Тапшылықтың бәрі жоқшылықтан емес
2023 жылдың қорытындысы бойынша Мемлекеттік бюджет тапшылығы 2,8 триллион теңгеге жетіп, 30 пайызға артқан. Ал Бірінші кредиттік бюро хабарлауынша, өткен жылы мемлекеттік бюджет шығыстары бір жыл ішінде төрттен бір есе өскен. Оны Қаржы министрлігінің деректері де растап отыр.
Былтыр жыл қорытындысы бойынша мемлекеттік бюджет тапшылығы 2,8 триллион теңгеге жетті. Қаржы министрлігінің дерегіне қарасақ, тапшылық 30 пайызға артқан.
Жалпы, кірісімізден шығысымыз көп екені – талайдан бергі өзекті мәселе. Жақында Президент Атырауда өткен Ұлттық құрылтайда да бюджет қаражатын тиімді пайдалану мәселесін көтерген болатын.
Оңды-солды шашуға болмайды
Мемлекет басшысы Ұлттық құрылтайда бюджет қаржысын оңды-солды шашпай, ең қажет деген жобалар мен маңызды мәселелерді шешуге ғана жұмсалуға тиіс екенін нақты айтты.
Иә, қазір бюджеттің кіріс-шығысы қаралып, қайта сараланып жатыр. Үкімет Президенттің тапсырмасымен жаңа Бюджет кодексінің жобасын әзірледі. Құжатты 10 қазан күні Ұлттық экономика вице-министрі Азамат Әмрин Парламентке таныстырды. Ал Мәжілістің былтырғы 27 желтоқсан күнгі жалпы отырысында «Бюджет кодексі туралы» заң жобасы екінші оқылымға өткен болатын.
Жаңа Бюджет кодексінің жобасы бұрын қабылданған 2030 жылға дейінгі мемлекеттік қаржыны басқару тұжырымдамасына негізделген. Үкіметтің ақпаратына сүйенсек, жаңа Бюджет кодексінің жобасымен жұмыс істеу оңайға соқпаған, әрі көп уақытты қажет етіпті, өйткені ол үшін жан-жақты талдау, озық әлемдік тәжірибелерді зерттеу керек болғаны айтылды. Халықаралық талаптарға сәйкестікті қамтамасыз ету және бюджеттік процестерді модельдеу мақсатында ХВҚ сарапшылары шақырылыпты. Новеллалар жұртшылықпен және бюджеттік процеске қатысушылардың өздерімен бірнеше рет талқыланған. Жалпы, құжатта негізінен оңтайландыру, үнемдеу, жауапкершілік, жеделдік сияқты мәселелер қарастырылған.
Дегенмен сол кезде бірқатар депутат жаңа кодекстің негізгі мәселелерді шешпейтінін айтып, сынға да алды. Кем-кетігіне тоқталды. Алайда айтылған сын мен ескертпелер назарға алынса, бұл құжат әуелгі мақсатқа жеткізетіндей құқықтық-реттеуші негіз болатынына сенім бар.
Ал даңғазалық пен малшашпақтықтан қашып, бюджет қаржысын үнемді әрі жүйелі жұмсауға дағдылану – сол негізді берік қалыптастырудың алғышарты.
5 жылда бюджет тапшылығы 11 триллион теңгеден асқан
Бюджет тапшылығы мәселесін Президент былтыр жыл аяғына қарай өткен Үкіметтің кеңейтілген отырысында да көтеріп еді. Сол кезде 5 жылдағы тапшылық 11 триллион теңгеден асып кеткенін айтқан.
Әлі шешімін таппаған тағы бір мәселе – бюджетті бөлу тәртібі. Ол экономикалық белсенділікті арттыруға бағытталмаған. Президенттің сол кезде айтқанын негізге алсақ, қаражат күнделікті мәселелерді шешуге жұмсалады, стратегиялық мақсаттар соның көлеңкесінде қалады.
Үкімет шығыстардың экономикалық пайдасы барынша жоғары болуына баса мән бере отырып, оның нақты басымдықтарын айқындауы керек. Қазір жаңа Салық кодексі әзірленіп жатыр. Бұл құжат инвесторларға қолайлы жағдай жасау мен бюджетке қажетті көлемде қаржы түсірудің арасында көкейге қонымды теңгерім болуын қамтамасыз етуі керек. Алайда, бизнес қауымдастығында бұл құжат, ең алдымен, салық мөлшерлемесін өсіруді көздейді деген пікір қалыптасып отыр. Қазақстанда түпкі мәні өзгеріп кеткен қосылған құн салығының өзін реформалау қажет. Оны 12 пайыздан 16 пайызға дейін көтеру мәселені шешпейді, – деді Қасым-Жомарт Тоқаев.
Президент сарапшылар қосылған құн салығын көтеру көлеңкелі экономиканың үлесін арттырып, инфляцияның өсуіне әкеп соқтыруы ықтимал деп орынды пікір білдіріп жатқанын айтты.
