Әдемі қартая білу – үлкен өнер
Әдемі қартая білу – үлкен өнер
Адам қашып құтылмайтын дүние – қарттық. Қанша қорықсаң да оның тұзағына бір түсесің. Ал кім қалай қартаяды, бұл – бөлек әңгіме. Жасына жетпей алжып кеткендер де, қанша жасқа келсе де қадірін жоғалтпағандар да арамызда жүр. Әрине, тағдырынан ешкім де қашып құтылмайды, бірақ егде тартқан шағыңда сүйкіміңді кетірмеу өз қолыңда екенін де естен шығармаған жөн. Біз төменде белгілі жазушы- публицист Шархан Қазығұлдың қазіргі заманғы қарттық туралы экспрессивті-эксклюзивті ойларын ұсынып отырмыз. Бір кемпірден жасын сұрағанда айтқан екен: «Жасым – жиырмада, бетім оттай береді». Сол кемпірді мен бүгін түсініп отырмын. Қартаюдың трагедиясы – сенің күн сайын қартайып бара жатқаныңда емес, қартаюдың трагедиясы – күн сайын іштей «мен әлі жас көрінемін» деп өзіңді-өзің алдауыңда жатыр. Иә, қартаю – трагедия емес. Меніңше, қартая білмеу – трагедия. Бұдан да асырып айтуға болады. Әдемі қартая білу әркімнің қолынан келмейді. *** «Алпыс – тал түс» деген екіжақты математикалық ортаны Шер-ағамның аузына Жаратқан салған. Өйткені Құдайдың өзіндей хақ сөз. Бірақ Шер-ағаң мұны дәлелдеп жатпады. Мүмкін «өздерің ұғып алыңдарға» салды ма? Біздің ұққанымыз: ғалымдардың есебі бойынша адамның өмір сүру ресурсы орташа алғанда 120 жыл. Күн де өзінің тал түсінде тұр. Он миллиард жылдық отын ресурсы бар Күн дәл қазір жаратылыстың бес миллиардыншы жылында жарығын төгіп тұр. Осы тұрғыдан алғанда алпыстың о жақ, бұ жағында жүргендер қартайған кейіп танытатын жөні жоқ. *** Еуропа ойшылдары «Өзі Цезарь, өзі Папа» деп қастерлеген Мұхаммед пайғамбардың философиясы жүрегіме жақын. Ең басты өмірлік үш нәрсені шегелеп айтқанын меңзеп отырмын. Біріншісі – Жердің тұтқасы жоқ, бірақ бар болса да оны шыр айналдырып, лақтырып жібере алмайсың. «Дайте мне точку опора, я переверну весь мир» деген Архимедтің «қалжыңы» Мұхаммед пайғамбардың күйеу баласының айтқанына көбірек ұқсайды. Екіншісі – әйел баласын қорқытып, дегеніңе көндіре алмайсың. Үшіншісі – боқ дүниенің түбіне жету мүмкін емес. Осы үш қағидатты жүрегімен қабылдап, ақылымен түсінген адам жақсы қартаяды деп ойлаймын. *** Мен қартаюдан қаймықпаймын, бірақ шаруаға жарамай қалудан қатты қорқамын. Күн ұзаққа бір нүктеге телміріп отырып, уақыт өткізудің несі қызық дейсің?! Ең азабы, істен қалған қарт кісі басқа адамға тәуелді болатыны белгілі. Базардан қайтып бара жатқандағы менің басты уайымым осы болып тұр. Бала-шағаңа салмақ салмай өмір сүргенге не жетсін?! Оның үстіне, айналаңа пайдаң тимейтін халге келгенде өмірдің де еш мәні қалмайды-ау! *** «Есімде жоқ, бір данышпан «Өлім – өмірдің соңғы жұмбағы» дегенді қалай керемет айтқан» деп едім, әйелім айтты: «Соңғы кезде өлім туралы көп айта беретін болдың». Меніңше, өмірді бағалай білетін адам ғана өлімді есінен шығармай жүреді. Керісінше, өмірдің парқын сезінбейтін адам мәңгі жүретіндей мәңгіріп жүріп өледі. Терең ой мен мол қазынаның диалектикалық айырмашылығы осында. *** Біздің егде тартқан ағаларымыз жасының үлкендігін саудалауды әбден меңгеріп алды: «Әй, мен деген әкеңдей адаммын ғой, айналайын-ау! Ең