Тәттігүл ҚАРТАЕВА: Ұлт болмысын сақтап келген салт-дәстүрлеріміз бүлініп барады...
әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің профессоры, этнограф
Кез келген халықтың болмысы оның салт-дәстүрінен, әдет-ғұрпынан көрінеді, өйткені ол − ғасырлар бойы қалыптасатын мәдени құндылық. Белгілі бір ұлтқа тән, қалыптасқан мәдени құндылық ұлтты ұйыстырып, оны рухани тұрғыдан біріктіреді. Өзге ұлттардағы тәрізді «жазылмаған ережелер» бізде де бар. Бірақ соңғы дәуірлерде оның түрлі өзгерістерге түсіп жатқанын байқаймыз. Оның ішінде дәстүрлерімізге діни тұрғыдан баға берушілер де көбейді. Бұл дұрыс па? Мұны халқымыздың салт-дәстүрлерін терең зерттеп жүрген ғалымдар білсе керек. Сондықтан біз бұл жайында белгілі этнограф ғалым Тәттігүл Ерсайынқызы Қартаевамен әңгімелескенді жөн көрдік.
− Сіз − біраз жылдан бері халқымыздың этнографиясын, өмір сүру дағдысын зерттеп келе жатқан ғалымдардың бірісіз. Ел аралап, қазақтың әдет-ғұрыптарын терең білетін қазыналы қарттармен жиі әңгімелесіп, сондай-ақ хатқа түскен деректерді зерттеп, талдау жасап, түрлі материалдар жариялап келесіз. Сұрағым келгені − өткен ғасырда өз дәрежесінде сақталып келген біздің көптеген салт-дәстүріміздің қазіргі кезде өзгеріп жатқанын байқаймыз. Оған не себеп? − Қазіргі инновациялық қоғам салт-дәстүріміздің трансформациялануына, өзгеруіне алып келді. Оған бүгінгі өмір сүру дағдымыздың, ашығын айтсақ, дәстүрді дұрыс білмеудің әсері бар. Салт-дәстүрдің өзгеріске енуі тарихи дәуірлерде болған, дегенмен бұл күнде көптеген отбасылық ғұрыпымыз көпшілік ортада орындалатын ғұрыптарға ауысты. Мәселен, «Беташар» бұрын қара шаңырақта орындалса, бұл күні отбасылық ғұрыптан тойханаға ауысты. Беташушы бет ашуды саудаға салып, қайын ата, енесі, қайнағаларға көпшілік алдында қолқалап, қайта-қайта ақша салдырады. Дәстүрлі қоғамда беташар рәсіміне шақырылған жыршыға қайын атасы, қайынағалары мал атаған. Ене, абысындарына арнау айтқанда сақина, білезігін шешіп, әйелі не қарындасына берер деп жыршының қалтасына салған. Ортаға табақ қойып ақша салу кеңестік дәуірдің 70-жылдарының соңында қалыптасып, бұл күні тіпті үдеп кетті. Сөйтіп, бұл нәрсе біреулердің ақша табатын кәсібіне айналды. Ол кезде келіннің бетін ашқан кісі ортаға түскенін алып, соған риза болатын. Кейін келе беташарға түскен ақшаны жыршымен келісіп үй иелері алатын болыпты. Беташар осылайша сауда-саттыққа айналды. Беташар рәсіміне кейбір келіннің тор желекті жүзіне аударып қоя салып, кеудесі ашық, иығы жоқ той көйлегімен тұруы да ешқандай қалыпқа сыймайды. «Келіннің бетін кім ашса сол ыстық» деген қазақтың аталы сөзі де отбасылық ғұрыптан туындаған. Жаңа түскен келіннің бетін ашқанда, беташар рәсімінің соңынан батасын беріп, басына жаулық салу – үлкен ененің міндеті. Әулеттің үлкен енесі, қария әжесі жаңа түскен келінге үбірлі-шүбірлі бол, өзі сияқты әулеттің анасы болатын жолға жет деп ырымдап, жаулық салған. Беташар жаулығын ашып, оны басына жаулық етіп тартып берудің мәнінде «ененің тәрбиесі, ененің жолы» жатыр. Ал бүгінгі күнгі асаба жігіттер «Келіннің бетін кім ашса сол ыстық» сөзін, өздеріне балап − тар мағынада қабылдап, «келіннің бетін