МӘМС мақсатына жетті ме?
МӘМС мақсатына жетті ме?
МӘМС жүйесі қызметі іске қосылғалы биыл төртінші жыл. Жүйенің арқасында денсаулық сақтау саласының бюджеті екі есе артты. Ал сапа, қарапайым халықтың медициналық қызметке деген қолжетімділігі артты ма? Ай сайын жалақысынан жырып ақша аударатындар осының игілігін көре алып отыр ма? МӘМС жүйесіне арыз-шағым неге азаймай тұр?
Бізде міндетті әлеуметтік сақтандыру қорын енгізу тәжірибесі бұрын да болған. 1996-1998 жылдары басталған бұл реформа жемқорлық салдарынан сәтсіз аяқталды. Жарна жиналған қордың басшысы шетелге қашып, сырттай 9 жылға сотталған болатын. Содан бергі уақытта жүзеге аспай қалған сәтсіз әлеуметтік сақтандыру жүйесінің кемшіліктері мен олқылықтарын ескере отырып, 2015 жылы жаңа МӘМС жүйесін енгізу туралы шешім қабылданған болатын. Медицинасы дамыған мемлекеттердің әлеуметтік сақтандыру жүйесін зерттей отырып, халыққа медициналық көмекті тиімді ұйымдастыру жолдары қарастырылды. Денсаулық сақтау саласы жаңа жүйені дайындауға 4 жыл уақыт жұмсады. Екінші талпыныста 2020 жылғы 1 қаңтардан бастап әрең жүзеге асқан жаңа жүйе іске қосыла сала көпшіліктің сынына ұшырады. Озық дамыған елдерде жүйеге қойылған медициналық сақтандыру жүйесі елімізге енгізілгенде көпшілік дәрігерге тез ара қаралатын болдық деп қуанған. Алайда халықтың қуанышы су сепкендей басылды. Жүйе іске қосылғанымен, тетіктері жетілмегенін уақыттың өзі дәлелдеді. Үкімет басында сақтандырылған халық сапалы ем алады, дәрігерлердің айлығы көтеріледі деп сендірген. Алайда мұның бәрі бос сөз болып шыққандай.
Жүйеде кемшілік бар екенін Міндетті әлеуметтік медициналық сақтандыру қорының басқарма төрағасы Айдын Ашуев та ашық айтқан болатын. «МӘМС жүйесі арқылы көрсетілетін медициналық қызметтер бойынша жүргізілген мониторингінің қорытындысы бойынша 2022 жылдың 1 тоқсанында 207 мың кемшілік анықталды. 4,8 млрд теңгеге экономикалық ықпал ету шаралары іске асырылды. Бұл өткен жылмен салыстырғанда 37 пайызға жоғары. 2021 жылы МӘМС жүйесіне қатысты 1 млн 100 мың ақау анықталды. 25,7 млрд теңгеге экономикалық ықпал ету шаралары жүзеге асты. Ең жиі анықталатын ақау – медициналық көмек көлемін жасанды түрде арттыру. 66,6 пайыз қолдан арттырған» – деп мәлімдеген болатын.
Биыл жыл басында бұл жүйеден де жемқорлық фактісі тіркелді. МӘМС-тің 17,5 млн теңгесін жымқырды деген күдікпен Ақтаудағы мемлекеттік әлеуметтік-медициналық сақтандыру қоры филиалының басшысы Руслан Бектібаев қамауға алынды. Маңғыстау облысының прокуроры Руфат Құттықовтың берген мәліметінше, Бектібаевпен бірге бұл істе, күдіктілер қатарында жеке медициналық фирманың директоры да бар.
Ол қор басшысымен тегін медициналық көмек шеңберінде, медициналық қызметтерді сатып алуға шарт жасасқан. Нәтижесінде, Денсаулық сақтау министрлігінің базасына емделуге немесе дәрігердің кеңесіне жүгінген адамдар туралы жалған мәліметтер берген.
МӘМС жүйесіндегі кемшіліктерге қайта оралсақ. Жүйе қосылған алғашқы жылы халық тарапынан 10 мың шағым келіп түскен. Жүйе енгізілгеніне 4 жылдай уақыт өтсе де, шағымданушылар саны азаймай отыр. Ең жиі кездесетін шағым түрлеріне азаматтардың медициналық қызметті дер кезінде ала алмауы, учаскелік дәрігердің бейінді маманға, анализ тапсыруға жолдама бермеуі, сонымен қатар емханадағы ұзын-сонар кезек жатады.
