Тазы баққандардың Үкіметке айтар «назы» бар
Тазы баққандардың Үкіметке айтар «назы» бар
Мемлекет басшысы Қасым-Жомарт Тоқаев жыл басында «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне қазақы ит тұқымдарын сақтау және өсімін молайту мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» заңға қол қойды. Содан бері тазы мен төбет асырайтындардың жалы көтеріліп қалды. Алдағы күнге үмітпен қарайды. Бірақ алаңдайтын да тұстар бар. Біз Астананың іргесінде 20 тазы, бірнеше төбет асырап отырған Ұлағат Ханзадаға жолығып, осы шаруаның ретін білген едік.
Тазының екі түрі бар
Ұлағаттың айтуынша, қазақ даласында әу бастан тазының екі түрі бар – жарғақ құлақты тазы, шашақ құлақты тазы. Ауызекі тілде - жарғақ, шашақ. Кейінгі кезде айтылып жүргендей, жарғақ батыс пен оңтүстікте, ал шашақ солтүстік пен шығыста өседі деген ұғым – қате. Бұл екі түр қазақ даласының қай түкпірінде де әуелден бар. Тек батыс пен оңтүстіктің тазысының бойы тапалдау, дене тұрқы қысқалау келеді. Ал солтүстік пен шығыстың тазысы, ірі, жүндес болады. Бұған қарап, ана жақтың тазысы мықты, мына жақтыкі әлсіз деген ой тумауы керек. Мысалы, Алатаудың тазылары шағын болғанымен жүрдек келеді. Сол секілді жер табиғатына байланысты дене тұрқында айырмашылық болғанымен, тазының аты тазы, барлық жерде атқаратын «қызметі» бірдей. Ақан серінің Басараласы бір күнде алты қасқыр алған деген аңыз бар. Қарағандылық Қалиолла Жазғыбековтің Сұркиік, қарқаралылық Тұяқ Қапановтың да тазыларының даңқы қасқыр алумен шықты. Әміржан деген ағамыздың «Тұйғын» атты тазысы 17 қасқыр алған. Міне, осы кісілер баптаған иттер Арқа өңірінің саятшылық өнерінің атағын шығарды. Тазы тышқаннан бастап, қоян, киік, елік, қарақұйрыққа еркін қуып жетеді. Борсық, шағал, қабан, сілеусіндерді де ала береді. Әмбебап. Иісшіл. Өзі қуатын аңды өзі тауып алады. Еуропада аңға шыққанда оны тауып, қуып шығатын иттер бір бөлек, аулайтын иттер бір бөлек болса, тазы соның бәрін бір өзі істейді. Әлемде ат тізесіне шыдас беретін жалғыз ит – тазы. Міне, біз дүние жүзіне оның осы қасиетін танытуымыз керек. Сонда түрікменнің алабайы, қырғыздың тайғаны, испанның азавагы, саханың лайкасы, ирландтың қасқыр алатын иттері секілді тазының да атағы аспандайды. Әлемдік брендке айналады. Ол үшін мемлекет тазы асырайтындардың пікіріне құлақ түріп, жағдайын жасауы керек. Арланды босатуға асықпай отырғанының тағы бір себебі бар. Әу баста арланды алдырғандағы мақсаты киноға түсіру болатын. Кәнігі аңшы Қалиолла Жазғыбеков ақсақал туралы фильм түсірмек. Өзі сценарийін жазып, әзірлеп те қойды. Тек қаржы жағы қолбайлау боп тұр. «Қазір кинолардағы қасқырдың «рөлін» боялған иттер орындап жүр», – дейді кейіпкеріміз. – Бірақ ешқандай ит қасқырдың жанарындағы жарқылды дәл «бере алмайды». Сондықтан да мен түсіретін фильмде нағыз арлан болса деп ем. Мына қасқыр маған сол үшін де керек. «Қорықпайсың ба?» – деймін «Көксеректегі» Құрмаш есіме түсіп. «Әрине, сақтанамын. Тордың ішін тазалауға кіргенде қолыма күрек, айыр алып кіремін. Артық қимылын байқасам, қағып жіберемін. Ондайда арлан өзіме шаппай, күректің сабын тістейді. Бұнысы «саған жамандық ойламаймын» дегені. Жаман ойы болса, өзіме тура шабар еді ғой. Қасқыр жасаған жақсылығыңды ешқашан ұмытпайды! Ал ертіп жүргенде жетекке көнеді. «Көксеректі» айтып қалдық қой. Ұлағаттың пайымынша, Мұхтар Әуезовтің туындысына көркем