Жалаңтөс Баһадүр мен Ялангтуш Бахадур бір тұлға ма?
Бүгінде қазақ та, өзбек те «біздікі» деп жүрген Жалаңтөс Баһадүр кім?
Тарихи тұлғалар − дәуірлердің жемісі, оларды үлкен тарихи оқиғалар, ғылымның дамуы, т.б. себептер алға шығарады. Кейде ірі тұлғалар түп-тегі бірнеше халықтарға ортақ тұлға ретінде қабылданады. Мәселен, Әбу Насыр әл-Фараби, Махмуд Қашқари, Ахмет Иүгінеки, Қожа Ахмет Ясауи секілді көрнекті тұлғалар түбі бір түркі халықтарының көбіне қатысы бар екенін ешкім жоққа шығармайды. Бұл орайда, орта ғасырлардағы шығыс елдері «баһадүр» деп атаған Жалаңтөс Баһадүр Сейтқұлұлының (1576 жыл – 1656 жыл) жөні бөлек.
Қиын-қыстау кезеңдерде елге басшылық жасаған, халқын қырғыннан аман сақтап, жүректілікпен, ақылмен іс істеген би-батырлардың ұлт тарихында ең ардақты адамдарға айналуы − тарихи ақиқаттың көрінісі. Сол ақиқат Жалаңтөс Баһадүрдің атын тарихқа жазды, бір емес, екі елдің тарихына!
Бүгінде қазақ та, өзбек те «біздікі» деп жүрген Жалаңтөс Баһадүр кім?
Қазақ халқының шежірелік деректері оның Кіші жүз (Алшын) тайпасының төртқара руынан шыққанын айтады. Кіші жүздің бас биі − Әйтеке би мен Жалаңтөс Баһадүрдің атасы бір (екеуі де Сейітқұлдан туады). Жалаңтөс Баһадүр Самарқандты билеген. 1581 жылғы аштықтан аман қалу үшін Шығай хан мен Жалаңтөс батырдың әкесі Сейітқұл туыстарымен бірге Бұхараға жақын Нұрата тауларына қоныс аударған. Жалаңтөс батыр 12 жасынан Тамды және Қызылқұм қазақтарының ханы Дінмұхамедке қызмет ете бастаған. Аты халық арасына кеңінен танылып, сол дәуірдің жоғары дәрежелі «Аталық» атағына ие болған.
Самарқандты билеген Жалаңтөс 1640 жылы қазақ және өзбек жерлеріне шабуыл жасаған қалмақ ханы Батурға қарсы қол бастап, оны жеңіліске ұшыратты. 1643 жылы Жетісу жеріне баса-көктеп кірген жоңғар қалмақтарымен соғысып жатқан Жәңгір ханға 20 мың әскерді көмек ретінде жіберіп, ортақ жауды талқандауға зор көмек көрсетті. Өзге елді билеп тұрса да, өз қазағына әрқашан көмектесуге дайын тұрған. Сүйегі қазіргі Самарқанд қаласына 12 шақырым қашықтықтағы Дахбед қаласындағы зиратқа қойылған. Бұл қазақ арасында әлі күнге өзгеріссіз айтылып келе жатқан дерек.
Ал өзбек халқы әспеттейтін Ялангтуш Бахадур кім?
Олардың көрсетуінше, Ялангтуш Бахадур (Низомиддин Абдукарим Ялантушби Бахардир Бойхожи уғли. Туған-өлген жылдары: 1578 − 1656) өзбек әскери басшысы, саясаткер, Бұқара хандығының Самарқандтағы билеушісі. Кей деректерде толық аты-жөні Ялангтушби Бахадур Бойхожи ұғлы. Тегі өзбектің Олчин (Алшын) руынан. 1612-1656 жылдарда Имамқұл, Надир Мухаммад, Абдулазиз хандар тұсында Бұхара хандығына қарасты Самарқандты билеген. Сол қаладағы Регистан алаңындағы Шердор, Тіллә Қари медреселерін салдырған.