болмаса, жасымды сыйласайшы!». Бұған мен «Казахский возрастной синдром» деген диагноз ойлап таптым. Меніңше, осының бәрі – осалдықтың белгісі. Даналық дарымаған қария шынында да әміршіл келеді. Әкіреңдеп тұрады. Ең сүйкімсіз көрініс осы. *** Әр мың жылда 43 ұрпақ ауысып отырады. Алты жүз мың жылда қанша ұрпақ дүниеге келіп, қанша ұрпақ кері қайтқанын өзіңіз санай беріңіз. Кейбір деректерге қарағанда, содан бері жер бетіне 90 миллиард адам келіп, кері қайтқан. Десек те, солардың барлығына тән өзгермейтін бір құбылыс бар. Ол – құлқын. Алла Тағаланың адамды сұраққа алардағы ең басты критерийін өзгерту ешкімнің қолынан келмейді. Олай дейтініміз, адамдар баяғы қалпынан өзгерген емес. Дәстүр сабақтастығына қайран қаласың. Қазір де таяқ лақтырсаң, құлқынын ойлаған пендеге тиеді. Кейде күпіршілікке барасың: «Жаратқан шеберлігінің ең шыңы осы ма екен?!». Сондықтан да қолдан келгенше қарттыққа жетпей тұрып құлқын деген категориядан құтылғаның жақсы-ау! *** Бүгінде еңбектеген баладан бастап еңкейген қартқа дейін білім алуға болатынын алдыңғы қатарлы елдер дәлелдеп отыр. Бізде қалай? 15 пен 30 жас аралығында білім аламыз. Онда да алатынымыз аламыз. Көбіміз «зачеткаға» баға қойдырып алғанымызға мәз боламыз. Жастықтың буымен шегірткенің күйін кешеміз. 30 бен 55 жас арасында білімнің теңізіне сүңгитініміз, тіпті, азая береді. Бұл тұста бәріміз қатын, бала-шағаның қамымен уақыт өткізіп алатынымыз жасырын емес. Ал 55 жастан кейінгі біздің сылтауымыз айтпаса да белгілі: «Шал болғанда, білім менің не теңім?!». Осы стереотиптен қалай арылуға болады? Министрлік мұны бізге болса да шешіп бере алмайды. Бірақ тек қана әркім өзі шеше алатын нәрсе осы. Бізде де 90 жастан асып немесе соған жетеғабыл өмір сүрушілер көбейіп келе жатыр, Құдайға шүкір. Сондықтан да оқуға ешқашан кеш емес дер едім. Әне бір жылы Ілия Жақанов ағамыз 75 жасында суретшіліктің оқуын бітіріп, диплом алды. Осыны естігенде мен ағамның қалжа жасы мен олжа жасы тең болатынына еш күмән келтірмедім. Неге? Өйткені білімге ұмтылу – ұзақ өмір сүру үшін таптырмайтын бірден-бір мотив. Ұзақ жасағыңыз келеді ғой, иә? Онда білім беретін стартаптарға қатысуға асығыңыз! *** Кәріліктің келісіп тұрған жері шамалы. Барған сайын дискомфорт көбейе береді. Бұған да адам байғұс көндігеді. Өйткені жас кезіңде өліп қалғанға қарағанда, кәрілік – иманжапырақ. Қарттыққа тақағандар, осыны ешқашан естен шығармаса деймін. *** Бақыт саған өзіңнің шын мәнінде кім екеніңді сезінген күні келеді. Келмей жүргені – онда сен әлі өзіңді-өзің танып білген жоқсың. Мынау тылсым жаратылысты, қала берді, жұмбағы көп Адамды зерттей білмеу – босқа өмір сүргенмен бірдей. Қандай аянышты. Бақыттың не екенін білмей өмірден өтіп кетуің де мүмкін-ау?! Сондықтан да өлейін деп жатып та «бірдеңені» біліп кетуге тырысу керек сияқты. *** Қазір Екінші дүниежүзілік соғыстан кейін туған «Бэби-бумер» ұрпағы зейнетке шықты. Бізде дәл қазір қиындау шығар, бірақ өркениетті елдерде бақытты қарттық идеологиясы баяғыда іске асты. АҚШ пен кәрі құрлықта 60 жастан асқандар – бақытты өмір сүрушілер тізімінің ең басында. Кеш қартаю концепциясын қолға алған