Осылайша, кейіннен Премьер-Министр қосылған құн салығының мөлшерін өсіру туралы бастамадан бас тартатынымызды мәлімдеген еді. Бұған дейін Үкімет ҚҚС-ның түсімдерін бюджетті толтыратын маңызды көзге балап отырғанын жазған болатынбыз. Былтырғы 7 айдың қорытындысы бойынша салық түсімдерінің ішінде ең үлкен өсім осы ҚҚС-да байқалған еді. 2022 жылғы сол кезеңмен салыстырғанда ҚҚС түсімдері 822,1 миллиард теңгеге, 39 пайызға өскен. Жалпы, былтыр жыл қорытындысы бойынша бюджетке түскен 24,9 триллион теңгенің төрттен үш бөлігін – 18,9 триллион теңгесін салық түсімдері құраған. Соның ішінде, КТС-дан – 5 триллион теңге және ҚҚС-дан – 5,7 триллион теңге түскен. Ал Ұлттық қордан алынған трансферт үлесі – 16 пайыз (4 триллион теңге).
Негізінен, тапшылықтың ұлғаюы бюджет шығысының едәуір өсуіне, ал кірістің айтарлықтай артпағанына байланысты деп тұжырымдауға болады.
Сөз басында айтқанымыздай, 2023 жылдың қорытындысы бойынша Мемлекеттік бюджет тапшылығы 2,8 триллион теңгеге жетіп, 30 пайызға артқан. Ал Бірінші кредиттік бюро хабарлауынша, өткен жылы мемлекеттік бюджет шығыстары бір жыл ішінде төрттен бір есе өскен. Оны Қаржы министрлігінің деректері де растап отыр.
Қай салаға көп қаражат жұмсалады, қай салаға – аз?
Жалпы, шығыстардың негізгі бөлігі білім беру саласына жұмсалыпты. 2023 жылы бұл салаға 5,8 триллион теңге бөлінген. Ал әлеуметтік көмекке 5,3 триллион теңге жұмсалыпты. Сондай-ақ білім саласына әлеуметтік көмекке қарағанда өткен жылы көбірек қаражат бөлінген. Біріншісінің көрсеткіші 28,4 пайыз болса, екіншісі – 17,5 пайыз.
Үшінші орында – Денсаулық сақтау саласы, салаға былтыр 2,5 триллион теңге бөлінген. Одан кейін 1,92 триллион теңгемен ТКШ саласы тұр, бұл саланың көрсеткіші бір жылдағы шығыстың 47 пайызға өскенін көрсетеді.
Шығысы ең жылдам көбейіп келе жатқан салалар қатарында «Борышқа қызмет көрсету» бағыты бар – 1,87 триллион теңге. Өсу қарқыны – 37 пайыз. Бір қарағанда түсініксіз көрінетін термин белгілі бір уақыт аралығындағы сыйақының, комиссия, айыппұл және қарыз алу шарттарынан туындайтын өзге де төлемдер жиынтығының ортақ атауы.
Мемлекет қорғаныс шығындарын ең аз өсірген. Бір жыл ішінде сала шығысы тек 5,1 пайызға, 1,2 триллион теңгеге дейін өскен.
Мемлекет өнеркәсіп және құрылыс салаларына, отын-энергетика кешені мен жер қойнауын пайдалануға, сондай-ақ мәдениет, спорт және туризм салаларына ең аз қаражат жұмсайды. Бірақ «отын-энергетика кешені және жер қойнауын пайдалану» шығындары аз болғанына (343,6 миллиард теңге) қарамастан, 2022 жылғымен салыстырғанда бір жарым есе өскенін айтып өткен жөн.
Қазынамызды қалай толтырамыз?
Депутат Мархабат Жайымбетов биыл елімізде тағы да бюджет тапшылығы болуы мүмкін екенін айтады. Депутат қазынаны толтыруға байланысты өзінің нақты ұсынысын жеткізді. Ол қосылған құн салығын өсіру емес, салық жеңілдіктерін оңды-солды бере беруге болмайтынын алға тартып отыр. Бұл мәселені шешу үшін ол квазисектордың таза пайдасын бюджетке беруді және салық жеңілдіктерін 30-50 пайызға дейін қысқартуды ұсынды.
Ал экономист Мақсат Сералы көлеңкелі бизнесті жарыққа шығаруға күш салуға тырысу керек екенін айтады. Сонымен қатар шағын және орта бизнесті ынталандыруға ден қою керек деген пікірін жеткізді.
Мархабат Жайымбетов,
Мәжіліс депутаты,
Мәжілістің Қаржы және бюджет комитетінің мүшесі:
Кейбір салық жеңілдіктері тиімділігін көрсетпей жатыр
Мақсат Сералы,
экономист:
Мемлекеттік бағдарламалар қаншалықты жемісті екенін саралау керек
Қорыта айтқанда, жаңа құжат жалпы бюджет тапшылығын ғана емес, бюджет төңірегіндегі өзекті мәселелерді реттеуі қажет. Одан бөлек, жанама құралдарды, әдіс-тәсілдерді ойластыру да аса маңызды. Үнемдеу мен ұқсата білу, қаржыны өз мақсатына жұмсау қай жағынан алып қарағанда да қажет болып тұр, себебі біздегі бюджет тапшылығы анық жоқшылықтан емес.