасып кетпек болғанымызда: «Шай ішесіздер, дәм татасыздар, меймандарды онсыз жібере алмаймын», – деп дастарқан жайды. Шай дастарқанын ширақ қимылмен өзі дайындады. Көмектеспек болып едік, рұқсат етпеді. Шай үстінде де әкесінің қазақ ақын-жазушыларымен достығын тамсана айтумен болды. Біз Алмас апамен қоштасып, саулық тіледік. Биыл да музейге арнайы ат басын бұрдым. Алмас апамен жүздесе алмадым. «Ауырып қалды, бүгін келе алмады», – деді сондағы қызметкер қыз. «Жасы үлкен адам ғой», – дегенді қосып қойды. «Музейге жөндеу жұмыстарын жүргізгелі жатырмыз. Экспонаттар заманауи талаптарға сай жаңартылады, толықтырылады», – деді тағы. Мен Алмас апа өзімізге көрсеткен фото-альбомдағы суреттерді қайта бір парақтап көруді ойлаған едім... Алмас апамыздың саулығын тіледім. Ол кісі берер тағылым, атқарар шаруа әлі де көп. Музей-үйден шығып бара жатып Есенғали ағаның «Асылдың сынығы» эссесіндегі соңғы жолдарды есіме алдым. «Ташкенде қазақ халқын өз халқындай өле сүйген Үлкен кісінің музей үйі бар. Жақсы жерлерге зиярат қып, дұға ету сүндет. Мұны менсіз де білесіздер. Бірақ мен, осы шағын жолжазбада бәрінен бұрын, неге дүр, Алмас ханым Ғафур қызын өзімнің туған апайымдай көріп кеткенімді айтқым келді», – деп аяқтайды Алмас апа туралы эссесін Есенғали аға. Мен де дәл осындай сезімде болдым. Екі сапарымда да...
Түркітанушы ғалым Самихан аға Әшірбаев
Ташкент шаһары дегенде есімізге түсетін ерекше тарихпен бірге ерекше адамдар бар. Солардың бірі Алмас апа туралы айтып өттік. Тағы бір көзі тірі тұлға туралы айтпау әді- летсіздік болар. Ол – өмір жолы мен ғылыми-ұстаздық еңбегі өзінен кейінгі буынға өнегеге айналған филология ғылымдарының докторы, профессор Самихан аға Аширбаев. Самихан аға – тіл біліміне салмақты үлес қосқан белгілі тілтанушы, түркітанушы ғалым. Біз Әлішер Науаи атындағы Ташкент мемлекеттік өзбек тілі мен әдебиеті университетіне алғаш барғанымызда өзбек әріптестеріміз «Қазақтар келді, Самихан акамен жүздестірейік», – десті. Оқу ісі жөніндегі проректордың кабинетінде отырғанымызда, келіп кірген салиқалы қартты «Міне, Самихан ака, туыстарыңыз келді», – деп қарсы алды басшылық. Бізбен өте жылы шыраймен амандасып, таныстықтан соң «Мына өз-ағаларың мені «қазақ» дейді. Туыстарың келді дегесін тездетіп жеттім», – деді қазақша жылы әзілмен жымиып. Содан бері Самихан ағамен жақын туыс жандардай болып кеттік. Ағамыз туралы тарқатып айтар болсақ, Самихан Аширбаев 1946 жылдың 18 сәуірінде қазіргі Түркістан облысы Түркістан ауданы Қориз ауылында дүниеге келген. Қазақ тілін жетік білетіні, қазақтарға деген ерекше ықыласы осы қазақ топырағында туып-өскенімен байланысты болар. 1964-1968 жылдар аралығында Низами атындағы ТМПИ-ның Тарих-филология факультетін бітіріп, сол жылы «Көне өзбек жазуы» кафедрасына оқытушылық қызметке қабылданады. 1975 жылы жиырма тоғыз жасында «Өзбек тілі грамматикалық құрылымын үйрену тарихы» (1875-1917 жылдар аралығындағы орыс түркологтарының шығармалары негі- зінде) атты кандидаттық диссертациясынан-ақ өзінің кең құлашты, озық ойлы ізденімпаздық қасиетін танытып үлгерген болатын. Самихан Аширбаевтың бұл ғылыми жұмысы сол кездегі ғылыми ортаға үлкен сілкініс жасады. Самихан ака өзбек тілі грамматикасындағы кейбір деректерді ғылыми түрде нақтылап, батыл ойлар айтты. Сол кездегі өзбек тіл білімінің марғасқалары жас зерттеушінің бұл батыл ізденістерін құптап, ұстаздық ақыл-кеңестерін беріп, бағыт-бағдар сілтеді. Тіл білімі ғылымында өз бағыт-бағдарын анықтаған ғалым 1990 жылы өзбек әдеби тілінің негізін қалаушы Әлішер Науаидің прозалық туындыларын зерттеуге ден қойды. Нәтижесінде, «Әлішер Науаидің прозалық туындыларындағы жай сөйлем құрылымы мен мазмұн ерекшеліктері» тақырыбында докторлық диссертациясын қорғап, көне өзбек тілінің заңдылықтарын, оның ұлттық сипаты мен ерекшеліктерін терең ашып берді. 