мемлекеттерде адам өмірін ұзартудың тұтас индустриясы жұмыс істеп тұр. Жасы ұлғайған адамдарға белсенді және салауатты өмір сүру үшін барлық жағдай жасалған. Әрине, бізді олармен салыстыру әлі ерте. Дей тұра, дәл қазір адамдардың өмір сүру жасы ұзарғаны анық байқалады. Жалпы, адамның өмір сүру ресурсы 147 жыл екенін ғалымдар баяғыда дәлелдеп шыққан. Барлық бәле – өзімізден. Жеке адамдар да, мемлекет те әзірге ұзақ жасаудың негіздерін басшылыққа алуға енжарлығын қоймай отыр. Сондықтан да барынша ұзақ жасау үшін мотивті күшейте түсетін кез келді. Талас жоқ, кімнің пешенесіне қанша өмір жазылғанын бір Жаратқан біледі. Бәріміздің басымыз – Алланың добы. Алайда «Сақтансаң, сақтаймын» деген де сол Құдай. Осы сөзде ғажап құдірет күш жатыр. *** Жер бетіндегі адам біткеннің бәрі де – Мәңгіліктің асау тұлпары лақтырамын деген жерінде лақтырып кете беретін шала шабандоз. Ешкім де мәңгілік емес. Біреу ерте, біреу кеш жалған дүниеден аударылып түседі. Сонда деймін-ау, неге тыраштанып күн кешеміз? Байлық не керек? Атақ не керек? Жалған намыс не керек? Түсінбейтінмін. Бүгін ұқтым. Біздің осы өмірлік ұстанымымыз кездейсоқтық емес, заңдылық екен. Неге дейсіз бе? Адам өмірінің мәні тыраштануда жатыр. Бұл тыраштанудың аты – жанталас. Егер адам мәңгілік өмір сүретін болса, бұл жанталастың бүршігі де болмас еді. Жайбарақат күн кешер едік. Ойсыз, мұңсыз жерде адам өмірі барлық мәні мен маңызынан айырылар еді. Шыңғыс хан және сол сияқтылар аңсаған Мәңгілікте осыдан кейін ешқандай мән жоқ екенін білесің. Иә, біздің өміріміздің шырайын ашып тұрған созылмалы агония екенін мойындамасқа шара жоқ. *** Біздің қоғам – жер бетіндегі ең қызық қоғам. Бізде алпыс жастан асқан адамдарды сыйлайды. Бірақ өтірік сыйлайды. Автобуста орын беруі мүмкін. Дегенменен, сені күнің бітіп бара жатқан адам ретінде санайтынын көзінен оқып тұрасың. Жалпы, қоғамда адамдарды жасына қарай бөлу принципі міндетті түрде дискриминацияға алып келеді. Бұл – әрине, барып тұрған эйджизмнің нақ өзі. Қазір көптеген «блатота» жігіт жақтырмаған жасы ұлғайған адамын «осы бір шал да әбден шаршатып бітті» деп қағытып сөйлейтін болды. Айтары жоқ, әлімсақтан үлкенді сыйлайтын ұлттың қазіргі күні боғы сұйылып бара жатқаны осындайда анық көрінеді. Өткенде таксиде кетіп бара жатып жүргізуші жас жігітпен сөзге келіп қалдым. Өзімше жол сілтеп едім. Түсінгісі келмеді. Әкіреңдеп шыға келді. Абайламай «ойбай-ау, қарағым-ау, мен әкеңдей адаммын ғой» деп қалып едім, «Сен – менің әкем емессің, әкемде шаруаңыз болмасын» деп қақ маңдайымнан бір-ақ қонжитты. Осындай кішігірім эйджизмнің элементтері бізде өте көп. Оның бәрін тізіп жатқым келмейді. Жалпы, өз басым жастарға жасымды бұлдағанды жақсы көрмеймін. Бір рет байқаусызда аузымнан шығып кеткенде естігенім анау. Сондықтан да эйджизмнің элементтерін біздің қоғамға экспорттап отырған – адамдардың эгоизмі. Альтуризмнің ауылы әлі алыс сияқты. *** Қазақта елдің бәрі атам заманнан айтып отыратын сөз тіркесі бар: «Өз балаңды өскенше, немереңді өлгенше бағасың». Осы қағидаттай көрінетін мақалды енді өзгертетін уақыт туды: «Өз балаңды өскенше, немереңді өнгенше, шөбереңді