кім ашса сол ыстық деген, келіндеріңіздің бетін мен қасиетті қара домбырамен ашып берейін» деп домбыраның сабымен келіннің жаулығын көтеріп беретінін көзіміз көріп жүр. Жас келін біреудің шаңырағына жаңа түскен келіні, біреудің жары. Жас келіннің беташар жаулығын басқа ер адамның көтеруі қазақ этикетіне мүлдем жат. Мұндай «жаңалықты» кім шығарғанын білмеймін, бірақ сорақы нәрсе дер едім. Халықтық рәсім өз деңгейінде орындалмаса мәні кетеді. Өзгерген үстіне өзгере берсе, күндердің күнінде бастапқы мән-мағынасынан айырылып, қадірі қашады. − Бүлініп жатқан дәстүріміздің бірі − дүниеге келген сәбиге ат қою дер едім. Адамның есімі де қай ұлттан екенін көрсетіп тұратын нәрсе емес пе? Кеңестік кезде қазақтарда балаларына басқа халықтардың есімін беру дәстүрге айналды. Ол әсіресе қыз балалардың есімінен көбірек көрінді деуге болады, мысалы, Света, Галя, Индира, Рая деген сияқты. Бұрында балаларға ат қою құқығы үлкендердің еншісінде еді, қазір жап-жас ата-аналар да, кішкене балалар да сәбиге есім таңдай беретін болды... − Тарихи қоғамның өзгеруімен бірге келген әлеуметтік-мәдени үдерістер адам өмірінің барлық қырына әсер етуде, тіл, сөз сөйлеуден де өзгерістер көрініп тұр. Бала дүниеге келгенде «азан шақырып ат қойдым» дегенді тура қабылдап, жаңа туылған құндақтағы баланы мешітке алып барып, молдаға атын айтқызу әдетке айналып бара жатыр. «Азан» намаз уақытын жария ету, ал «Азан шақырып ат қойдым» деген сөз мешітке барып молдаға атын айтқызу емес, «азан» сөзімен байланысты болып тұрғаны, баланың есімін баланың өзіне естіртіп айту, жария ету деген сөз. Қазақта балаға ат қою да тарихи дәуірлерде өзгеріске еніп отырған. Ерте түркілік кезеңде Бумын, Тоныкөк, Күлтегін, Кетбұға, Қорқыт, Естемі, Мойыншора, Күлшора, Ертұғрыл, Қият, Бөрте, Банушешек, Құртқа сияқты есімдер болса, орта ғасырларда қазақы есімдер, көне түркілік және ислам есімдерімен қатар жүрді. Қазақ негізінен ислам есімдерінен балаларына тарихта аты қалған Омар, Оспан, Әбу, Бәкір, Фатима сияқты тұлғалардың есімдерін қойған. Мысалы, қазақта Нұғман деген есім бар. Нұғман қазақ халқы қабылдаған Әбу-Ханифа мазһабының негізін қалаған Әбу-Ханифаның лақап аты. Қанипа есімі Ханифаның дыбыстық өзгеріске ұшырауы. Қазақ есім қойғанда тарихқа үңілген, мәніне мән берген. Балаға ат қою – отбасылық ғұрып. Қазақы отбасылық дәстүрде балаға ат қою құқығы ата-ененің, әулет үлкенінің еншісінде болатын, ата мен ене тұрғанда балаға өзіміз ат қоямыз деу қазақы этикетке жат болатын. Бұл күнде балаға ат қоюдың әулет үлкенінің еншісінде болуы жойылу алдында тұр. Еуропа, араб, парсы есімдерінің жаппай белең алуының бір себебі – есімді жастардың өзі таңдауы, екінші себебі мән– мағына түсініксіз атаулардың «заманауи сәнге» айналуы, сосын діни ағымның, діни фанатизмнің әсері. Мәселен, кейінгі кезде Құран сүрелері, аяттары, Құранда кездесетін сөздерден қою кең етек алды. Әрине, қазаққа белгілі тұлғаның атын қою да аз емес, бірақ негізі діни мағына беретін есімдер көп қойылып жатыр. Балаға қазақы сипат ат қою да ығысып, қолданыстан шығып бара жатыр. Қазіргі қазақтың есімін сырттан естіген адам, ұлты кім екен деп ойланып қалатындай. Қазақ есімдерінің табиғат, жер-су, аң-құстар, жан-жануарлар, аспан әлемі денелерімен байланысты атаулары өте көп болатын, ол қазақтың табиғатпен етене өмір сүруінен туындаған. Керей, Жәнібек, Бұрындық, Қасым, Бұйдаш, Мамаш, Хақназар, Есім, Тәуекел, Жәңгір, Тәуке, Болат, Жолбарыс, Ералы, Нұралы, Айшуақ, Шерғазы, Сәмеке, Абылай, Әбілмәмбет, Кенесары, Әбілқайыр, Бөкей, Шығай сияқты тарихи тұлғаларымыздың түркі, қазақ сөздерінен таңдалған есімдер қойылса, ол баладан ұлтын кім деп сұрамай ақ, аты «мен – қазақпын» деп, ұрандап тұрмай ма? Балаға ат қоюды әрбір ата-ана «ұлттық құндылық» деп қарау керек. Адам аты − сөз, тіл! Адам атынан сол елдің, мемлекеттің тілі, сөзі тайға таңба басқандай көрінеді. Келіндердің «ат тергеуі» тарихи дәуірде қалыптасқан қазақы болмыс болса, бұл күні аймақтық ерекшелік болып қалды. − Діни фанатизм демекші, амандасу, бата беру секілді көптеген дәстүріміздің бұл күнде ұлттық бояуынан гөрі діни сипаты басым болып бара жатқан сияқты ма? − Тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан-ақ көп жаңалықты жақсылық деп қабылдап алғанымыз ащы шындық. Жақсылық екен деп қабылдап алған жаңалығымыздың бірі – жаңа діни ағымдар. Діннің әсері амандасу, бата беруден де көрініс табуда. Қазақтың қыздары «бармысыз», «есенбісіз» деп амандасқан, бұл күні дінге ерген қыз-келіншектер «ассалаума алейкум уә баракатух» деп амандасады. «Екі дүниенің рахатын берсін», «екі дүниенің рахатын көр», «осы отырған бәрімізге жұмақты нәсіп ете көр» деген бата тілекті естігенде есіңнен танып қала жаздайсың. Тіпті, осы сөзді жастар құттықтау сөзге қолданады. «Екі дүниенің» бірі − осы өмір (пәни) болса, екіншісі − о дүние (бақи) емес пе? Қазақ бұл сөздерді тек қайтыс болған адамның артынан Құран бағыштап, бата оқығанда қолданған. Яғни, «бұ дүниеде бұл кісі жақсы рахат көрді, немере, шөбере сүйді, үбірлі-шүбірлі болды, енді о дүниеде орны жарық болсын» деп бата қылған. «Бата оқу» деген сөз бұл жерде көңіл айту, Құран оқу мағынасында. Бүгінгі біздің дүниетанымымыздың тарылғаны соншама, атам қазақ қайтыс болған адамның артынан айтатын сөзді, көзі тірі адамға арнай беретін болып алдық. Қазақтың бірнеше томға жүк болатын бата сөздерінде тірі адамға, тіпті қартайған адамға қаратып айтатын «екі дүниенің рахатын берсін» деген батасы жоқ. Қазақ «иығыңда отырған періште әумин деп қояды» деп тек жақсы сөз айтқан. Ал бүгінгі діни сипаттағы «екі дүниенің рахатын берсін» батасына бала бар, жас бар қол жайып әумин деп отырғанда осы сөз біріне Алла тағаладан қабыл болып немесе бірінің иығында отырған періштесі әумин деп қойса не болады? Қазақ ешкімге өлім тілеп бата бермеген. Адамның өміріндегі әр қадамына айтылатын бірін бірі қайталамайтын өз батасы бар. «Екі дүниенің рахатын берсін» деп тірі адамға өлім тілейтін батаға тыйым салуымыз керек. − Бүгінгі қазақтың бет бейнесі мен киім киюінің өзінен де әсіре діншілдік байқалады... − Қазақта «сақалы сапсиған», «теке сақал», «шоқша сақал» теңеуі тек үлкен кісіге айтылатын, бұл күні жасына жетпей жігіттеріміз сапсиған сақалды. Олардың арасында спортшылар мен өнер адамдары да аз емес. Тарихи кино түсірілсе ішінен сақалсыз бір жасты