Қазақ көші елге ел қосты
Сонау 1991 жылдан бері жүргізілген көші-қон саясаты қазіргі экономикамызда маңызды орын алады. Тәуелсіздік алғалы бергі 32 жыл ішінде Қазақстан тарихында көші-қон саясаты негізгі 3 кезеңді бастан өткерді.
«Бос жатқан жер жау шақырады» дейді қазақ. Әсіресе, қазіргі геосаяси жағдайда етек-жеңімізді қымтай түсуге тиіспіз. Қ.Тоқаев: «Қандастардың көшіп келуіне және ішкі миграцияға қатысты саясат түбегейлі өзгереді. Бұл орайда демографиялық және экономикалық үрдістерді ескеру керек. Сондай-ақ жалпыұлттық мүддені басшылыққа алу өте маңызды», – деді. Кезінде Үкімет ішкі миграцияға талдау жасап, оңтүстіктегі халықтың бір бөлігін және қандастарды ШҚО, СҚО, Павлодар және Қостанай облыстарына көшіру керегін анықтаған. Егер бұл мәселе шешілмесе, 2050 жылға қарай солтүстіктегі жан саны 1 миллион адамға қысқарып, оңтүстікте 5,2 млн-ға артады екен.
Қазақстанға барлығы 1 млн 123,5 мың қазақ оралған
Қазақстан 1991 жылы Дүниежүзі қазақтарының құрылтайын өткізу туралы мәселе көтеріп, сол жылы 18 қарашада Қазақ КСР Министрлер Кеңесінің «Басқа республикалардан және шетелдерден селолық жерлерге жұмыс істеуге тілек білдіруші байырғы ұлт өкілдерін Қазақстанда қоныстандырудың тәртібі мен шарттары туралы» Үкімет қаулысы қабылданды. Сөйтіп, алыс-жақын ағайынды атажұртқа жинауға мүмкіндік беретін заңды құжат та Тәуелсіздікпен тұстас дүниеге келіп, этностық көші-қонға нақты жол ашылған болатын.
2023 жылғы 1 қазандағы жағдай бойынша 16 408 этникалық қазақ тарихи отанымен табысып, қандас мәртебесін алған. Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігінің мәліметіне сүйенсек, 1991 жылдан бері республикаға 1 млн 123,5 мың этникалық қазақ оралған. Алайда ресми статистикаға үңілсек, соңғы 10 жылда азаматтық алған қандастар саны бір көбейіп, бір азайып отырғанын байқаймыз. Қазақстанға шетелден қоныс аударған қандастар саны:
• 2012 жылы – 39 401 адам
• 2016 жылы – 33 000 адам
• 2017 жылы – 18 605 адам
• 2018 жылы – 14 541 адам
• 2019 жылы – 17 661 адам
• 2020 жылы – 13 046 адам
• 2021 жылы – 17 540 адам
• 2022 жылы – 15 637 адам
Министрліктің мәліметі бойынша, жыл басынан бері Қазақстанға келген қандастардың жартысы (53,7 пайызы) Өзбекстаннан, 19,3 пайызы – Қытайдан, 10,9 пайызы – Моңғолиядан, 7,7 пайызы – Ресейден, 6,3 пайызы – Түрікменстаннан және 2,1 пайызы басқа елдерден атажұртына оралған.
Қазақ көшінің тарихи кезеңдері
Сонау 1991 жылдан бері жүргізілген көші-қон саясаты қазіргі экономикамызда маңызды орын алады. Тәуелсіздік алғалы бергі 32 жыл ішінде Қазақстан тарихында көші-қон саясаты негізгі 3 кезеңді бастан өткерді.
