Жаңалықтар

Бақыт ҚАЖЫБАЕВ, актер: Алаш арыстарының өмір жолы, жанкештілігі санамды сілкіді

ашық дереккөзі

Бақыт ҚАЖЫБАЕВ, актер: Алаш арыстарының өмір жолы, жанкештілігі санамды сілкіді

Жақында «Міржақып. Оян, қазақ!» телехикаясы көрерменге жол тартты. Алты бөлімнен тұратын тарихи туындыда Алаш қайраткері өмірінің 1909-1935 жылдардағы кезеңі, «Оян, қазақ!» кітабының жарыққа шығуы, «Бақытсыз Жамал» романының жазылу барысы таспаланған. Сонымен қатар Міржақып Дулатұлының революциядан кейінгі, ашаршылық кезіндегі қоғамдық-саяси қызметі, Қызылорда, Семей, Мәскеудің «Бутырка» абақтысында өткізген жылдары және жары Ғайнижамалмен махаббат хикаясы баяндалған. Осы орайда көрермен қызу талқылап жатқан туындыда басты кейіпкер Міржақып Дулатұлының рөлін сомдаған актер Бақыт Қажыбаевпен сұхбаттасқан едік. – «Міржақып. Оян, қазақ!» те­­­лехикаясы – «Ахмет. Ұлт ұс­та­зы» сериалының жалғасы. Он то­ғыз жасында азаматтық, саяси та­нымымен Ахмет Байтұр­сын­ұлын таңғалдырған Алаш ары­сы, қазақ әдебиетіндегі тұңғыш ро­манның авторы Міржақып Дулатұлының рөліне қалай таң­далғаныңыз туралы айтып беріңізші. – Туындыға түсетін актерлерді ірік­теу жұмысы Алматы қаласында өтті. Соған қатысып, ұйым­дас­тыру­шы­лар сұраған сахнаны ойнадым. Ол жайбарақат ойнайтын дүние емес, Жангелдинмен кездескен кезде екеуі­нің арасында болған қақтығыс еді. Сол сахнаны ойнап болғанда ре­жиссер келіп қалды. Жаныма ке­ліп, қайда істейтінімді, жасымды сұ­рады. Негізі, өзім он бес жылдан бері Астана қаласындағы «Жастар теат­рында» жұмыс істеймін. Ірік­теу­ге қатысқаннан кейін Астанаға кет­кен болатынмын. Бір аптадан асқан уақытта хабарласып, «Бақыт аға, сіз Міржақып атамыздың рөліне бе­кітілдіңіз» деді. Телехикаяның режиссері Мұрат Есжан, продюсер Айсәуле Әбілдаева жә­не сценарий авторлары Ұларбек Нұр­ғалымұлы мен Ұшқын Сәй­дірах­ман­мен сәті түсіп, Астанада жинал­ған болатынбыз. Сол кезде актриса Зари­на Кармен де спек­так­льмен бас қалаға келіп қалды. Бәрі­міз театрда жолығып, шай ішуге ба­рып, іріктеу барысында болған жайт­тарды айт­тық. Сөйлесе келе, ба­сында бір-бірі­мізді қабылдай ал­ма­ғанымызды сол кезде ғана білдік. Бізге режиссер­дің жүріс-тұрысы, сөй­­легені, жалпы бол­мысы басқаша көрінетін. Мұрат бауырымыз қара­пайым әрі жас бала сияқты көрінген соң ба, басында қабылдай алмадым. Алып отырған та­қырыбы ауыр, іш­тей «Қалай болар екен?» деп ойла­дым. «Ұлт ұстазын кім ой­найды екен?» де­ген сұрақ та маза­лады. – Осындай ауыр рөлді сомда­ған­­нан кейін актер өз-өзіне тез келу үшін не істеу керек деп ой­лай­­сыз? – Ондай кезде адамдармен кө­бі­рек сөйлесіп, шеріңді тарқатқан жақ­сы. Шығармашылық тұрғыда қан­дай ләззат алғаныңды, не болға­нын режиссермен отырып талқы­ла­ған жөн. – Негізі, көрерменнің басым бө­лігі телехикаяның сәтті шық­қа­нын айтып жатыр. Ал өзіңізге ке­ліп, рөліңіз туралы сын айт­қан адам болды ма? – Телехикая эфирге шыққан сәт­тен бері телефоным дамыл таппай жа­тыр. Сериалды көріп, әсерін жет­кі­зіп жатқандар көп. Шынымды айт­сам, әлі ешкім сын айтпады. Бірақ рөлді сомдап болғаннан кейін «Қап, әттеген-ай, мына жерін бас­қа­ша ойнауым керек еді» деген сәттер бол­ды. Қарабай деген кісі Мір­жа­қып­ты өлтіруге келетін еді ғой. Оны­мен төбелесіп, арпалысып, Ала­гөздің қасына байлап қойып, Қара­бай