Жаңалықтар

Тәуелсіздік тірегі – Ата Заң

ашық дереккөзі

Тәуелсіздік тірегі – Ата Заң

Конституция – мемлекетіміздің ең жоғары күшке ие заңдар жинағы. Ата Заң мем­ле­кеттік те­тік, қоғамдық, саяси институт ретінде адам мен азаматтың конституциялық мәртебесін бел­гіледі, экономикалық құрылыстың негіздерін айқындады. Мемлекеттік құрылыстың құ­қықтық негізін қалыптастыратын тәуелсіз Қазақстанның алғашқы Конституциясы 1993 жылы 28 қаңтарда қабылданған болатын. Ал қолданыстағы Ата Заң 1995 жылы 30 тамыз күні жал­пыхалықтық референдум негізінде қабылданды. Сол кезде референдумға «Жобасы 1995 жылдың бірін­ші тамызында баспасөзде жарияланған Қазақстан Республикасының жаңа Конституциясын қа­былдайсыз ба?» деген сұрақ қойылды. Жаңа Конституцияны сайлаушылардың 90 пайызы қол­дады. Содан бері 30 тамызда Қазақстанда мемлекеттік мереке – Конституция күні мерекеленеді. Содан бері Ата Заңымыз төрт рет өзгерсе де (1998, 2007, 2011, 2017 жылдары) консти­ту­ция­­лық түзетулерге қатысты жалпыұлттық ре­фе­рендум болған жоқ. Тәуелсіз Қазақстан тарихындағы үшін­ші референдум 2022 жылдың 5 маусымында өтті. Былтырғы референдум нәтижесінде Конс­ти­ту­циядағы 33 бапқа 56 түзету мен толықтыру ен­гі­зіл­ді. Ата Заңның үштен бір бөлігі өзгеріп, елдегі ең басты құжат жаңа сипатқа көшті. Осылайша, билік инс­титуттарының тепе-теңдігін күшейтуге арнал­ған Конституция саяси жүйені жаңғыртты. Еліміздің болашағын айқындауға бағытталған реформаның мақ­саты – Президенттің өкілеттігін күшейту емес, мем­лекетімізді жетілдіру, жаңғырту және нығайту. Ел болашағын айқындайтын, демократиялық қо­ғам­ның, кез келген құқықтық мемлекеттің ең маңыз­ды құралы саналатын Конституциямыз тура­лы сарапшылардың пікірін тыңдаған едік. Ерлан САИРОВ, Мәжіліс депутаты:

Жаңа Консти­туция – әділетті жүйенің іргетасы

– Конституцияға жасаған өзгерістер – елімізді демократияландырудың ең басты аспектісі. Атал­мыш өзгерістер мен толықтырулар еліміздің Конс­ти­туциясын халықаралық стандарттарға сәйкес жа­сап берді. Өйткені бізден басқа бірде-бір мем­ле­кеттің Конституциясында бір адамның жеке ба­сы­на табынушылық фактілері кездеспейді. Ал бізде 30 жыл­дың ішінде бір адамның, топтың мемлекеттің би­лігін жекешелендіріп алу фактісі болды. Осы фак­тілер Қазақстанның жаңа Конституциясынан алы­нып тасталды. Жаңа Конституция мәтінінде пре­зидент тек қана бір мерзімге, 7 жылға сайланады. Бұл билікке саяси монополия жасаудың алғы­шарт­тарын алып тастайды. Сонымен бірге Конституцияда Пар­ламентті, аймақтардағы мәслихаттарды сай­лау­да үлкен либерализация жасалды. Яғни, партиялық тізім­мен бірге халықтың өзі тікелей сайлайтын де­пу­таттар Мәжілісте де, мәслихаттарда да болады. Мұ­ның барлығы еліміздегі демократияның жүзеге асуы­ның нақты көріністері. Сонымен қатар Конс­ти­туциялық сот институты пайда болады. Бүгінде сот­тардың ісіне бірде-бір институт, мемлекеттік ор­ган араласуына құқы жоқ. Конституцияның 6-бабына «Жер және жер қойнауы, табиғат ресурстары халық меншігі» ұғы­мы енгізілді. Конституцияның жаңа постулаты жер ас­ты ресурстарынан халықтың пайда табуына, әлеу­меттік-тұрмыстық мәселесін шешуіне, жер қой­науы байлығын пайдалануда әлеуметтік әділет прин­ципінің жүзеге асуына кепілдік береді. Конституцияға енгізілген өзгерістер мен толық­тырулар «Жаңа Қазақстанды» құрудың нағыз кө­рі­нісі. Оған мысал ретінде ауыл әкімдерін сайлау, кей мә­селе бойынша Парламент Мәжілісінің құзыретін күшейту туралы өзгерістерді айтуға болады. Пре­зи­денттің құзыреті азайып, Парламент, оның ішінде, Мәжілістің құзыры артты. Конституция халық пен биліктің арасындағы бұрынғы ара қашықтықты жақындатып, би­лікке, Парламентке, мәслихаттарға халықтың нақ­ты өкілдерінің келуіне, сонымен бірге еліміздегі сая­си жүйенің әділетті экономикалық моделін жа­сауға алып келді деп айтуға барлық негіз бар. Конс­титу­ция­ға енгізілген өзгерістер халқымызға «өз би­лігін қай­тарды». Болашақта жаңа тұрпаттағы сая­си мәде­ниетті қалыптастыру, әрбір шешімнің ха­лықпен ақыл­даса отырып, азаматтардың мұң-мүд­десі тұр­ғысынан қабылдайтын жүйеге келеріміз анық. Жаңа Конституция – болашақтың, жаңа әділетті, саяси плюрализмге бағытталған жүйе­нің іргетасы. Толықтырылған Конституция саяси реформалардың эволюциялық нақты қадамы деуге толық негіз бар.