Көші-қонның бірінші кезеңі 1991-2000 жылдар аралығын қамтиды. Ұлы көштің басы КСРО-ның ыдырауы, әкімшілік режимнің ауысуымен әрі елдегі әлеуметтік-экономикалық жағдайдың нашарлауымен қатар келді. Ел етек-жеңін жинап үлгермеген елең-алаң кез еді. Соған қарамастан 1993 жылы қазақтардың көшіп келуінің бірінші жылдық квотасы белгіленді. Ол 10 мың отбасы немесе шамамен 40 мың адам болатын. 1993-1994 жылдары басталған экономикалық дағдарыс көші-қонға біраз салқынын тигізді. Дабырамен басталған көш бір мезгіл саябырлап, тіпті кейбір қандастар өз елдеріне қайта көшіп кетті. Тек 1995 жылдан бастап қазақ көші түзелді. 1996 жылы «Шет елдегі ағайындарға қолдау көрсету туралы мемлекеттік бағдарлама» және 1997 жылы қабылданған «2000 жылға дейінгі көші-қон саясатының негізгі бағыттары» туралы құжаттар жасалды. Осы кезеңде елдің демографиялық бет-бейнесі де бірқатар өзгеріске ұшырады. Көші-қон процестерінің әсерінен халық саны 1991 жылы 16,5 млн адамнан 2000 жылы 14,8 млн адамға дейін күрт төмендеген болатын. Туу деңгейі мың адамға шаққанда 14,9-ға дейін төмендеді, керісінше, өлім деңгейі 10,6-ға дейін өсті.
Осы тұста мемлекеттік көші-қон саясаты этникалық қазақтарды репатриациялауға бағытталды. Көші-қон процестерін реттеу ендігі жерде заңнамалық құжаттардан көрініс тапты. Мысалы, 1995 жылы қазақ диаспорасын қолдаудың мемлекеттік бағдарламасы бекітілсе, 1997 жылы «Халықтың көші-қоны туралы» Қазақстан Республикасының алғашқы заңы қазақ тілінде жазылып, қабылданды. Заң негізінде сырттағы ағайынға құқықтық мәртебе беріліп, республикалық бюджеттен атамекенге оралуы үшін қаржылай қолдау жасалатын болды. Соңыра Көші-қон және демография агенттігі құрылды. Ал 1998 жылы этникалық қазақтарды тарихи Отанына қайтару тұжырымдамасы қабылданды.
Көші-қонның І кезеңінде Қазақстанға жалпы саны 176 мың адамнан тұратын 41 мың отбасы оралған: Моңғолиядан – 63,5 мың, Ираннан – 4,8 мың, Түркиядан – 2,4 мың ТМД елдерінен 103 мың адам.
Қазақ көшінің екінші кезеңі 2001-2010 жылдарды қамтиды. Бұл кезең еліміздің экономикалық өсуімен, әлеуметтік-саяси қайта құрумен және реформалардың қабылдануымен қатар келді.
Ана мен баланы қолдау, кедейлікті азайту, аз қамтылған отбасыларға атаулы әлеуметтік көмек көрсету, сондай-ақ этникалық қазақтардың репатриациясына мақсатты түрде бағытталған мемлекеттік бағдарламалар елдің демографиялық көрсеткіштеріне оң әсер етпей қоймады.
Аталған кезеңде халық саны 16,4 млн адамға жетті. Бала туу көрсеткіші өсті, өлім-жітім деңгейі айтарлықтай төмендеді және этникалық қазақтардың елге оралуы (шамамен 1 млн адам) есебінен халық саны 1,5 млн адамға ұлғайды.
Қазақ көшінің ең шарықтау тұсы – 2002-2006 жылдар аралығы. Аталған 5 жыл ішінде 384 106 қандас атажұртына оралған екен. Көрсеткішті беске бөлсек, сонда жылына 76 821 адам ата қонысына қайта оралған.
Ішкі көші-қонның жандануы ел халқының ірі қалаларға жаппай көшуінен байқалды. Ал қандастарды оңтүстік өңірлерге ерікті түрде қоныстандыру елдегі демографиялық теңгерімсіздік мәселесін ушықтырды. Бұл мәселені шешу мақсатында ІІ кезеңде Қазақстан Республикасының Көші-қон саясатының 2001-2010 жылдарға арналған жаңа бағдарламасы, Қазақстан Республикасының Көші-қон саясатының тұжырымдамасы және Қазақстан Республикасының Ауылдық аумақтарын дамытудың 2004-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы қабылданды. Бұл құжаттарда алғаш рет ерекше қолайсыз елді мекендердің тұрғындарын көшіру және этникалық қазақтарды тартуға квотаны 20 мың отбасына дейін ұлғайту көзделді.
Қазақ көшінің үшінші кезеңі 2011-2022 жылдар аралығын қамтиды. Бұл жаһандану процесімен тұспа-тұс келді. Сыртқы әлеуметтік және экономикалық факторлардың басым әсерін айқындады, этникалық репатриация көрсеткіштері төмендеді және білікті кадрлардың елден кетуі күшейе түсті.