есін жинаған кезде сөйлейтін сөзі бар еді Міржақып Дулатұлының. «Сен де қазақтың басын жауға сатып күн көрсем деген қазақсың ғой» дей­ді. Бірақ сол жерлер монтаж ба­рысында қысқартылған екен. Сонда маң­дайынан сипап тұрып, ешбір аг­рес­сиясыз, ашусыз, жеккөру­ші­лік­ке жол бермей, бәріне жоғарыдан, биік­тен әрі кешірім көзімен қарап ой­най білу керек еді деген ой болды. Жасаған дүниең көрермен көңі­лінен шықса, одан артық бақыт жоқ қой. Бұл – қаншама маманның күн-түн демей, төккен терінің ақталғаны. Әр заманның өз қиындығы бар. Қа­зіргі дамыған заманда уақыт тап­шы. Өзім көп нәрсеге үлгермей жа­тырмын. Бір жағы, интернеттің пай­да болғаны уақытыңды үнемдей­тін сияқты болады. Екінші жағынан, уақытыңның көп бөлігі соған кетіп жатыр ма деп ойлаймын кейде. Алаш арысы Міржақып Дула­т­ұлы­ның рөлін сомдағаннан кейін жас­тарымыздан көп хат алып жа­тыр­мын. Мектеп, колледж, универ­си­тетте оқитын жастар белсенді түр­де пікір білдіріп жатыр. Мені осын­дай жастардың өсіп келе жат­қаны қуантты. «Міржақып атамыз­дың өмірбаянымен тереңірек та­ны­сып жатырмыз. Алаш қайраткер­лерін­е деген құрметім артты, көзім ашыл­ды» деп жазады. Күн сайын осын­дай хат аламын. «Міржақып ата­мыздың рөлін жақсы ойнадыңыз, тірілт­тіңіз» деп мақтап, әсерлі пікір біл­діріп жатқандар бар. Біреулер жы­лап отырып хабарласып, эмоция­сын білдіретін сәттер де болады. Телехикаяның басты мақсаты оя­нып, өзімізді тереңірек танып-білу болса, бұл мақсаттың орындал­ға­ны деуге болатын шығар. Сонымен қатар режиссер, сценарист, актер­лер­дің үміті ақталғаны. Әрине, бұл аз. Алаш қайраткерлері туралы то­лық­метражды фильм, сериал да тү­сірілуі керек. Әлде де насихат қажет. – Театрда да талай рөлді сом­дап жүрсіз. Негізі, театр мен ки­но әлемінің қандай айырма­шы­лығы бар? – Айырмашылығы жер мен көк­тей. Салыстыруға келмейді. Өйткені театрда бастаған рөліңді бір деммен тоқ­тамай ойнап шығасың. Сосын күнделікті дайындық жұмыстары жүреді. Тұрақты жұмысымыз болған соң таңертеңнен кешке дейін театр­да жүреміз. Сол жерде жаттайсың, уа­қы­тың болады. Ал киноға келген кез­де уақытымыз келіңкіремей қа­лып жатады. Киноға дайындалу көп уақытты талап етеді. Оның үстіне, бас­ты рөл болса. Мысалы, жан-тә­нің­м­ен, жүрегіңмен, эмоцияңмен рөл­ге берілгенде дыбыс жазатын жі­гіт­тер «Стоп, стоп! Дыбысты жөн­деуіміз керек» дейді. Бұл жайт сені бірден 180 градусқа рөлден шығарып жібереді, ашуыңды келтіреді. Бірақ ештеңе істей алмайсың. Әрекетсіз, амалсыз тұрып қаласың, болды. Ішкі сезіміңді қосып, рөлге ену оңай емес қой. Көптеген сахналарда осындай кедергілер болды. Қазір бір ғана нәр­сені айтып тұрмын. Бұдан бөлек қан­шама дүние бар. «Мынау кадрдан шы­ғып кетті, стоп!», «Мынау былай болып қалды, стоп!» деп тоқтатады. Біре­се оператордан, бірде актерден қа­те кетеді. Мәтінді дұрыс айта ал­май қалады деген сияқты. Мұндай кез­де ештеңе істей алмай, шарасыз күй­де тұрасың. Ал театрда бір бас­таған рөліңді аяғына дейін апара­сың. Ешкім саған «Стоп!» деп айтпай­ды. Ішкі күйіңе байланысты әркезде әрқалай ойнайсың. Ал бұл жерде кино­дағы мақсатыңды біліп тұра­сың. «Мына сахнада былай болуы ке­рек. Мына жерде ашуыңды қос­па­саң, экраннан жасанды болып көрі­ніп тұрады» дегендей. Дегенмен қай-қайсысы да оңай емес. Театрдың да өзіне тән қиындықтары бар.