Қазақ-өзбек деректерін салыстыра қараған соншалық айырмашылық жоқ. Туған-өлген жылдары да, билеуші болған тұстағы іс-әрекеттері ұқсас. Бірақ соңғы кезде қазақ Жалатөс Баһадүр, өзбек Ялангтуш Бахадур деп атаған бір тұлғаны әркім өзіне тарту, оған қатысты тарихи деректерді бұрмалау сияқты келіспеушіліктер пайда болды. Қазақтар оның тегін кіші жүздің төртқара руынан шыққанын, оның ұрпақтарының қазақ ішінде жалаң төртқара атанып жеке аталыққа айналғанын айтса, өзбектер оның қазаққа қатысы жоқ, өзбектің алшын руынан шыққан өз адамы екенін айтуда. Шын мәнісіне келгенде, өзбектердің алшын деп отырғаны да, қазақтардың кіші жүз деп отырғаны да бір нәрсе: қазақта кіші жүзді ежелден алшын бірлестігі деп атайды.
Қазақ тарихында Самарқандты билеген Жалаңтөс Баһадүр қазақ еліне үнемі әскери көмек жіберіп, ел басына түскен қиын-қыстау шақта үлкен қолдау жасағанын жазса, өзбектер оны (әсіресе, кейінгі кездерде) Ялангтуштің Бұхара хандығы үшін қызмет етіп, қазақ хандарына қарсы соғысқанын жазып, оны барынша қазақ тарихынан алыстатуға күш салып жатыр. Бұл әсіресе, өткен жылы өзбек режиссері Жахангир Ахмедов түсірген «Амир Бахадур Ялангтўш» фильмінен соң үдей түскен тәрізді. Бір қызығы, бұл фильмде Қазақстан мен Қырғыз Республикасының кино жұлдыздары да рөлдер сомдаған, сондай-ақ халықаралық каскадерлер академиясының «Таурус» сыйлығының иегері Қазақстанның Nomad Stants каскадерлар тобы қатысқан.
Тарихты бұрмалау кімге керек?
Бір кезде түрік деген бір мемлекетті құраған халықтар уақыт өте келе (әсіресе, Алтын Орда мемлекеті ыдырағаннан соң) бірнеше елге бөлшектеніп, әрқайсысы бөлек ұлт ретінде отау тігіп кетті. Кеңестік кезеңнің сұрқия саясаты қазақ, өзбек, қырғыз, қарақалпақ халықтарын барынша бір-бірінен алшақтатуға тырысып, олардың әліпбиін бір-біріне түсініксіз етті, тарихын әртүрлі қылып жазуға жол берді. Содан келіп, бір ордадан бөлініп, қазақ, өзбек болып, екі ұлтқа айналып кеткен халықтардың арасында рухани тұрғыда бөлінушілік болды. Соның соңы міне Жалаңтөс Баһадүрге таласуға дейін жетіп отыр. Таласта әркім-ақ өз мүддесіне сай, қалайда жеңуді көздейді емес пе? Өзбек жағынан Жалаңтөс пен Ялангтушті әртүрлі адам екенін дәлелдеу мақсатында оны Бұхара ханына қызмет етіп, сол мүдде үшін қазақтарға қарсы соғысушы ретінде көрсететін деректерді ұсыну байқалады. Бірақ ол деректердің шынайлығы қандай? Расымен біздің Жалаңтөс пен ағайын жұрттың Ялангтуш атап жүрген тұлғасы әр басқа адамдар ма? Мұны ғалымдардың ғылыми тұрғыдағы әділ зерттеулері көрсетсе керек. Әл-әзір ондай еңбектер насихатталмай тұр. Сондықтан біз тарих ғылымына өз көзқарасы бар екі ғалымның пікірін назарларыңызға ұсынамыз.
Самат ӨТЕНИЯЗОВ,
тарих ғылымының кандидаты, Мадрид университетінің профессоры:
Тарихын дұрыс жазбаған елге қатысты дау көп болады
Мақсат ТӘЖ-МҰРАТ,
филология ғылымдарының кандидаты:
Жалаңтөс туралы даудың шығуы – өзбек киногерлерінің қитұрқылығы болса керек