Алайда табиғи және көші-қон өсімінің арқасында Маңғыстау облысында халық саны 2019 жылдан бастап 2022 жылғы қыркүйекке дейін – 12,0 пайызға, Атырау облысында – 8,6 пайызға, Жамбыл облысында – 7,9 пайызға, Алматы облысында – 7,6 пайызға, Ақтөбе облысында – 6,3 пайызға өсті.
Халықты қоныстандырудың өңірлік диспропорциясы ішіндегі мәселелерді шешу жөніндегі шаралар 2011-2021 жылдар аралығында іске асырылған жұмыспен қамту бағдарламалары шеңберінде нақтыланды. Азаматтарды еңбек тапшылығы бар өңірлерге қоныстандыруда тұрғын үй құрылысының сапасы, бейімделу қызметтерін көрсету жөніндегі шаралардың жеткіліксіздігі бойынша проблемалар туындады, бұл қоныс аударушылар өңірден көшуіне әкеп соқтырды.
Көштің саябырсуына не себеп?
Соңғы бірнеше жылдың көлемінде қандастар көші саябырсып қалды. Көші-қон туралы 2023-2027 жылдарға арналған Тұжырамдамада қандастар көшінің бәсеңдеуіне «әлеуметтік-экономикалық факторлар» себеп болды деп жазылған. Бірақ 90-шы жылдардың өзінде, жағдайымыз әлдеқайда мүшкіл кезде көш бұлай тоқырамап еді...
Түрлі дерек бойынша қазір шетелде 5-6 млн. шамасында қазақ бар. Яғни, үлкен бір бөлшегіміз шекара сыртында қалды деген сөз. Жоғарыда келтірілген статистикалық деректерден бір жылда атажұрқа қоныс аударған халық санының аз екенін көріп отырмыз, осы орайда сырттағы елге оралуға ниетті қазақтардың Отанына оралуы алдағы 5-10 жылдықта шешіле қоятын мәселе емес. Бұл процесс тіпті ғасырларға созылуы мүмкін. «Көш жүре түзеледі» деп отыра береміз бе әлде миграцияның қарқынын арттырамыз ба?
– 1993-2021 жылдар аралығындағы бөлінген квота кестесіне қарасақ, адам саны 100 еседей азайып кеткен. 1993 жылы енді ел болып, есімізді жиып, етегімізді жауып жатқанда 60 мыңдай (10 мың отбасы), 2009 жылы 100 мыңнан аса адам (20 мың отбасы) қабылдаған Қазақстан ел Тәуелсіздігінің 30 жылдығында 1 426 адамға ғана квота бөлді. Осыншама, бұрынғы межеден 100 еседей азайып, анти-рекордқа жететіндей басымызға не күн туды? – деген болатын депутат Қазыбек Иса.
Оның айтуынша, бәріне кедергі кезінде көшті жандандырған Көші-қон агенттігінің жойылып, миграциямен айналысу әр министрлікке, квотаға ұсыныс беру әр облыс әкімшілігіне берілгенінен болып тұр. «Әкімдер шетелдегі қандастарымызды шақырудан, оларды орналастырудың қиындығынан қашып, елдің ырысын емес, жанының тыныштығын ойлап отырғандықтан, барлық облыста квота бөлу күрт төмендеп кеткен. Мысалы, Атырау мен Батыс Қазақстан облыстары 2017-2021 жылдары бес жыл қатарынан квота бөлуге бір де бір адам ұсынбаған. Ол облыстарға еліміздің сртатегиялық мақсаты – халқымыздың санын қандастарымызбен көбейтудің қажеті болмағаны ма? – дейді Қазыбек Иса adyrna.kz сайтында жариялаған мақаласында.
Қоғам белсенділері баяулаған көшті Демография және көші-қон жөніндегі Агенттік құру арқылы қайта қолға алуды ұсынып келеді. Сондай-ақ қандастарды қабылдау квоталарын жылына 20 мың отбасыға жеткізу керегін айтады.
