Қазынаны толтырғанымен, халықтың қалтасын қақса...
Қосылған құн салығын өсіру қаншалықты қажет?
Биылғы Президент Жолдауында көтерілген тағы бір мәселе – салық саясатына өзгеріс енгізу туралы бастама. Жолдаудан соң тапсырма аясында жаңа Салық кодексінің жобасын әзірлеуді бастаған Ұлттық экономика министрлігі қосылған құн салығын 12 пайыздан 16 пайызға дейін көтеруді ұсынған болатын.
Министрліктің мәлімдемесінен кейін қоғам пікірі екіге жарылды. Кей сарапшылар бұл қадамды құптады, ал кейбірі керісінше, дұрыс емес деп есептейтіндерін жеткізді. Қарсылардың қатарына кәсіпкерлер де қосылды. Тіпті, Ұлттық палата ресми мәлімдеме жасады.
Мәселені сараптап, қосылған құн салығының өсуі халыққа, Үкіметке, бизнеске қалай әсер ететінін, пайдасы мен тигізуі мүмкін зардабын талқылап көрейік.
Айналып келіп халық төлейтін салық
Қазір елімізде ҚҚС мөлшерлемесі – 12 пайыз. Бұл көрсеткіш Ресей, Беларусь, Армениямен салыстырғанда төмен. Дегенмен Өзбекстандағы ҚҚС 2023 жылғы 1 қаңтардан бастап 15 пайыздан 12 пайызға дейін төмендеді. Қырғыз Республикасында да мөлшерлеме – 12 пайыз. Аустралия, Оңтүстік Кореяда – 10, БАӘ, Канада, Катарда – 5 пайыз.
Сонымен, 2025 жылдан бастап бізде де ҚҚС мөлшерлемесі 12 пайыздан 16 пайызға дейін өсуі мүмкін. Бұл мәселе жаңа Салық кодексін әзірлеу аясында талқыланып жатыр. Оның жобасын Парламент қарауына 2024 жылдың бірінші тоқсанында жіберу жоспарланып отыр.
Жалпы, салықтың өсетіні туралы ақпаратты жағымды жаңалық деп айту қиын. Дегенмен қосылған құн салығын өсіру өте дұрыс бастама дейді экономика саласындағы кей сарапшы мамандар. Ал еліміздегі кәсіпкерлер бұл өзгеріске түбегейлі қарсы, тіпті қымбатшылықты одан әрі шарықтатып, инфляцияны аспандатады деп қауіптеніп отыр.
Қосылған құнға салынатын салық кейде қосылған құн салығы немесе қосымша құн салығы деп те аталады. Қосылған құн салығы өндірістің әр кезеңінде алынған қосымша құнға ғана салынатын салық.
Кәсіпорындар, бір жағынан, сатылған өнімдерінен қосымша құн салығын алады, екінші жағынан, жабдықтаушылардан өндіріс құралдарын сатып алушы ретінде қосылған құн салығын төлейді. Дегенмен салық тауардың бағасына тікелей әсер етеді немесе бағасына қосылады. Демек, халыққа, яғни тұтынушыға да тікелей әсері бар. Сондықтан ҚҚС-ны тұтыну салығы десек түсініктірек болады. ҚҚС, ең алдымен тауарлар мен қызметтерді көбірек тұтынуға мүмкіндігі бар адамдарға әсер етеді.
Яғни, қосылған құн салығы, айналып келгенде тауарлар мен қызметтердің бағасына қосылып, халықтың табысына тікелей әсер етеді.
Бюджеттің жыртығын жамауға талпыныс
Әлемдік тәжірибеде бұл жанама салық түрі салық салудың жақсы тәсілі ретінде танымал. Себебі ол – қарапайым және тиімді, сонымен қатар мемлекеттің кірісін көбейтеді. Бюджеттің маңызды көзінің бірі. Мәселен, биылғы 7 айдың қорытындысы бойынша салық түсімдерінің ішінде ең үлкен өсім осы ҚҚС-да байқалған. Өткен жылғы сәйкес кезеңмен салыстырғанда ҚҚС түсімдері 822,1 миллиард теңгеге, 39 пайызға өскен.
Үкімет те ҚҚС-ның түсімдерін бюджетті толтыратын маңызды көзге балап отырған сыңайлы. 2023 жылғы алғашқы 7 айда мемлекеттің бюджет кірісі 12 805,5 млрд теңгеге жетіп, былтырғыға қарағанда 12,1 пайызға өскенімен, бюджет балансы бойынша көрсеткіш көңіл көншітпейді. Мемлекет бюджетінде 2 393,1 млрд теңге мөлшерінде тапшылық бар. Бұл ретте өткен жылғы сәйкес кезеңімен салыстырғанда тапшылық 4,5 есеге өскен. Негізінен, тапшылықтың ұлғаюы бюджет шығыстарының едәуір өсуіне, ал кірістердің аз мөлшерде өскеніне байланысты болып отыр.