өлгенше бағасың». Кейде ұраннан асқан мотивация болмайды. Бір адамның ұзақ өмір сүргенінен ештеңе өзгермейді. Ал жалпы ұлт ұзақ өмір сүруге құлшынса, оның пайдасы ұшан-теңіз. Алдыңғы толқын ағалардың көп болуы кейінгі толқын інілерге – мол тәжірибе. Ұлттың болашағы ең алдымен ұрпақтар тәжірибесімен өлшенетінін білетін күн келді. Сапалы ұрпақ сабақтастығы төрт ұрпақ бірдей өмір сүргенде қалыптасатынын бажайлау қиын емес. Дәл қазір. Сондықтан да төрт ұрпақтың бірге тату тұруының ең басты алғышарты – ұрпақтар эгоизмінен арылу. Ең алдыңғы ұрпақ өкілдері абызға айналсын. Ең болмаса, ауылдың ақсақалы не түтіні түзу шығып тұрған үйдің қариясы болуға құлшынсын. Ел ағалары ертеңімізді тереңнен қопаратын ойшыл ақылшымыз болып аман жүрсін. Жас жігіттеріміз жарқылдап жүріп тау қопарсын. Бүлдіршіндеріміз алдыңғы үш ұрпақтың алақанын бірдей сезініп өссін. Сол кезде біз эйджизмді жеңіп шығамыз. Шөбере бабасынан бата алса, адамды қастерлеуді бойына сіңіреді. Атасының тәрбиесін көрген немере өмірге бейімділіктің бүге-шігесін біліп бой түзейді. Әке-шешесінің ақылын тыңдаған бала мейірімді болып өседі. Осылайша, үш ұрпақтың көз алдында өскен бала толыққанды азамат болып шығады. Адамды қастерлей білетін мейірімді адам өмірдің барлық қиындықтарын жеңіп шығатыны өз алдына, сонымен қатар өзі өмір сүріп жатқан ортаны жұмаққа айналдыра алатыны сөзсіз. Сондықтан да өлуге асықпаңдаршы, достар. Біреулер «асықтырып» тұрса да. Әрқайсысың қазақтың болашағы үшін керексіңдер! *** Адам үшін өмірдегі басты байлық бала екенін ешкім жоққа шығара алмайды. Ал пенделік тұрғыдан қарастырғанда ең үлкен дәулет дүние капиталы болып көрінетіні рас. Бірақ бұл түсініктің дұрыс еместігіне жасың ұлғайған сайын көзің жете түседі. Күндердің күнінде сен үшін ең үлкен байлық өмірлік тәжірибе екенін ұға бастайсың. Дегенмен тәжірибе ұзақ өмір сүрумен келмейді, батыл өмір сүрумен келеді. Сондықтан да батыл өмір сүріп үйрену – байлық жинаудың алғышарты. Адам тәжірибенің апогейіне жеткенде Құдайдан ғана қорқатын болады. Бойыңа бірте-бірте бітетін батылдық қана сені байлыққа кенелтеді. Ал ақшасы көп адам ше? Жоқ, оны бай адам деп айта алмайсың. Тұла бойында үрейдің элементтері өріп жүрген адам қара жердің қойнына кіргенше байлық деген категорияны басқаша түсінуінің өзі – оның трагедияға толы бейшаралығының бірінші және соңғы нүктесі. Қорқыныш сыйлайтын нәрсені байлық деп айтуға аузың бара ма?! Қайдам?! Күмәнім көп. Ал бізге сенімді өмір сүруге платформа жасап беретін өмірлік тәжірибе ғана нағыз байлық екенін қу тіршіліктегі көп нүктелердің түбіне өмірбақи майшам алып шыққан адам түсіне алатыны – тылсым тағылым. Түнде ұйқың бұзылмаса, күндіз күлкің дұрыс болса, сен – өмірдің шынайы байлығына кенелген адамсың. Тәжірибелі адам аштан да өлмейтіні, көштен де қалмайтыны өз алдына. Жиған-тергені мол жанның шамшырақтай жол көрсетіп тұратыны да – біздің бәріміз үшін басты байлық. Біз өмір сүрудің ең үлкен философиясын осы байлықты бойына жинаған адамдардан оқып-үйренуіміз керек. *** Статистикаға сүйенсек, жүрек-қан тамырлары ауруларынан қайтыс болу басқа кеселдердің бәрін қосқандағыдан