Кедергісі көп жол
Қандастарымыздың азаматтық алу мәселесі күрделеніп тұр. Ресей, Израиль сынды мемлекеттерде азаматтық алу біздегідей қиын емес. Ол үшін бір ғана құжат талап етіледі екен, сәйкесінше мәселелері де тез шешіледі. Ал біздің елімізде азаматтық алу үшін 48 құжат жинау керек екен. Құжаттың барлығын жинаймын дегенше бірінші анықтаманың жарамдылық мерзімі өтіп, азаматтардың жүйкесі жүн болатыны анық. Әр анықтаманы сатып алу керек екенін айтпаса да түсінікті. Сондықтан қандастар үшін құжат санын шектеп, азаматтық берудің жолын жеңілдету елге ел, төлге төл қосары анық.
Тағы бір кедергі – қазақтың өзін қазақ екенін дәлелдеу, оны құжат жүзінде рәсімдеудің қиындығы. Сонымен қатар атамекеніне қайта оралғысы келетін қандастың елімізде туысының бар болуы керек деген талап та біраз бауырымызды сарсаңға салып отыр. Осы қиындықтарды еңсеріп, әупірімдеп азаматтығын алып, туыстарымен қауышқан қандастарға ендігі жерде күн көру мәселесі мұңға айналады. Әкімдіктен жайылымға жер сұраса, малың жоқ деп бермейді. Мал алайын десе, банк кредит бермейді, жұмысқа орналасайын десе дипломы жарамсыз немесе орыс не ағылшын тілін білмейді.
2021 жылы Үкімет Ираннан 53 қандасты Солтүстік Қазақстан облысының Шал ақын ауданына көшіріп әкелді. Бірақ олар іле-шала кері қайтамыз деді. Бес-алты отбасы қайтып та кетті. Себебі жергілікті билік квота бермейді, жұмысқа орналастырмайды, үйлері де сапасыз. Бұл – бір ғана мысал. Әттең... Теріскейде қазақтардың үлес салмағы өссе, экономиканың еселенгені өз алдына, бірқатар саладағы саяси ұстанымдарды қайта қарауға болар еді. Қалың қазақ қара ормандай иін тіресіп отырса, ешкімнің «құқығын» таптамай, ешкімнің қас-қабағына жалтақтамай, маңызды мәселелер өз-өзінен табиғи жолмен шешілер еді.
Қандастар көшін жаңғыртудың жаңаша тәсілдері енгізілген тұжырымдаманы Үкімет былтыр мақұлдады. Аталған тұжырымдаманы Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі «Елімізге білікті кадрлардың келуін ынталандыруға, шетелде жұмыс істейтін қазақстандықтардың құқығын қорғауға және өңірлер арасындағы демографиялық теңгерімсіздікті жоюға және жалпы көші-қон саясатын тиімді «жаңғыртуға» бағытталғанын» мәлімдеді.
Өзін «қазақ» деп көрсетіп, Қазақстанда «қандас» мәртебесін алғысы келетіндер көп. Биылдан бастап Қазақстан азаматтығын алғысы келгендер, оның ішінде қандастар да қазақ тілінен емтихан тапсыра бастады. Әсіресе, құжатында ұлты көрсетілмеген репатрианттар міндеттеледі. Тіл жанашырларының өзі бұл өзгеріске қарсы шығып жатыр. Шынында да, қазақ мектебінде оқымаған, қазақ тілді ортада өмір сүрмеген адамның не жазығы бар? Алайда Еңбек министрлігі олардың әрқайсына генетикалық сараптама жасай алмайтындықтан осындай қадамға барып отырған секілді.
Абзал САПАРБЕКҰЛЫ,
«Отандастар қоры» ҚеАҚ президенті:
Білім саласын негізгі бағытқа айналдыру керек
Болат КЕРІМБЕК,
Мәжіліс депутаты:
Жаңа тұжырымдама санға емес, сапаға мән береді
Қайрат БОДАУХАН,
Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық университетінің профессоры, экономика ғылымдарының кандидаты, «Асар» қоғамдық бірлестігінің төрағасы:
Құқықтық тетіктерді жыл сайын өзгертіп, «жаңалықтар» енгізумен әуреміз
– 2023-2027 жылдарға арналған Көші-қон тұжырымдамасында Еңбек министрлігі қандастар арасында жоғары білімді мамандардың тым аздығына ерекше екпін түсіріпті. 2022 жылы елге оралған қандастардың 12,3 пайызы – жоғары білімді, 38,9 пайызы – арнайы орта білімге ие, 47 пайызы – тек мектеп бітірген, 1,7 пайызының орта білімі жоқ екен. Бізде аталған министрліктің Көші-қон комитетінің негізгі атқарып отырған жұмысы «санақ». Қанша қандас келді, қайда орналасты деген мәселеге бас қатырады. Атажұртқа келіп жатқан қандастар, мемлекетке құйылып жатқан «шексіз капитал» екенін сезінуден қалған. Жылына квота бойынша 1 400-1 500 адамды қабылдап, жыл бойы соларды санаумен отыр десем артық болмас.