Дәрігерге тегін қаралғысы келген емделуші ең алдымен учаскелік дәрігерден жолдама алуы керек. Дәрігерге қалаған уақытыңа жазылудың өзі бір машақат. Учаскелік терапевттің қабылдауын апталап күтуге тура келеді. Алайда осы жерде дәрігерлердің де айтар уәжі бар. Олардың айтуынша, әсіресе көпбалалы, үйде отырған аналар балаларын дәрігер қабылдауына жазып тастайды да дәрігер қабылдауына келмей қояды екен. Бұл ауырып, жаны қиналған науқастың уақытылы дәрігер қабылдауына жазыла алмауына әсер етеді. Заңнамаға сәйкес, науқас дәрігерге жазылғаннан кейін оның күту мерзімі 10 күннен аспауға тиіс. Кадр тапшылығына байланысты кейде емделуші маманды ұзақ күтуге мәжбүр. Осы жерде тағы бір қарама-қайшылыққа тап боламыз. Адам дертіне уақытылы шипа таппаса, оның емделуі, асқынуы, жазылуы да ұзаққа созылары анық. Сонда МӘМС жүйесі халықтың денсаулығын жақсартуды көздей ме, әлде кері әсер тудыруды көздей ме деген заңды сауал туындайды.
Жақында Мәжіліс отырысында депутат Асхат Аймағамбетов МӘМС – міндетті әлеуметтік сақтандыру бойынша азаматтардың айлап кезек күтуі қолдан жасалып отырған проблема екенін айтты.
– Қазір азаматтар ауруханаға барып, тексерістен тегін өтемін десе, онда бір ай немесе үш ай күтуі керек. Ал егер сол адамдар тексерістен ақылы өтемін десе, дәл сол уақытта немесе үш минутта өтуіне болады. Сондықтан еріксізден ақылы қызметті алуға мәжбүр болады. Онда біз не үшін ай сайын өзіміздің жалақымыздан төлейміз дейді. Бұл – негізінен жасанды проблема. Өйткені енгізілген қаржыландыру жүйесіне де байланысты болып тұр», – дейді Аймағамбетов.
Депутат бұл мәселені шешу үшін МӘМС жүйесі арқылы ұсынылатын қызметтердің ақысы факт бойынша бөлінуі керек дейді.
– Қазір емханалар іс жүзінде ай сайын квота арқылы қаражат алады. Мысалы, бір айға КТ жасауға 10 квота, МРТ жасауға 5 квота беріледі. Ал егер науқастар саны бұдан көп болса, онда дәрігер науқасты келесі айға жазуға мәжбүр. Осыны ескерсек, ай сайынғы қаржыландырудан бас тарту керек. Көрсетілген қызметтердің ақысы факт бойынша төленуі керек. Науқастарға медициналық ұйымды таңдауда еркіндік беріп, түсініспеушілік болмау үшін тегін медициналық көмектің кепілдендірілген көлемі мен медициналық сақтандыру пакетін нақтылауды ұсынамын», – деді Аймағамбетов.
Халықтың наразылығын тудырған келесі мәселе – МРТ, КТ, УДЗ, кейбір анализ түрлерін тапсыруға өз кезегін ұзақ уақыт күтуі. Сондай-ақ «Менің төлеген жарнамды неге басқа біреудің еміне төлейді?», «МӘМС үшін емханаға баратын кезде ғана төлем жасаса болды емес пе, неге 12 ай үшін жарна төлеу керек?», «Еш жерім ауырмайды, емханаға бармаймын, жарнаны не үшін төлеуім керек?» деген сұрақтар да жиі қойылып жатады. Осы орайда Túrkistan халықаралық газеті Әлеуметтік медициналық сақтандыру қоры КеАҚ жеке және заңды тұлғалармен жұмыс жөніндегі департамент директоры Забира Оразалиеваға МӘМС жүйесіне байланысты сауалдар қойған болатын.