таппайсың. XIX-XX ғасырдың басында түсірілген небір тарихи фотолар бар, қазақтың жас жігіттері сақал мұртсыз, қыздары тақиялы, бөрікті. Бас киім тек жас ерекшелігіне қарай киілген. Жаулық қыз баланың басына келін болып түскенде әнмен, сәнмен, яғни беташар жырмен салтанатты рәсіммен түскен. Кимешекті балалы болғаннан кейін ғана киген. Қазір оң жақта отырған қыз түгілі, ойын жасындағы жеткіншек кішкентай қызға хиджаб кигізіп жүрген ата-аналарды көріп жүрміз. Сондайдың себебінен кейінгі кезде кейбір діншіл ата-аналар қыздарын мектепке хиджаб киіп баруын талап ететін болды. Шын мәнінде хиджаб деген жерінің көп бөлігі шөлейт, жел болса құм суырып тұратын араб елдерінің табиғатына байланысты пайда болған киім түрі. Бұдан хиджабтың дінге байланысты емес, өмір сүру ортасына − сол өңірдің экологиясына қарай қалыптасқанын білу қиын емес. Ал біздің әсіре діншіл қауым оны мұсылмандықтың атрибуты ретінде тықпалап әлек. Киім мәселесінде қазақ қысқа киетін бүгінгі Еуропаға да, бетін бүркеп, етегімен жер сыпырып тым ұзын киетін Шығыс елдеріне де ұқсамайды. Қазақтың әйел-қыздары тізесін, санын көрсетіп қысқа кимеген, бетін бүркемеген де. Соны жадымыздан шығармауымыз керек! − Жаңа ғасырдан бері қарай қазақта көпбалалы отбасылардың саны артып келеді. Соған орай кейбір дәстүрлеріміз қайта жанданып, «тұсау кесер» тойы жиі өтуде. Айтпағым, кейінгі кезде баланың тұсауын кесуге байланысты қоғамда түрлі пікірлер бар. Бұл жайында не айтасыз? − Тұсау кесу − отбасылық дәстүр. Ал біз баланың тұсау кесуін отбасылық дәстүрден үлкен тойханалық шоу-кесуге айналдырдық. Яғни, «тұсау кесер той» жаңаша қалыптасқан. Қазақы дәстүрлі танымда баланың аяғы неше айлығында шығады, сол уақытта тұсауын кескен. Тұсау кесу жоспарланған күннің өзінде тек әулет адамдарының шашу шәй ішіп, бата берумен шектелген. Біз қазір баланың бір жасқа толғанын қосып, аяғы шықсын, шықпасын сол күнге туралап тұсау кесу той жасаймыз. Жаңа тәй-тәй басқан баланың алдына кітап пен ойыншықтан бөлек машинаның кілтін, ақша қойып, баланың назарын ала жіптен тайдырып, өзіміз қолдан қойған алдындағы кедергіге аударып жүрміз. Тіпті, көк шөппен, тоқ ішекпен кескен деп асыра сілтеп жүрміз. Баланың тұсауын «біреудің ала жібін аттама» деп, тек ала жіппен кескен. Ала жіпке тиын, моншақ тағу арқылы баланың көзін ала жіпке түсіріп, баланың түйсігіне «біреудің ала жібін аттамауды» сіңірген. Баланың тұсауын негізінен көпті көрген, аяқ-қолы жеңіл, жолы болғыш, сыйлы адамға кестірген. Мұнда «Бала өзінің тұсауын кім кескенін көруі керек, бала бұл жасында онымен сөйлесе алмаса да, көзі ала жіпке түскен сияқты, оның жүзін көру арқылы, сана түйсігінде оның жақсы қасиеті дариды» деген ұлттық тәрбиенің қазығы жатыр. Бұл күні баланың тұсауын алдынан кескен бе, әлде артынан кескен бе деп ойланып, баланы үркітіп аламын дей ме − артынан келіп тұсауын кесіп жатады. Пышақпен ғана кеседі деген қатып қалған қағида жоқ, қайшымен де қия берген. Ал тұсауын үш рет кескен, ала жіппен, тоқ шекпен, көк шөппен дегенді естіп жүрміз. Тұсау − тек ала жіппен кесіледі! Ал көк шөппен, тоқ ішекпен кесті деген ырым кейін ойдан шығарылған. Жазба деректерде, ауызша