21 қыркүйекте Ұлттық экономика министрлігінің өкілдері кәсіпкерлермен бірге қосылған құн салығы мөлшерлемесін көтеру мәселесін талқылады. Іс-шараға ҰЭМ басшысы Әлібек Қуантыров, Ұлттық экономика вице-министрі Азамат Әмрин, «Атамекен» ҰКП Төралқасының төрағасы Райымбек Баталов, ҰЭМ салық және кеден саясаты департаментінің директоры Ерлан Сағынаев және бизнес-қоғамдастық өкілдері, атап айтқанда машина жасау, өңдеу өнеркәсібі, сүт, тау-кен, металлургия, астық, электр энергетикасы салаларында жұмыс істейтін компаниялар қатысты.
Министрлік ұсынылып отырған мөлшерлеменің ұлғаюы туралы бастама бюджетке қосымша түсімдер әкеледі, сондай-ақ көрші елдерден әкелінетін тауарлармен салыстырғанда отандық тауарлардың бәсекеге қабілеттілігін арттырады деп санайды.
Талқылау кезінде «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасы және бизнес өкілдері ҚҚС мөлшерлемесінің жоғарылауы инфляцияны жеделдететінін айтты. Райымбек Баталов бұл мәселе егжей-тегжейлі зерттеуді қажет ететінін және бұл жаңа Салық кодексінің барлық мәселенің ішіндегі ең маңыздысы екеніне тоқталды.
Дегенмен Ұлттық экономика министрі Әлібек Қуантыров салықтың өсуінің инфляцияға әсері шамалы екенін айтты. Министрдің есептеуінше, инфляция бір жылда ең көп дегенде 0,8 пайызға көтерілуі мүмкін.
Сондай-ақ Қуантыров Қазақстандағы қосымша құн салығы Ресеймен салыстырғанда төмен екенін айтты.
Кейін бірнеше күн өткен соң «Атамекен» ұлттық кәсіпкерлер палатасы ҚҚС мөлшерлемесін өсіруге қарсы екендерін айтып, мәлімдеме жасады.
Ұлттық палата басқарма төрағасының орынбасары және «Атамекен» ҰКП жаңа салық кодексінің жобасына ұсыныстар әзірлеу жөніндегі жұмыс тобының басшысы Тимур Жаркеновтың айтуынша, «Атамекен» бизнес-қоғамдастықтың басым бөлігімен бірлесіп, ҚҚС мөлшерлемесін көтеруге үзілді-кесілді қарсы. Бұл шара тауарлар бағасының күрт өсуіне, инфляцияға және шағын бизнестің орташа, ал орташа бизнестің ірі бизнеске айналуына кедергі келтіреді.
Бизнес-қоғамдастық мөлшерлемені өсіруге жол бермеу керек екенін айтады. Олардың айтуынша, бұл шара өсуге емес, Қазақстан Республикасындағы бүкіл кәсіпкерліктің құлдырауына әкеледі. Оның үстіне қосымша құн салығының мөлшерлемесін осылай тез өзгертуге болмайтынын да ескертті.
ҚҚС-ны өсіру қаншалықты, кімге тиімді болады? Оның салдары қандай? Осы және өзге де сұрақтарға жауап іздеп, экономист сарапшылардың пікірін білдік. Олардың сөзінше, бұл қадам азық-түлік бағасын одан әрі шарықтатып, елдегі инвестициялық климаттың нашарлауына әкеп соғады.
Мақсат Сералы,
экономист:
Бюджет тапшылығын реттеудің басқа да жолдары бар
Расул Рысмамбетов,
қаржыгер:
Бизнес одан сайын көлеңкеге кетуі мүмкін
Қорыта айтқанда, сарапшылар да, кәсіпкерлер де ҚҚС мөлшерлемесін бірден 4 пайызға көтеру туралы бастаманы қолдап отырған жоқ. Олар бұл шешім ең алдымен бағаның өсуіне, қызметтердің қымбаттауына әсер етіп, ең аяғы бизнесті көлеңкеге жасырынуға мәжбүрлейтін қадам деп бағалап отыр. Ал бастамашылар қазынаны қалай толтырудың қамымен бас қатырып жатқан сияқты. Жаңа Салық кодексін қабылдау аясында ұсынылып отырған өзгеріс әлі талқылана жатар. Не десек те, бұл қадам қазынаны толтырғанмен, халықтың қалтасын одан сайын ортайтатынын есте ұстаған жөн.