Қазақ мұнайы қалай тасымалданып жатыр?
Қазақ мұнайы қалай тасымалданып жатыр?
Қазақстан мұнайын Әзербайжан арқылы тасымалдау басталды. 20 наурызда Қашаған кен орнынан шыққан 6 900 мың тонна мұнай Ақтау портынан Баку портына жөнелтілді. «ҚазТрансОйл» бұл сынақ үшін жіберілген жөнелтілім екенін, сынақ сәтті аяқталғанын мәлімдеді. «Әзербайжан Каспий теңіз пароходының» (ASCO) ресми сайтында да мұнайдың жеткізілгенін растайтын мәлімет жарияланды. Баку портына жеткізілген мұнай әрі қарай «Баку–Тбилиси–Жейхан» құбырына құйылады.
Бұл оқиға экспорт Ресейді айналып өтуге мүмкіндік беретін әртараптандырудағы қадам болғанын, мұнай экспорттауда Ресейді айналып өткеніміз туралы бірқатар отандық БАҚ хабарлады. Естеріңізде болса, бұған дейін Қасым-Жомарт Тоқаев Ресейдегі маршруттарға балама, теңіз арқылы мұнай жеткізуді жолға қоюды тапсырған болатын. Одан бұрын Қазақстан мұнайының 79 пайызы экспортталатын Каспий құбыр консорциумындағы ақаулардан кейін болған қиындықтар кезінде де осы мәселе көтерілген еді. Сол кезде осы «Баку–Тбилиси–Жейхан» құбыры балама жол ретінде бірнеше рет айтылған болатын. Жалпы, бұл маршруттың тиімділігі қандай болмақ? Әлеуеті қандай? Қанша көлемде мұнай тасымалдауға мүмкіндік бар?
Әртараптандыруға әрекет
20 наурызда «ҚазТрансОйл» Қашаған кен орнынан шыққан 6 900 мың тонна мұнайды Ақтау портынан Баку портына қарай бірінші сынақ ретінде жөнелту жұмысы сәтті аяқталғанын мәлімдеді. Қашаған мұнайын INPEX North Caspian Sea, Ltd компаниясы жеткізген. «ҚазТрансОйл»-дың ресми мәлімдемесіне сүйенсек, INPEX North Caspian Sea, Ltd-ның Қазақстандағы филиалының директоры Хироси Икеда бұл сынақ жөнелту Қашаған мұнайының экспорттық маршруттарын әртараптандыру мүмкіндігін көрсеткенін мәлімдеген. Компания NCOC консорциумының (Қашаған консорциумы) 7,6 пайыз акциясына ие. Жалпы, Қашаған кен орнынан Ақтау портынан Баку портына экспортқа 7 мың тонна мұнай жөнелту жоспарда бар екенін «ҚазТрансОйл» 10 наурызда хабарлаған болатын. Сол күні Сыртқы істер министрінің орынбасары Роман Василенко Орталық коммуникациялар қызметінің брифингінде қазір мұнай экспорты бірнеше маңызды бағыттар бойынша жүргізіліп жатқанын айтты.
– Олардың қатарына Ресей арқылы өтетін бағыттар кіреді. Каспий құбыр консорциумы, «Атырау–Самара» құбыры, «Махачкала–Ақтау» бағыты бар. Осы жылдан бастап «Ақтау–Баку» бағыты бойынша тасымалдау басталады. Яғни, мұнай Әзербайжан арқылы тасымалданатын болады, – деді Роман Василенко.
Сондай-ақ ол мұнай тек шығыс-батыс бағытта ғана емес, солтүстік-оңтүстік бағытында да тасымалданатынын еске салды. Оңтүстік бағыт Түрікменстан мен Иран арқылы өтеді. Сондай-ақ Түркия арқылы Иранға мұнай тасымалдау туралы келіссөздер жүргізілген. 27 наурызда «ҚазТрансОйл» Ақтау портында қазақстандық Теңіз кен орнынан «Баку–Тбилиси–Жейхан» мұнай құбырына шикізатты одан әрі жеткізу үшін President Heydar Aliev танкеріне 9,959 тонна мұнай жөнелтілгенін мәлімдеді. Акционерлік қоғам наурыз айының соңына дейін бұл бағыт бойынша тағы 10 мың тонна теңіз мұнайын жөнелту жоспарланып отырғанын да айтып өтті. Ал биыл сәуір айында «Баку–Тбилиси–Джейхан» бағыты бойынша мұнай жөнелтудің жоспарланған массасы – 125 мың тонна.