Әлемдегі жер аумағы бойынша 9-орындағы (Италия, Франция, Германия, Испания, Польша, Англия және Украина аумақтарын қосқандай), халық тығыздығы бойынша 62-орындағы, Менделеев кестесінің барлық элементіне бай Қазақстан үшін адами потенциалдың қаншалықты маңызды екенін 30 жыл бойы айтумен ғана шектеліп келеміз. Барлығы – мінберлерден айтылатын сылдыр сөз, нәтижесіз сандармен көмкерілген «есептер».
Мемлекеттің қауіпсіздігі, шекараның тұрақтылығы мен экономиканың қарқынды дамуы үшін көші-қон үрдісін, демографиялық саясатты жолға қоюға құзырлы мемлекеттік орган, ынталы басшы, ниетті азамат басшылыққа бұйырмады. Енді, қазақ даласын адаммен толтыруға міндетті орган «сауатсыздар» келіп жатыр деп есеп беруі қандай масқара!
Этникалық қазақтар үшін арнайы карта енгізіп, шеттегі қазақты қолдаудың «керемет тетігі» деп есептеп, іске асырамыз дегелі табаны күректей 4-5 жыл өтті. Әлі кабинеттен кабинетке көшіп, сағыздай созылып келеді, нәтижесі нөл деуге болады. Қазіргі таңда «кімге, қалай береміз?» деп бастарын қатыруда. Өйткені тетігі дұрыс емес. Қазақ еліне «байлар» керек дейді. Елім, жерім, Отаным, болашағым деген қазақ сонда пайдасыз болғаны ма?
Атажұртқа көшіп келіп, әрең дегенде Қазақстан азаматтығын алып, осы мемлекетке бейімделген қандасқа дұрыс көзқарас қалыптастыра алмай «сынаққа» алған шенеуніктер басқа елде жүрген қандасқа не бөліп бермек? Екіншіден, бұл құжат, адам құқығын шектеу, адамды әлеуметтік мәртебесіне қарай топтау, қазақты жікке бөлу, шиеленіс туындату, халықты сергелдеңге салу. Кез-келген маңызды құжаттың мәртебесі арнаулы сынақтан, тәжірибеден өтіп, тетіктері тайға таңба басқандай анық болуы керек. Бұл құжаттың мәнін жауапты мамандар да әлі түсіне қойған жоқ. Жылына квотадан тыс ондаған есе көп келіп жатқан ағайындарға мемлекет ешқандай көмек жасамайды. Келген ағайындарға қандас мәртебесін берудің өзі әлі жүйелі шешілмей, қоғамда үлкен дауға айналып отыр. Белгіленген өңірлерге бармаса, Қазақстан азаматтығы берілмейді деп айды аспанға шығарды. Сондағысы 1 500-дей адам ғана..
Әрине, Тәуелсіздікті енді ғана алып, етек-жеңіміз жиналмай жатқан кезеңдердің өзінде сан мыңдаған ағайынды арнайы ұшақтармен, мүліктерімен әкеліп, баспана беріп, көмек созған едік. Соның нәтижесінде миллионнан астам ағайын елге оралып, ұрпағын өсіріп, қоғамның барлық саласында жемісті еңбек етуде. Бұл – нақты нәтиже. Мәселе, осы бағыттағы оңды істерді саралап, нәтижесін ары қарай жетілдіріп, нақтылы стратегия қалыптастыра алмауда болып отыр. Мемлекеттік басқару жүйесі мен арнайы тетіктерді (мемлекет үшін және адам үшін) шегелей алмадық. Құқықтық тетіктерді жыл сайын өзгертіп, «жаңалықтар» енгізумен әуреміз.