төрт есе көп. Осыны дәрігерлер жақсы біледі. Бірақ біле тұра, адамдарға қан тамырларын тазартып тұру керек екенін ескертпейді. Ескертпейтініңіз не, біздің медицинада бұл пайдалы практикаға мән бермейді. Көптеген дәрігер гипертониямен ауыратындарға таблетка жазып беруден әрі аса алмай жүр. Науқасты түпкілікті емдемейтін бұл дәрілер уақытша ғана тиімді. Сондықтан да адамдар қан тамырларын тазартумен айналысуды бастауы керек. Батыс елдерінде қырықтан асқан адамдар, ауырсын-ауырмасын, қан тамырларын тазартып тұруды әдетке айналдырған. Жарты ғасырдан бері. Мұны неге айтып отырмын? Өйткені адамның ұзақ жасауының ең бірінші кепілі осы қан тамырларын тазартып тұруда жатыр. Қан тамырларының ластанғанының басты симптомдары мыналар: мигрен, жадының нашарлауы, созылмалы шаршау, ұйқысыздық, интимдік саладағы проблемалар, көру мен естудің нашарлауы, көтеріңкі қысым, демікпе мен стенокардия, аяқ терісінің бозғылдануы және бұлшық ет пен буынның ауруы. Ұлт денсаулығынан асқан байлық жоқ. Әсіресе, аз қазақ үшін. Сондықтан да кейде осындай түкке тұрғысыз таптаурын тілмен қисынсыз жазбаларды да сүйкеуге мәжбүр болатыныма күйінемін. Әркім өз миссиясымен айналысса, мұндай «дидактика» ойлар қағаз бетіне түспес те еді. *** Кеше жұмыстан кейін аялдамада балмұздақ жеп тұрғанмын. Жанымдағы орындықта отырған қырықтан енді асқан бір тәтей (консерватор келіншек маған солай көрінді) біртүрлі қарады. Мен оның жақтырмай тұрғанын білсем де мән бермедім. Мән бермегеніңіз не, «ехидно» жымиып, балмұздағымды бұрынғыдан да бетер жайбарақат жей бердім. Ана тәтей шыдамай кетті: «Шал басыңызбен мороженое жегеніңізге жол болсын!». Юморы күшті тәтей екен. Балмұздағыма шашалып қала жаздадым. Күлкіден! Міне, мен өмірде ерекше жақсы көретін екі нәрсе кеше автобус аялдамасында осылайша кездесіп қалды. Юмор мен балмұздақ. Әрине, мен соншалықты ұзақ жасаған адаммын деп айта алмаймын өзімді. Алайда егер сіз ұзақ жасағыңыз келсе, осы екі нәрседен ешқашан айырылмаңыз дер едім. Юморға қатысты ойым: егер өмірде юмор болмаса мен баяғы да өліп қалар едім. Балмұздаққа қатысты ойым: егер тоқсанға тірі жетсем бар ғой, елден тығылып жесем де балмұздақты тоқтатпас едім. Миша Жванецкийдің бір кітабы бар: «Кто я такой, чтоб не пить». Сол сияқты «Кто я такой, чтоб мороженое не есть!». Жасасын Жванецкий! Жасасын Bambino! Екеуі жасаса бар ғой, бәріміз жасаймыз! *** Жан мәңгілік екеніне өмір сүрген сайын көзің жете береді. Қазақтың қазір ғана талқаны таусылып жатқан адам туралы қапелімде айтатын сөзі бар: «Жаны шығып кетті». Осы сөздің төркінінде талай нәрсе жатыр. Адамның денесі мәңгілік материалдан жасалмағаны дәлелдеуді қажет етпейді. Ал жаны мәңгілік материал деп сенгің келеді. Құдай бар ма, жоқ па, оны дискуссияға салу – күпірлік іс, әрине. Бір Жаратушының бары рас! Өмірді зерттеп жүрген адам бұған бас қатырудан гөрі жанның мәңгілігіне көбірек көңіл бөлер еді. Алла Тағала сені жаратады. Қалай жаратқанын саған айтпайды да. Қай күні аларын да! Иә, адамның өзін-өзі тануы осындай жұмбақтардан басталады. Бұл да бір Құдайдың шеберлігі! Бәрін Жаратушы айтып беріп отырса, мына өмірдің мәнін