– Былтыр жыл соңында біз Әзербайжан Республикасының SOCAR мемлекеттік-ұлттық компаниясымен жылына 1,5 миллион тонна көлемінде мұнай тасымалдау туралы келісімге қол қойдық. Осы келісімшарттың аясында Теңіз мұнайын тасымалдауды жоспарлап отырмыз. Осы айда бұл бағыт бойынша жөнелтуді бастамақпыз, – деп 15 наурызда мәлімдеген еді Закиров ҚазМұнайГаздың онлайн конференциясында.
«ҚазТрансОйл» компаниясының тасымалдау департаментінің директоры Абай Бейсембаевтың «Курсив» іскерлік басылымында жарияланған пікіріне сүйенсек, «ҚазТрансОйл»-дың Ақтау арқылы 1,5 миллион тонна мұнай жіберу жоспары өз күшінде, алайда әзірге бұған кейбір факторлар кедергі болып отыр. Еске сала кетейік, ақпан айының басында болған Түркиядағы жер сілкінісінен кейін «Жейхан» теңіз терминалында жүк тиеу жұмыстарының уақытша тоқтатылған еді.
– Биыл Ақтау порты арқылы 1,5 миллион тонна теңіз мұнайын жіберу, ауыстырып тиеу жоспарланған болатын. Бірақ бүгін Түркиядағы жер сілкінісіне байланысты тағы бір тонна жөнелтілген жоқ. BTC форс-мажор деп жариялады, өйткені Жейхандағы екі айлақтың бір айлағы бүгінгі күнге дейін жұмыс істемейді, ал басқа айлақ арқылы олар тек Әзербайжан мұнайын жөнелтеді, – деп атап өтті компания өкілі.
Былтырғы тамыз айында Reuters агенттігі Қазақстан Әзербайжан аумағымен өтетін мұнай құбыры арқылы жылына 1,5 миллион тонна мұнай экспорттауды жоспарлап отыр деген мазмұнда мақала жариялады. Сол кезде Энергетика министрі Болат Ақшолақов Қазақстан «Баку–Тбилиси–Жейхан» мұнай құбыры арқылы 1,5 миллион тонна мұнай экспорттауды жоспарлап отыр деген ақпаратты жоққа шығарған болатын.
– Ақпарат ресурсында айтылған мұнай мөлшерімен біздің экспорт бойынша проблемамызды шешу ақылға сыймайды. Неге? Өйткені біріншіден, аталған бағытпен 1,5 миллион тонна мұнайды экспорттау қазіргі ахуалды айтарлықтай жеңілдетпейді. Екіншіден, біздің министрлікте дәл мұндай келісімге қол қою жоспары жоқ, – деген еді министр.
Яғни, қазіргі негізгі экспорт жолдарына альтернатив маршруттар арқылы мұнай тасымалдау көлемі артып келе жатқаны байқалады. Естеріңізде болса, былтыр балама жол қарастыру туралы мәселе көтерілгенде, Ақтау теңіз порты туралы айтылған болатын. Бірақ, оның әлеуетін көтеру, оны пайдалану уақыттың еншісіндегі мәселе. Себебі қазір порт арқылы тасымалданып отырған мұнай көлемі негізгі бағытпен салыстырғанда өте мардымсыз.