Асан ИМАШЕВ, Жетісу облысы Қаратал ауданы А.Байтұрсынұлы атындағы орта мектептің тарих пәнінің мұғалімі:

Конституция – мемлекеттің тұрақты дамуының кепілі

– Тарихта кез келген елдің, тайпалық одақтың мем­лекет болып қалыптасуының бірнеше ал­ғы­шарты болған. Ол шарттарға шекарасы белгіленген жері­нің, халқының, әлеуметтік топтардың, әскердің және заңының болуы жатады. Мемлекеттің қуатты болуы сол елдің басқару жүйесі негізделген заңда­ры­на байланысты. Еліміз тәуелсіз республика болып жария­лан­ғанға дейін кең-байтақ даламызда мемле­кет­тік құрылымдар мен мемлекеттер қалыптасып, өмір сүр­ді. Сол мемлекеттердің әрқайсысының өз ке­зеңі­не негізделген, далалық әдет-ғұрыптарға үйлес­тіріл­ген заңдары болған. Мысалы, Шыңғысханның «Жа­­­сағы» (Яса), Қасым ханның «Қасқа жолы», Есім хан­ның «Ескі жолы», Тәуке ханның «Жеті жарғысы». Бұл заңдар да бастауы, негізі бір болғанымен мем­ле­кеттердің өмір сүру кезеңіндегі тарихи, саяси жағ­дайларға байланысты өзгерістерге ұшырап отырған. Қазіргі құрылымдағы конституцияның қайнар көзі – XVIII ғасырдағы Еуропа (Адам және азамат құ­қық­­­тарының декларациясы) мен АҚШ (АҚШ Конституциясы) заңдары. Елімізде конституциялық заң шығару өткен ғасырдың басында басталды. Алаш қайраткерлері тәуелсіздіктің бастамасы ре­тін­де Алашорда үкіметін құрар кезде Алаш пар­тия­сының бағдарламасын конституциялық міндет­те­мелер негізінде жасаған. Одан кейін РСФСР құра­мын­да болған кезде ҚазАКСР Конституциясы (заң­дық күші болмаса да), КСРО-да одақтас рес­пуб­лика болған кезде 1937 жылы, 1978 жылы Қазақ КСР Конституциялары қабылданды. КСРО ыдыра­ған­нан кейінгі Конституциялық заңдарымыз 1990 жы­лы 25 қазандағы «Қазақ ССР мемлекеттік еге­мендігі туралы декларация», 1991 жылы 16 жел­тоқ­сандағы «Қазақстан Республикасының мемлекеттік тәуел­сіздігі туралы конституциялық заңы», 1993 жылы 28 қаңтардағы және 1995 жылғы 30 тамыз­дағы Қазақстан Республикасының Конституция­лары. Ата Заң – мемлекеттегі барлық заңдық, норма­тив­тік құжаттардың бастауы. Конституция – мем­лекеттің тұрақты дамуының, елдегі әр азаматтың то­лық­қанды өмір сүруінің кепілі. Сондықтан да Ата Заңы­мызда «Мемлекеттік биліктің бірден-бір бас­тауы – халық» деп жазылған. Конституцияның І бөлі­мінің 1-бабында: «Қазақстан Республикасы өзін де­мократиялық, зайырлы, құқықтық және әлеу­мет­тік мемлекет ретінде орнықтырады, оның ең қым­бат қазынасы – адам және адамның өмірі, құқық­тары мен бостандықтары», – деп атап көрсетілген. Біз бәсекеге қабілетті, мықты мемлекет боламыз де­сек, құқықтық және саяси сауаттылығымызды кө­теруіміз керек. Ол үшін барлық заңды жатқа білу міндетті емес, тек Конституциялық құқық­тары­мыз бен міндеттерімізді біліп, орындап жүрсек жет­­­кілікті. Кейбір жағдайларда осыларды білме­гендіктен, мәнін жете түсінбегендіктен де қоғамда кикілжіңдер орын алып жатады. Ата Заңымыздың бірінші бабында жазылған демократиялы, зайырлы, құқықтық және әлеуметтік деген ұстанымдарды кей­біреулеріміз дұрыс түсінбей немесе дұрыс қол­дан­байтын кездеріміз де бар. Әлі демократияның не екенін біле бермейтіндер де бар. Оны еліміздегі саяси науқандар кезінде жиі байқаймыз. Зайырлы мемлекетпіз деп алып, кейбір діни фанаттардың мектеп формасына қатысты ережелерге қарсылық көрсетіп, өз ұстанымдарын тықпалауына жол бере­міз. Унитарлы мемлекетпіз деп алып, көпұлтты ел­міз дейміз. Көпұлтты мемлекет дегеніміз унитар­лы емес, федеративті деп аталады. Сондықтан тәуел­сіздігіміздің баянды болуы үшін көпшілігіміз, әсіре­се халыққа қызмет етуі тиіс биліктегілер Консти­туция­лық заңдарды біліп қана қоймай, құрметтеп, олар­дың орындалуына ықпал жасауымыз керек. Сонымен алда келе жатқан Ата Заңымыз – Қа­зақстан Республикасы Конституциясы күні құтты болсын! Ата Заңымыз толыққанды тәуелсіздігіміздің кепілдігі болсын.