іздеудің мәнісі қалмас еді-ау! Осы ойдың астарында көп құпия тығылып жатқаны анық. Тылсым сұрақтардың жауабы өзіңді танып-білуде жатыр. Ғалымдардың зерттеуіне сенсек, жанның салмағы – 20 грамм. Қазақтың «шыбын жаным-ай» дейтін тіркесі де осы өлшемнің ар жақ-бер жағы. Адамның жаны – адам тәнінің тұтқыны. Осыған барған сайын көзің жете түседі. Әлгі бір тіркестегі «жанның шығып кетуі» де сөзімізді дәлелдей түседі. Жан адам денесінен бостандыққа шыққан күні ғана алабөтен рахатқа бөленеді. Әйтпесе, Альберт Эйнштейн мына өмірмен қош айтысып бара жатып «Наконец-то!» деп қуанбас еді-ау! Біз байғұстар өмірде жақсы нәрсе жасасақ, жанымыз бірге қуанады. Жаман нәрсе жасап қойсақ, тұла бойымыздың тұтқыны болып отырған жанымыз өзін қоярға жер таппай, сен үшін қатты қиналатыны да шындық. Тәнге бауыр басып қалатын жанның бұл инстингін түсінуге болады. Сондықтан да әлгі сөзді маған ұлы физиктің өзі емес, қуаныштан жаны айқайлап айтқан сияқты. Тағы бір гипотеза. Еркек байғұс көркі сұлуды көрсе, жүрегі тоқтап қалардай ғашық болады. Алайда күндердің күнінде одан да жеріп шығады. Иә, тәнге қызығу – мәңгілік емес. Ал енді жаны сұлу әйелге ғашық болып көрдіңіз бе? Иә, жаны сұлуды табу, табудан бұрын көре білу, сезе білу – қиынның қиыны. Дегенмен жаны сұлу қызды сенің де кездестіруің ғажап емес. Ойламаған жерден. Бір сәтте. Ең бақытты сәт осы. Мәңгілік сәт! Бұл сәттен жеріну мүмкін емес. Мәңгілік тамағыңда кесек болып кептеліп тұрады. Сөздің жақсы мағынасында. Жанның құдіреті осында! Жанның мәңгілігі де осымен байланысты. *** Толыққанды адам үшін төрт нәрсе ауадай қажет: Уақыт, Қайрат, Дәулет және Мәртебе. «Адамның басы – Алланың добы» деген сөз тіркесін осындайда ұғасың. Осы төртеуінің басы ешқашанда қосылмайтыны – тағдыр тәлкегі. Жас кезіңде Уақытың да бар, Қайратың да бар. Бірақ Дәулет пен Мәртебе бола қоюы екіталай. Шыр (дүние) бітіп, қоғамда өз орныңды (Мәртебе) тапқан кезде бойыңнан Қуат та сарқыла бастап, Уақытың аз қалатыны – қандай өкінішті. Дегенмен дәл қазір адамзат баласы осы төртеуінің басын қосуға барын салып келеді. Нәтижесі де жоқ емес. Қазіргі алпыс пен сексеннің арасындағы көп адамда осы төрт қасиет түгелімен табылатыны сирек те болса, арагідік кездесетіні қуантады. *** Қазақ – дана халық. «Алпыстан асқаннан ақыл сұра» дегенді қалай біліп айтқан. Олай дейтінім, адам миының екі жартышары алпыстан кейін бірдей істейді. Алпысқа дейін екі жартышар алма-кезек жұмыс жасайтыны рас. Алайда сіз сұрарсыз: онда неге алпыстан асқандардың бәрі ақылман емес?! Өте дұрыс сұрақ. Алпыстан кейін адам біткеннің бәрі ой еңбегін тоқтатпауы керек. Неге? Негесі сол, адамның миы соқа сияқты. Соқамен жер жыртсаң, жылтырап тұрады. Түрен тартпаған соқаны тот басады. Мұнда да сондай процесс. Екі жартышар бірдей жұмыс істей бастағанда кез келген адам кітап оқуды, миға салмақ салып, ойлануды өршіте түспесе, нейрондардың байланысы үзіле береді. Ал бұл дегеніңіз қартаюға, нақтырақ айтсақ, алдымен деменцияға, содан соң мына өмірмен қоштасуға алып келеді. Бұл медицинада баяғыда дәлелденген. Ал енді осыдан шығатын негізгі қорытындыны өзіңіз жасай беріңіз!
Шархан ҚАЗЫҒҰЛ