Үлесі аз болғанымен, үміт көп
Қазіргі Қазақстан мұнайы, негізінен Ресей арқылы экспортталады. Қашаған мен Теңіз мұнайының басым бөлігі Каспий құбыр консорциумының (КҚК) құбыр жүйесі арқылы Новороссийскіге дейін жеткізіледі. «Теңіз – Новороссийск» құбыры арқылы Қазақстанның барлық экспортқа шығатын мұнайының үштен екісінен астамы өтеді. КҚК – 1,5 мың шақырымнан асатын магистральдық құбыр салу және пайдалану үшін құрылған Ресей, Қазақстан, сондай-ақ әлемнің жетекші өндіруші компанияларының үлесі бар ірі халықаралық мұнай тасымалдау жобасы. Каспий құбыр консорциумына Ресей (31 пайыз), Қазақстан (20,75 пайыз), Chevron Caspian Pipeline Consortium Company (15 пайыз), LUKARCO B.V. (12,5 пайыз), Mobil Caspian Pipeline Company (7,5 пайыз), Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited (7,5 пайыз), BG Overseas Holding Limited (2 пайыз), Eni International N.A. N.V. (2 пайыз) және Oryx Caspian Pipeline LLC (1,75 пайыз) иелік етеді. Energy analytics сарапшыларының мәліметінше, елімізден тәулігіне экспортталатын 1,4 миллион баррель мұнай төрт бағыт бойынша сатылымға шығарылады: 79 пайызы – тәулігіне 1,1 миллион баррель КҚК арқылы; 17 пайызы – «Атырау–Самара» мұнай құбыры арқылы; 3 пайызы – Ақтау теңіз порты арқылы; қалған 1 пайызға жуығы– Қытайға. Яғни, қазір КҚК консорциумынан өзге мұнай тасымалдайтын бағыт жоқ деп айтуға да болады. Мұнай экспортының 80 пайызын қамтамасыз етіп отырған Каспий құбыр желісі консорциумы қызметін тоқтатса, Қазақстан тәулігіне 320 мың баррель мұнай өндіруден қағылады. Сондықтан былтыр құбыр жүйесінде болған бірнеше апаттан кейін мұнай компаниялары да, Үкімет те транспорт маршруттарын диверсификациялау жолдарын қарастырған еді. Сол кезде осы «Баку–Тбилиси–Жейхан» құбыры бір нұсқа ретінде жоспарланған болатын. «Баку–Тбилиси–Жейхан» құбырының ұзындығы – 1 768 шақырым, үш елдің, Әзербайжан, Грузия және Түркияның аумағы арқылы өтеді. Өткізу қуаты жылына 50 миллион тоннаға бағаланады. Бұл мұнай құбыр желісі Каспий мұнайын Түркияның Жерорта теңізінің жағалауындағы Жейхан портына жеткізеді. Экономиканы қолданбалы зерттеулер орталығының сарапшыларының айтуынша, бұл Ресейді айналып өтетін және АҚШ пен Ұлыбританияның тікелей қатысуымен салынған ТМД елдеріндегі бірінші бағыт. Дегенмен сол кезде осы бағыт арқылы мұнай тасымалдауға қатысты бірқатар мәселе бар екені айтылған болатын. Бірінші – екі ел арасында тікелей келісім болмады. Екіншіден, Ақтау портының қазіргі жағдайына қатысты сұрақ көп болды. Порттың инфрақұрылымын дамытуға қыруар ресурс қажет. Тасымал бойынша да бұл бағыттың шығындары көбірек. Бірақ қазіргі жағдайды бағамдасақ, порттың әлеуетін жақсартып, маршрутты дамыту бойынша жұмыстарға назар аударыла бастаған секілді.
Геосаяси ахуал – қосымша мүмкіндік
Одан бөлек, былтыр геосаяси ахуал шиеленіскеннен бастап Қазақстан үшін Еуроодаққа энергия жеткізуші ретінде қосымша мүмкіндіктер ашылып жатқаны айтылып келеді. Ресей мұнайы мен газының негізгі тұтынушысы болып келген Еуропа Ресейге қарсы ауқымды санкциялардан кейін өзіне басқа серіктестер қарастыра бастады. Бұған Еуропаға мұнай тасымалдаушылар арасындағы Ресейдің үлесі былтыр бір жыл ішінде 31 пайыздан 4 пайызға түскен.
– Мұндай жағдайда Қазақстанның энергия жеткізуші ретіндегі рөлі, оның ішінде 2022 жылғы қарашада қол қойылған, БҰҰ-ның Климаттың өзгеруі жөніндегі 27-ші конференциясының, ҚР мен ЕО арасындағы энергия және шикізат жеткізу саласындағы ынтымақтастықты кеңейту туралы екіжақты келісімнің аясында артып келеді. Өз кезегінде, ЕО-ның энергия өндіруші елдерге деген қызығушылығының артуы біздің еліміз үшін транзиттік-логистикалық салада, сондай-ақ ел экономикасына озық еуропалық технологиялар мен инновацияларды тарту тұрғысынан қосымша мүмкіндіктер ашады, – деп мәлімдепті СІМ жанындағы ССЗИ өкілі Аманкелді Тәженов.
АҚШ Ресейге салынған санкциялардан кейін қазір Еуроодақтың басты мұнай жеткізушісіне айналып отыр. Дегенмен сарапшылар Қазақстан да мұнай тасымалынан өз үлесін алуы керек деп есептейді. Яғни, геосаяси ахуал мен негізгі бағыттағы апат балама жолдың қажет екенін анық байқатты. Осы тұрғыдан алғанда Ақтау теңіз порты мен «Баку–Тбилиси–Жейхан» маршрутының маңызы артпақ. «ҚазТрансОйл» АҚ бұл бағыттың әлеуетін кеңейтуге мүдделі екенін айтады. Дегенмен ол үшін бірқатар ауқымды әрі кешенді шара атқарылуы қажет.