деректерде көк шөп, тоқ ішекке байланысты оқиға жоқ. − Қыз ұзату бұрын үйде жасалатын, қазір тойханада өтеді. Сосын түнгі сағат 12-ден қалдырмай ұзатып жіберу керек деп жатады. Сосын әлі некесі қиылмаған жастардың той төрінде ерлі-зайыпты секілді қатарласып отыруы дұрыс па? − Дәстүрлі қоғамда қыз күйеуге отбасынан, өзінің оң босағасынан аттанған. Бұл күні қалалық өмір, урбанизация әсерінен қыз ұзату да түбегейлі өзгерді. Қыздың жаңа өмірге қадам басуын, өмірдің бір белес, биігіне көтерілуін күннің жоғары көтерілуімен бірге ұштастырып, күн жоғарыға көтерілген уақытта ұзатқан. Қазір кешке той бастап, түнгі 12-де қызды ұзатуды бір әдетке айналдырып алдық. Дәстүрден аттамаған қазақ түнде қыз ұзатпақ түгілі, яғни түнде адам бермек түгілі мал бермеген. Қазір қызды өз үйінен түске дейін немесе таңертең ұзатып жолға салудың сарқыншағын Маңғыстау, Атырау қазақтары сақтап отыр. Ал қыз ұзату, үйлену тойында екі жастың, екі досымен төрде отыруы, кеңес үкіметі тұсында орыстан келген. Отау тігіп жатқан жастар өз достарының арасында отырғаны дұрыс. Сондай-ақ екі жастың неке жүзігін алмасуы да орыстан, батыстан келген үрдіс. Қазіргі неке жүзігінің келбеті де батыстық. Қазақта «отау жүзік» болды, оны енесі келінге арнап соқтырған, оның түрі басқаша, онда шаңырақтың символы бар. Дәстүрлі қоғамда жігіттің қызға жүзік сыйлауы қазақы дәстүрмен ұласқан, «күйеу жігіттің ұрын келуі», дәстүрлі ойын-сауық барысында орындалған. − Той да кез келген ұлттың дәстүрін, танымын көрсетеді. Бүгінгі қазақтың тойы, әсіресе үйлену тойы кезінде тамадалар той берген отбасын барынша көп шығындап елде жоқ нәрселерді дәстүрге айналдыруда. Бүгінгі қазақ тойларында не артық, не кем? − Той – дәстүрлі ән-жыр, дәстүрлі ойынмен ұласқан ұлттық құндылық. Қазіргі той − ысырыпшылдықтың ең жоғары шегі. Ұлттық тәрбиенің өзегі болатын үйлену тойында той басқарушылар «ата-ене» туралы ретсіз қалжың «анекдот» айтатын, келеңсіз ойындар ойналатын орталыққа айналдырғанына куәміз. «Ысырап болмасын», «ысырапшыл болма» деу, «ас-тағам» мәдениетімен байланысты, қазақ асты төкпе, шашпа деп тыйым салып отырған. Қазіргі той, астың «ас та төк» дастарханы, қаншама тамақтың желінбей қалуы, тасталуы − қазақтың ырым-тыйымынан аттауы. − Кейінгі кезде қоғамда неке қиюға байланысты да талас-тартыс аз емес. Біреулер қызды ұзатып жатқанда некесін қиып жіберу керек дейді. Сонымен бірге мешітке барып мұсылмандық ғұрыппен неке қиғызғанда қалыңдықтың мәһр сұрауы деген де дәстүр пайда болды. Бұл мәселеде қазақ салты қалай еді? − Неке қию тарихи дәуірде қыз ұзату тойында атқарылып, қыз әкесінің батасымен ұзатылған. Мұхтар Әуезовтың «Абай жолы» романында Абай Ділданы алуға барғанда, Абай мен Ділданың неке қию, Ділданың әкесі Алшынбайдың үйінде өткені жақсы суреттелген. Кеңестік дәуірде қыздың қашып кетіп, келін болып түсуі орын алды да, неке қию жігіт жаққа ауысты, бірақ неке қию отбасылық болып қала берген. Кеңестік дәуірде де қазақы ауылдарда қара шаңырақта неке қиып, «куәлік жыр» айтқызған. Оқыған молда болмаса, неке қиюды ақсақалдар атқара берген. «Ант» қасиетті ұғым, оның орынды қолданылатын тарихи орны бар. Батырлар жауға