шығарма ретінде ғана қараған жөн. Сосын әлеуметтік желілерде оқтын-оқтын шығатын «Қасқыр бір-ақ рет жұп құратын көрінеді. Қолға үйренбейді екен...» деген әңгімелердің де негізі жоқ. Қасқыр туралы білмейтін адамдардың тұжырымы. – «Қазақ қыран құсты да қолға үйреткен, – дейді ол. – Мысалы бүркітке томаға кигізу үшін сіз оның қырық күн ұйқысын аласыз. Әткеншекке отырғызып қойып, тербетесіз. Маужырап бара жатқан кезде оятып аласыз. Титтей де қалғуға мұрша бермейсіз. Қырық күнде әбден талған бүркіт томағаға мойынсұнады. Яғни, бостандығынан айырылады. Оның қасында қасқыр дегеніміз даланың иті ғой. Иә, рас, терісін тірідей іреп сойып жатқанда дыбыс шығармайды, аштан өлуге де бар. Бірақ шөлге шыдамайды. Тұзды ет беріп, үш күн сусыз қалдырсаңыз, өліп кете жаздайды. Сол кезде су берген адам – қасқырдың досы, оны және ешқашан ұмытпайды». Сенбей тұрғанымды аңғарса керек, Ұлағат бір жымиып алып, мені анадай жерде тұрған темір қоршауға бастады. Ой, Алла-ай, ішінде қасқыр тұр. Арлан. Көзінен от шаша қарайды. – Кәні, келе ғой, жоныңнан сипайын, – деді Ұлағат қамқор үнмен. Арлан тордан басын шығарып, оның алақанына тосты. ...Қазақ «Қасқыр да қас қылмайды жолдасына» дейді. Қасқыр өз ортасынан жау іздемейді. Екі әуектен шыққан қасқыр қысылтаяң сәтте бетпе-бет келсе, бір-біріне тиіспейді. Аңшылар тақап келіп қалғанда қаншығы мен бөлтіріктерін сақтау үшін өзі қарауылға ілінетін тұсқа шығып, мүлде басқа бағытқа «ертіп» кетуге тырысады. Яғни, ұрпағы үшін жан беруге бейіл. Қасқыр 1 жыл 8 айға толғанда күші толысып, жан-жағына қарай бастайды. Бұл кезде арланы бөкей, қаншығы бөрте аталады. «Ерте-ерте ертеде, ешкі жүні бөртеде» деп басталатын қазақ ертегісінің түп-төркіні осында жатыр. Қарашаның аяғы, желтоқсанның басында «текебұрқақ» басталады. Бір жарым, екі айдан соң «бөрісырғақ» келеді. Сол бөрісырғақтың алдында, әсіресе, бөрте аңшылығын көрсетіп қалуға тырысады. Арландардың көзіне түсу үшін ешкі тұқымдас жануарларды қырып салады. Ана жерде де, мына жерде де ешкі жүні шашылып жатады. «Ешкі жүні бөртеде» деген сөздің түбірі осында болуы мүмкін. Ал бөкей – өзіне сенімді жас арлан. Қазақтың баласына Бөкей деп ат қоятыны да содан. Бөкей ордасын, Әлихан Бөкейхановты еске алыңыз. Балқаштың, Ақтоғайдың, Шұбартаудың қазағы қасқыр атаулыны әлі күнге дейін бөкей дейді. «Бөкей жүріп өтіпті», «Бөкейдің ізі жатыр...» дейді.Ұлттық ұғымнан алыстамауымыз керек
Ұлағаттың айтуынша, тазы асырау оңай шаруа емес. Оған тамақ тауып беру арзанға шықпайды. Бірақ олар бұл жөнінде ешқашан өкіметке шағым айтқан емес. Ем-домын да өздері жасайды. Чип салу керек деп еді, бұны да орындады. Президент пәрменінен кейін бұл салаға көңіл бөліне бастады. Біраз қаржы бөлінетін де сыңайы бар. Міне, осы жерде бір назар аударатын мәселе бар. Сол қаржыны бөлетін комиссия құрамында, осы жайт талқыланатын жиындарда тазы өсіретін жігіттер болуы керек. Бұл өте-мөте ескерілуге тиіс жайт. Әдетте бұндай кезде орыстілділердің дауысы басым болып жатады. Ит өсіруші қазақтар ожаудан қағылмаса екен. Бұл – бір. Екіншіден ит өсіретін орындар көп болуы керек. Бәрін бір орынға жинау монополияға алып келеді. Ал монополияның неге алып келетінін көзіміз көріп отыр... Кинодром салынатыны белгілі болды. Ол Алматыдан орын тебеді деп ұйғарылыпты. Ұлағаттың байламынша, бұл мәселені қайта қарау керек. Кинодром Астана маңынан салынуға тиіс. Мысалы