Шыңғыс ИЛЬЯСОВ, «ҚазТрансОйл» АҚ Жұртшылықпен байланыс және ішкі коммуникациялар департаментінің директоры:
Бұл бағыттың әлеуетін кеңейтуге мүдделіміз
– Қашаған кен орнынан шыққан мұнайды Ақтау портынан Баку порты бағытына жібердік. Бұл – сынақ ретінде жөнелтілген мұнай. Сынақ сәтті өтті. Жұмысты әдеттегідей жоспарлаған мерзім ішінде, қауіпсіздік техникасын ұстана отырып жүзеге асырдық. Ақтау портынан мұнай екі бағытта кетеді. Біріншісі – Баку порты, әрі қарай «Баку–Тбилиси–Жейхан» мұнай құбырына айдалады, екіншісі Махачкала порты, әрі қарай «Махачкала–Тихорецк–Новороссийск» мұнай құбырына айдалады. «ҚазТрансОйл»-дың техникалық әлеуеті Ақтау порты арқылы жылына 6,2 миллион тонна мұнайды экспортқа жөнелтуге жетеді. Сондықтан Ақтау порты арқылы кететін мұнайдың көлемі өзге экспорттық бағыттарды толығымен алмастыра алмайды. Ақтау портымен «Баку-Тбилиси-Джейхан» мұнай құбырына кететін бағытты экспорттың балама жолы ретінде қарастыруға болады. Дегенмен ол үшін біз өндірістік мүмкіндіктерімізді толықтай пайдалануымыз қажет. Бұл бағыттың әлеуетін кеңейтуге біз мүдделіміз. Ол үшін бірқатар ауқымды әрі кешенді шара атқарылуы қажет, олардың біршамасы «ҚазТрансОйл» АҚ құзіретіне жатпайды. Еске сала кетейік, «ҚазТрансОйл» АҚ жалпы ұзындығы 5 400 шақырым болатын әртараптандырылған магистральды мұнай құбыры жүйесіне иелік етеді. Мұнай 5 бағыт бойынша экспортқа жөнелтіледі: «Атырау-Самара» және «Қазақстан-Қытай» мұнай құбырлары, Ақтау порты (танкерлерге мұнай қою), Каспий құбыр желісіне мұнайды құю, теміржол (цистерналарға мұнай құю). Сынақ-Қашаған мұнайын ТрансКаспий бағытына теміржолмен, одан әрі Ақтау порты арқылы жеткізу – экспорттық бағыттарды әртараптандыру мүмкіндігі бар екенін көрсетті. Inpex NorthCaspian Sea Ltd. қазір сынақ жұмыстарына сараптама жасап жатыр. Сынақ ретінде өткен жұмыстың жалпы нәтижелері бойынша Қашаған мұнайын осы бағытта әрі қарай да тасымалдауымыз әбден мүмкін.Абзал Нарымбетов, мұнай-газ саласы бойынша тәуелсіз сарапшы, Energy analytics телеграм каналының авторы:
Әртараптандыру саясаты тек экономикаға тірелмеуі керек
– Биыл Қазақстан жоспар бойынша 71 миллион тонна мұнай экспортқа жөнелткелі отыр. 6 900 тонна деген – оның он мыңнан бір бөлігі, немесе 0,01 пайызы. Яғни, теңіздің тамшысындай ғана. Бірақ мұның екінші жағы да бар: бұл – әртараптандырудың мүмкіншіліктерінің бірі. Қазірден бастап, теңізден тамшы құралады дегендей, жіберіп көрсек, тәжірибе жинасақ, сол мақсатта, сол бағытта жұмыс істеліп жатыр. Бұл – құптарлық жайт. Осы көлемді көбейте беру керек. Сосын, айта кеткен дұрыс деп есептеймін, Қазақстан осы уақытқа дейін, 2008-жылдары «Баку–Тбилиси–Жейхан» арқылы мұнай тасымалдаған. Кей кезде көп, кей кезде аз. Сондықтан әртараптандыруды алғаш бастады деуге келмейді. Бұдан әлдеқайда көп көлемде, миллиондаған тонна жіберген. Қазір «Баку–Тбилиси–Жейхан» мұнай құбырының жартысынан көбі бос жатыр. Себебі Әзербайжан мұнайы кейінгі 10 жыл ішінде жылдан-жылға азайып барады. Соңғы рет оларда ең көп көлемде 2010 жылы тасымалданды, 