1970 жылдардан бастап оқу процесінің түрлі салаларында, әуелі декан орынбасары, сырттай оқу бөлімінің деканы, проректор және жоғары және орта арнаулы білім министрлігінде әдістемелік кеңестің хатшысы қызметтерін қатар атқарған. Түркия және Ауғанстанда көптеген шәкіртке ғылыми жетекші болған. 1997 жылы Самихан Аширбаевтың тікелей жетекшілігімен Қазақстан Республикасындағы оқу өзбек тілінде жүргізілетін мектептер үшін «Өзбек тілі» (5-9 сыныптар) оқулықтары жарық көрді. Бүгінде бұл оқулықтар мектеп оқушыларына таптырмас құралға айналды. Зерделі ғалым, шебер әдіскердің терең ізденіске толы бұл еңбегі де өз кезінде үлкен жаңалық болды. Самихан Аширбаев көптеген шетелде халықаралақ конгресс, конференция, жиынға қатысып, баяндамалар жасады, ғылыми мақала, еңбектер жариялады. Ғылымдағы көп жыл табысты еңбектері үшін абырой, атаққа бөленіп, халықаралық TURKSOY ұйымының «Ахмет Байтұрсынов» медалімен (2022), Өзбекстан Республикасы Президентінің Жарлығымен «Достық» ордені (2024) және бірнеше құрмет грамоталарымен марапатталды. Самихан Аширбаев онға тарта кандидат пен алты ғылым докторына ғылыми жетекші, он докторлық, отыз кандидаттық диссертацияға ресми оппонент болған екен. Өзінің мағыналы ғұмырында түркітану ғылымының, өзбек тілінің дамуына, ғылымның жас күштерінің қалыптасып, нығаюына көп еңбек сіңіріп келеді. Самихан ағайдың өзбек тілі тарихы мен түркітануға қатысты екі жүзге тарта еңбегі бар. Солардың ішінде «Көне түркі тілі», «Өзбек тілінің тарихи грамматикасы», «Өзбек әдеби тілі тарихы», «Ескі өзбек тілі және жазуы», «Өзбек диалектологиясы», «Түркі тілдерінің салыстырмалы-тарихи грамматикасы», «Ареал лингвистика» тағы басқа еңбектері жас мамандардың игілігіне айналып келеді. Самихан аға: «Алтай Сәрсенұлы Аманжолов – біздің ұстазымыз», – деп, ерекше ықылас-құрметпен айтқан еді бізге. Ғылыми ізденісіне баға беріп, тілектестік білдірген Алтай Аманжолов туралы естелігін тыңдай отырып, ғылымға, ғалымға, ұстазға деген құрметтің риясыз үлгісін Самихан ағадан көруге болады деп түйген едік. Көрнекті түрколог ғалым және өзбек тіл білімінің, түркітанудың білгір зерттеушісі Самихан Аширбаев бүгінде тынымсыз ғылыми ізденісін жалғастыруда. Ғалымның әлі де түркітануға қосары мол деп ойлаймыз. Биылғы сапарымызда арнайы сәлем бермек болғанымда, әріптестер ағаның Мемлекеттік наградамен марапатталып жатқа- нын жеткізді. Өзбекстан Республикасының Президенті Самихан ағаның ғылымдағы, қоғамдағы еңбегін жоғары бағалап «Достық» орденімен марапаттапты. Лайықты марапат. Ертесіне Самихан аға басқарып отырған «Фольклортану мен диалектология» кафедрасына арнайы құттықтап барғанымда, үлкен ғалымның марқайып отырған сәтін көрдім. Алдыңғы келгенімізде де қазақ әріптестеріммен бірге үйіне арнайы шақырып, кең дастарқанынан дәм татып, түрлі музыкалық аспаптармен танысып, мағыналы сұхбат құрған едік. Бұл жолы да «Кешке үйге қонақ бол, балаларым жиналып, ас (палау) пісіреді», – деді. Ертең жол жүретін болғандықтан рахметімді айттым. Балалар демекші, Самихан ағаның үш ұлы үлгілі отбасы, жақсы маман, жоғары қызметтегі жандар. Немерелері де есейген, жоғары оқу орындарында білім алуда, алды қызметте. Түркітану ғылымында өзіндік орны бар, өзбек тіл ғылымының дамуында ересен еңбек еткен ғалым, бірнеше буын шәкірт тәрбиелеген ұстаз, қазақты қаным бір туысым деп ерекше қадірлейтін абзал адам Самихан аға ортамызда аман-сау жүрсін деген тілектеміз.
Жанат ӘСКЕРБЕКҚЫЗЫ