Ғабит НҰРХАНҰЛЫ,
анестезиолог-реаниматолог:
МӘМС дәрігерлерді ұры қылды
– Батыс елдерінде әлеуметтік медициналық сақтандыру жүйесінің арқасында медицина дамып жатыр. Біз осы жүйенің сыртқы қаңқасын қабылдағанымыз болмаса, ішкі жұмыс істеу тетіктері кеңестік кезеңнен қалған. Ал бізде бұл жүйе күннен-күнге құрдымға кетіп жатыр. Осыны Денсаулық сақтау министрлігінің түсінбейтініне, білмейтініне таңғаламын. Дәл осы бағытта кете берсек, алдағы 3-4 жылдан кейін медицина саласы тұралап, кеңес одағы кезіндегідей шприцтерді қайнатып қайта қолданатын боламыз. Себебі қазір ауруханаларда қажетті медициналық құрал-жабдықтарды сатып алатын ақша жоқ.
Алдымен медицинаны батыс елдеріндегідей дамытып алып, сосын барып сақтандыру жүйесін ендіру керек еді. Қазіргі медицина жигулидің сыртына мерседестің қаңқасын орнатып, неге мерседес сияқты жүрмейді деп сұраған секілді. Қарапайым ғана емханадағы жалпы тәжірибелі дәрігердің жұмыс уақытын қарастырайық. Олар кеңестік кезеңнен қалған тәртіппен жұмыс істейді. Яғни, 4 сағат емханада қабылдауда отырады, 4 сағат үйдегі емделушілер мен науқастарды аралайды. Демек 4 сағатта емханада отырып 25 адамды қабылдап, қалған 4 сағатта ары кетсе екі адам қабылдайды. Сол үшін емханада бітпейтін кезек. Яғни, 4 сағатқа жазылып үлгерсең үлгердің, үлгермесең апталап күтесің, себебі дәрігер тек 4 сағат қана қабылдайды. Сосын қабылдауға жазылуда сұрыптау жоқ, қан қысымың көтеріліп өлейін деп жатсаң да бір апта күтесің, басың ауырып, буының сырқыраса да бір апта күтесің. Бір ауыз сөзбен айтқанда емханадағы дәрігерлердің жұмыс уақыты дұрыс ұйымдастырылмаған, сөйте тұра, МӘМС-ке уақытылы ақша төлеуің керек.
Соңғы кезде емханаларда 52 мыңнан астам жалған жазба жасаған дәрігерлердің бәріне айыппұл салу керек деген мәселе көтеріліп жүр. Алдымен жалған жазба не үшін жасалатынын анықтап алу керек. Медицина саласын қаржыландыру МӘМС-ке өткеннен кейін медициналық мекемелер, шынын айту керек, ішкиімсіз қалды. Көпшілігі банкроттың аз-ақ алдында отыр. МӘМС жүйесі енгізілмей тұрып дәрігерлер мереке сайын сыйақы алатын, дифференциалдық және жекелеген төлем болатын. Қазір дәрігерлер сыйақы тұрмақ, айлыққа әзер жетіп отыр. Себебі МӘМС-тің емдеуге деп берген ақшасы сол ауруды емдеуге кететін шығынды жаппайды. Мысалы, дәрігердің қабылдауы – 2 200 теңге. Сол ақшаның ішінде аурухананың барлық шығыны, атап айтқанда коммуналдық төлем, әкімшілік шығын, дәрігердің, мейірбикенің айлығы кіреді. Сол шығынды бәрін жабу үшін емхана күндіз-түні тоқтамай жұмыс істеу керек немесе жалған тіркеу жасап шығынның орнын толтыру керек. Ешқандай бас дәрігердің «тарифтер біздің ойымыздан шықпайды, шығынның орнын толтырмайды» деп айтуға дәті бармайды. Оған жалған жазба жасап, өйтіп-бүйтіп күн көру керек. Қағаз жүзінде бәрі жақсы, жұмыс 100 пайыз жасалып жатыр. Бірақ дәрі іздеп жүрген халық, медициналық құрал-жабдық іздеп жүрген тағы да халық, медициналық көмек ала алмай жүрген айналып келгенде тағы да халық. Бірсөзбен айтқанда, жұмыс істемейтін, дәрігерлерді ұры қылған МӘМС-тің жұмысын реттеу керек.
Жаңа жүйе енгізілгелі күрделі ауруларды емдейтін неврология, пульмонология бөлімдері жабылып жатыр. Өйткені МӘМС-тің бөлген ақшасы жетпейді.