шаһар түбіндегі әйгілі Бозоқ қорғанының жанынан салынса, жүзікке қас қондырғандай болар еді. Біріншіден, ит жүгіртуге жазық дала қолайлы. Екіншіден, ескі тарихты жаңғыртамыз. Бозоққа көңіл бөліне бастайды. Құсбегілік өнерді дамытуға да жол ашылады. Ұлттық өнеріміз де өріс ала бастайды. Мысалы қырғыз бауырларымыз бірнеше жылдан бері ұлы дала ойындарын өткізіп жүр. Қатысушылардың қатары жыл сайын көбейіп келеді. Олар қонақүй жалға алмайды. Өйткені қырғыздар киіз үй тігеді. Бір қызығы, соңғы жылдарда үй сатып алушылардың саны артқан. Қырғыздың үйшілері нәпақасын айыра бастады. Үй тігуді үйрету де – кәсіп. Үйін жалға беру де иесіне тәп-тәуір тиын-тебен әкеледі. Шіркін, бізде де жылына бір рет салбурын ұйымдастырылса, талай қазақтың мұрты майланар еді ғой. Әрі ұлттық спортымыз да еңсе тіктер еді. Бұрын журналист болып қызмет етті, қазақтың аузы дуалы қаламгерлерімен араласып жүр, байқағаны, қазақы дүниетанымнан ажырап барамыз. Мысалы қазір бүркіттің төрт тырнағын ажырата алмайтын халге жеттік. Өз пайымынша, саятшылық өнерден ажырап қалсақ, 4 мыңға жуық сөзден айырылады екенбіз. Қазір көп сөз ақын-жазушылардың шығармаларында ғана қалды. Кейінгі буын оны да басын жарып, көзін шығарып қолдана беретін болды. Мысалы, «Атбегіден» құтыла алмай жүргенде соңғы жылдарда итбегі деген сөз шықты. Тура «мұртқа өкпелеп жүргенде сақал шықтының» кері. Атбегіңіз – сейіс қой. Бұрын қазақ атсейіс дейтін. Ал ит бағатын адамды кім дейтінін Әлкей Марғұлан таңбалап кеткен – саятшы. Әйгілі ғалым өз еңбектерінде қаршыға, ителгі, сұңқар, лашын, бидайықты саят құстары дейді. Яғни, тазы ұстаған саятшыға көмекшілер. Ал қыран құстардың жөні бөлек. Олар кез келген аңды ала береді. Сондықтан тілімізді «атбегі», «итбегі» секілді арам сөздерден тазарту керек. Құсбегі ғана өз орнында тұр. Түбірін қуаласаң, тілімізде аңшылық танымнан енген сөз көп. Мысалы бәріміз жаппай қолданатын «ерсі» деген сөз. Алыстан ат үстінде келе жатып жауырынының алды биік, арты жатаған тазы көрсе қазақ: «Ай, мынау ерсі екен» дейді. Теріс бұрылып жүре береді. Ал жамбасы қоянның жоны секілді биік, жауырыны жамбасынан төмен жатаған болатын болса: «Ай, жарықтық, қақпан бел, екен» деп сол үйге арнайы тоқтап, күшігін не өзін алуға тырысады. Тазының жаңа жүріп өткен аңның исін сезген сәттегі жортып-жортып, біресе оңға біресе солға жосып отырған шалыс жүрісін сәтін «кербез», әлі толық шабысқа енбеген, бір жүгіріп тоқтап, жан-жағынан із қарап жүрген сәтін «жосу» дейді. Қазір «жосуды» да орынды-орынсыз жосылта беретін болдық... Қуандық Шаңғытбаевтың шығармаларында қансүрек деген сөз кездеседі. Қансүрек – қасқыр мен иттің қосындысы. Жалпы ит пен қасқырдың ДНҚ-сы бірдей. Бір ғана айырмашылық, қасқырдың ДНҚ спиралы түкті, иттікі тықыр болады. Ал екеуі будандасқанда 7 түйіннен өтіп, 8-інші түйінге келгенде негізгі ақпарат қасқырдың гені арқылы беріледі. Яғни, түкті болады. Ешқандай лабороториясы жоқ қазақ бұны қайдан білген десейші. Міне, сондықтан тазы мен төбет өсіру мәселесін ұлттың тілінен, дүниетанымынан бөлек қарауға болмайды. Мемлекет басшысы жоғарыда аталған заңға қол қою арқылы тазы мен төбетті әлемдік брендке айналдыруға мүмкіндік жасап отыр. Тек осы мәселеде ұлттық мүдде ескерілуге тиіс. Сонда ғана қазақтың маңдайы жарқырайды. Тіліміз де дамып, туризм де еңсе тіктейді. Соған назар аудару керек.Бауыржан БАБАЖАНҰЛЫ