1 миллион 200 мың тоннадай, содан бері түсіп келе жатыр, қазір күніне 500-600 мың тонна баррель шығады. Ал мұнай құбырының сыйымдылығы 1,2 миллион тонна. Екіншіден, Әзербайжан халқының да мұнай тұтынуы көбейіп жатыр. Сондықтан ол құбыр одан да босай береді. Сондықтан оны мейілінше қолдануға тырысуы керек. Өйткені оларға бізден басқа мұнайын өткізетін ел жоқ. Сондықтан бұл – мүмкіншілік. Негізі бұл бағытта 2000 жылдардың басында жұмыстар атқарылған, кейіннен қалып қойды. 2008 жылы Ресей мен Грузия арасында қақтығыс болды, сол әсер етті ме, әйтеуір назар аударылмады. Енді, міне КҚК-дағы оқиғалардан кейін әртараптандыру саясаты аясында осы бағытты қайтадан қолға алып жатыр. Экономикалық жағынан тиімді ме деген сұраққа келер болсақ, бұл енді қиындау. Өйткені мұнайды кен орнынан Ақтауға дейін цистерналармен, вагондармен жеткізу керек, сосын сол жердегі резервуарларға құйылады. Сосын танкерлерге құйылады. Танкерлер Ақтаудан Бакуге жеткізіледі. Содан кейін танкерлер қайтадан Бакудегі резервуарларға құяды. Осыдан соң ғана «Баку–Тбилиси–Жейхан» мұнай құбырына құйылады. Бірнеше сатылы процесс. Ал КҚК-да бірден кен орнынан, Қашаған, Қарашығанақ, Теңізден шығады да, тікелей құбырмен Новороссийскіге дейін тоқтамай барады. Бұл жерде құбырға, тарифке ғана ақша төлейсіз. Ал бірінші жағдайда компания вагонға, цистерналарға, резервуарларға, танкерлерге, әрқайсына бөлек-бөлек қаржы жұмсайды. Сондықтан нақты қанша екенін білмеймін, бірақ қымбатқа түседі деп ойлаймын. Дегенмен әртараптандыру саясаты тек экономикаға тірелмеуі керек деп есептеймін. Бұл жердегі біздің мақсатымыз – өзіміздің мүддемізді қорғау, өз мұнайымызды қалаған жерге жеткізе алатындай болуымыз керек деп ойлаймын. Негізі, қазір Ақтау порты арқылы 5-6 миллион тоннаға дейін мұнай өткізуге болады. Портқа инвестиция құйылса, әлеуетін тағы да көтеруге болады. Қазіргі әлеуеті де аз емес. Жалпы, бастаманың болашағы зор. Құбырдың бос жатқаны бізге тиімді. Әзербайжан жағына да тиімді болуы керек, себебі құбыр бос жатқанша, мұнай өткізген қолайлы. Еуропа әрқашан мұнайға, газға тәуелді. Олар басқа да серіктес іздейді. Бұл жерде Қазақстан да өз үлесін алуы керек деп ойлаймын. Мұны мүмкіншілік деп қабылдау керек. Жалпы, біздің мұнайдың 80 пайызы экспортқа кетеді. Қалғаны ішкі нарықты қамтуға жеткілікті. Жылына 90 миллион тонна өндірсек, соның 70 миллион тоннасын сыртқа сата аламыз. 70 миллион тоннаны КҚК ма, «Ақтау-Самарамен» бе, «Баку–Тбилиси–Жейхан» құбыры арқылы ма, әртараптандыру бағытын жалғастыру керек. 98 пайыз мұнайымыз Ресей аумағы арқылы өтуі біз үшін аса жақсы емес. Түрікменстанның өзінде 3 бағыт бар. Газын Қытайға, Ресей, Иранға жібереді. Біз сәл артта келе жатырмыз, дегенмен қолға алынып жатқаны қуантады.Қорыта айтқанда, альтернатив маршрут мұнай экспортындағы мәселені шешеді деуге келмейді. Балама жол арқылы тасымалдана бастаған мұнай көлемі негізгі бағытпен салыстырғанда теңіздің тамшысындай ғана. Дегенмен әлеуетін толық пайдаланса, болашағынан үміт бар. Ол үшін қыруар жұмыс атқарылуы қажет.