шапқанда «Әруақ» десе немесе руының ұранын айтып атойлап шапса, «ант» бергенмен бірдей, кері қайтуға жол жоқ, еліңді, жеріңді қорғау үшін басыңды тігесің деген сөз. Ал «ант су ішті» танымы неке қиғанда «куәлік жыр» айтылып, «неке дұғасы» бір-біріне жар болуға келісімін беріп, «неке суын» ішуі. Яғни, отау тіккен екі жас «ант етемін» демеген. Той басқарушы асабаның екі жасты тұрғызып «ант етемін» сөзін бірнеше рет, тіпті орынсыз қалжыңға жауап ретінде айтқызып, қасиетті сөзді қор қылғанын да көріп жүрміз. Некеге келісім жауабыңды беріп, неке суын ішкенің «ант су» ішкенің, оны батамен бекіткені, отбасының беріктігінің кепілі болған. Сондықтан да қазақ ажырасуды «бата бұзу» деген. Бұл күні «мәһір» айтқызу, «мәһір» сыйлығы отбасының беріктігінің кепіліне келтіріп жүр. Ал неке қию да отбасылық ғұрыптан мешіттік рәсімге ауысты. Хиджаб, никаб, мәһр деген ұғымдарды қазақтың дәстүрлі тұрмысында қолданбаған. «Мәһр» сұрау, атау дәстүрлі ғұрыпта болса фольклорлық мұрамызда қалар еді, Қобыландының Құртқаға, Төлегеннің Қыз-Жібекке, Әбілхайыр ханның Бопайға, Абайдың Ділдаға айтқан мәһірі аңыз болып ел аузында жүрер еді. Бұрынғы молда, имамдар рәсімді дәстүрге бағынып атқарған, екі жақ арасында «кәде» жүргендіктен мәһр ататқызбаған. − Кеңестік кезеңде көптеген құндылығымыз елдің есінен шығыңқырап кеткені белгілі. Соның бірі − қазақ тағамдары. Әрине, қазақ тағамдарына байланысты материалдар мүлде болған жоқ дей алмаймыз, дегенмен елдің көбі оны біле қойған жоқ. Содан келіп көптеген ұлттық тағам түрінің рецепттері түгілі атауын да ұмытып қала жаздадық. Қазір ұмытылған қазақ тамақтарының жасалуы қалпына келіп жатқан кезеңде қазақтың бас ұлттық тағамын біреулер «қазақша ет», біреулер «бешбармақ» деп атап жүр. Осы туралы пікіріңіз қалай? − Батыстың тісі батқаннан шыққан «бешбармак» сөзін өзіміз қолданып әлекпіз. Қазақтың ең басты ұлттық асы «асылған ет», «ет асу» − бағзы заманнан дәуірлерден дәуірге ұласып келе жатқан ұлттық құндылық. Кезінде қазақ даласына келген саяхатшылар қазақтан мына тамақтың аты не деп сұрағанда «асылған ет» десе, оның нақты бір аты болу керек деп, мағынасын сұрағанда «қолмен жейміз» десе керек, саяхатшының тілін бір көргенде меңгермесі анық қой. Содан саяхатшы, зерттеушілер бірінен-бірі алып «бесбармақ» деп жазса, біздің қазақ өз асын осылай атап жүр. Қазақта «бесбармақ»/ «бешбармак» деген ұғым, сөз мүлде жоқ. Бірде-бір фольклорлық мұрамызда ертегі, аңыз, жыр, мақал-мәтелімізде жоқ бұл сөз. Бес бармағымыз да жоқ, қолымызда екі бас бармақ, төрт саусақ, башпайымызда екі бармақ бар. Саяхатшы зерттеушілер бізді «киргиз/қырғыз», бауырлас қырғызды «каракиргиз/қарақырғыз» деп жазды. Жазба деректердегі ақпаратты тікелей қабылдап алмай, сараптап, сүзгілей білуіміз керек. «Асылған ет» тағамына «ұлттық құндылық» деп қарап, «бешбармак» атауын қолдануға заңды түрде тыйым салу қажет. − Тағы да дәстүрге қатысты бір жайды сұрайын: келіннің иіліп сәлем беруі қазақ салтында үлкенге құрмет ретінде қабылданады. Осыны да біреулер діни тұрғыдан теріске шығарып біраз шу болғаны бар еді... − Қазақ халқында сәлем салу дәстүрінің бірі − келіндердің өзінің күйеуінің үлкен ағайындарына амандасу ретінде «сәлем салуы», тағы бірі қазақтың үлкен асы ет тамақты жеп болған соң, «табақ алу» рәсімінде дастарқан басындағы үлкен кісіге «сәлем салуы». Алғашқысының мәні амандасу, сыйластық ретінде орындалады, ал табақ алудағы мәні ізет-құрмет көрсету, рахмет айту болып саналады. Келіннің «сәлем салу» дәстүрі «беташардан» басталады. Беташарда күйеуінің ет жақын туыстарының әрқайсысына арнау өлең айтылған соң келін де, қолтықтап тұрған келіндер де иіліп сәлем салады. Сыр – Аралда ішінара келіндердің күнде таңертең үлкен ата-енесіне сәлем салу дәстүрі кездеседі. Бұл дәстүрді ұстаған қариялар «бір шаңырақ астында тұрғанмен, бір бөлмеде ұйықтап тұрғандай болмайық» деп түсіндіреді. Сәлем салу орындалатын «табақ алу» рәсімін «табаққа сәлем салу» деп тар мағына түсінетіндер бар. Бұл табаққа сәлем салу емес, «табақ алу»! Ет тамақ тартылған үлкен астан соң дастарқан басында отырған адамның үлкені табақты ұсынғанда келін сәлем салып барып алуға тиіс. Кезінде қалыптасқан дәстүр бойынша келіндер ет тамақ желініп болғанын сезген бойда табақ алуға дайын тұрады. Қазақы өңірлерде үлкен жиын тойда, ас, Құдайы тамақ берілгенде тартылған табақтың санына қарай ауыл келіндері бірінен соң бірі тізіліп тұрып, әрқайсысы табақ аларда иіліп сәлем салады. Сыр – Аралда, батыста қонақ келмей-ақ өздері отырып, ет тамақ жеген соң келін ата-енесіне сәлем салып табақ алады. Бұл ет тамақты қазақтың үлкен асы деп санап, дастарқан басында отырған үлкендерге және шаңырақ иесіне деген құрметтен туындаған. «Табақ алу» рәсімінде келіннің ізеттілігі жатыр, келіннің қазақтың үлкен асы салынған табақты дастарқаннан жұлып алып кетпей, иілу ишаратын жасауы, «үлкен астан дәм татқандарыңызға рақмет» дегені. Бұл күнде «табақ алу» тек аймақтық ерекшелік болып қалды. Келіннің сәлем салуын «адамның алдында басын имеу керек, Алланың алдында ғана бас ию керек, сәлем салу Аллаға серік қосу» деу асыра сілтеушілік, діни фанатизмнен туындаған. − Ежелден ата-баба әруағына құрмет көрсететін халықпыз. Оны да «Аллаға серік қосу» деп түсінетіндер бар... − «Өлі разы болмай, тірі байымайды» деген сөз қазақтың әруаққа құрмет көрсетуді, әруақтан аттап кетпеуді меңзейді. Қазақтың әр руының өз ұраны бар. Ұран − адам есімі, яғни әруаққа айналған, сол рудан шыққан қол бастаған батырдың немесе аты шыққан арқалы тұлғаның аты. Жауға шапқанда «әруақ» деп немесе ұранын айтып шапқан. Жеті атасын білмеген жетесіз. Жеті атаң да әруақ. Әруақ − сенің шежірең, шығу тегің, генетикаң. Әруаққа Құран бағыштауға, әруақ үшін қол жаюға қарсылық − тарихтан, дәстүрден қол үзу. Қазақ дәстүрінің түп қазығында исламға дейінгі түркілік дәстүр жатыр. Қазақ ислам дінінің «Әбу Ханифа» мазһабын, яғни Ханафи бағытының байырғы түркілік салт-дәстүрдің ислам дініне қайшы келмейтін тұстарын сақтап қабылдаған. Ал исламға қайшы келетін тұстары, мысалы дүние-мүлкімен, мінген атымен жерлеу тарих сахнасынан шығып қалған. Демек, қазақтың осы кезге дейін орныққан салт-дәстүрлерінің бәрі дінмен үйлескен ұлттық құндылық деуге негіз бар. − Мән терең әңгімеңіз үшін алғыс білдіремін! Ұлттық салт-дәстүріміз көркейе берсін!
Сұхбаттасқан Ахмет ӨМІРЗАҚ