Жаңалықтар

Гүлжан ТАЛПАҚОВА, Халық әртісі: 32 жасымда Халық әртісі атанамын деп ойламадым

ашық дереккөзі

Гүлжан ТАЛПАҚОВА, Халық әртісі: 32 жасымда Халық әртісі атанамын деп ойламадым

Қазақ би өнерінің негізін салған Шара Жиен­құлова десек, оның шәкірті болған Гүлжан Талпақова да қазақ биін әлемге та­нытқан тұлға. Ол жер шарындағы түрлі ұлт өкілдерінің биін билейтін. Халықаралық фестивальдардан жүлдемен оралып, Аме­ри­ка, Азия, Африка және Еуропа құрлы­ғын­да болды. Осылайша, әлемнің елуден астам елін­де мың бұрала билеп, ұлттық өнерімізді әлем­ге паш етті. Шара Жиенқұлованың шә­кірті, небәрі 32 жасында «Халық әртісі» атан­ған қазақ биінің ханшайымы Гүлжан Тал­пақовамен сұхбаттасудың сәті түскен еді. – Алдымен туған жеріңіз, өскен ор­таңыз, би өнеріне қалай келгеніңіз ту­ралы айтып беріңізші. – Туған жерім – бұрынғы Гурьев, қазіргі Аты­рау қаласы. Би өнеріне кішкентай ке­зім­нен қызықтым, мектепте би үйірмесіне бар­дым. 6 жасымнан бастап биледім. Бала арманым алысқа жетелейтін. «Қалайда биші боламын» деген ойымды ата-анама айт­қан кезде қарсы болды. «Кейін жұмыс іс­тейтіндей басқа мамандық таңда» деді. Мен жылап, айтқанымнан қайтпай қой­дым. Ауылда қарапайым тіршілік кешіп жат­қан отбасымыз. Менен үлкен сахнада өнер көрсететін биші шығады деп ойламаса керек. – Табандылығыңыздың арқасында бала күнгі арманыңызға жеттіңіз. 52 мем­лекетте болып, әйгілі сахналарда өнер көрсеттіңіз. Аса көрнекті мем­ле­кет және қоғам қайраткері Дінмұ­хам­мед Қонаевтың қабылдауында болып, «Ха­лық әртісі» атағын алдыңыз. Бұл биші ретінде Сіздің бақытты сәттеріңіз ғой. – Әрине. Би – менің ең сүйікті ісім. Атыраудағы Эст­­рада-цирк студиясын бі­тір­геннен кейін Бол­гария астанасы София қа­ласында жас­тар мен студенттердің Бү­кіл­дүниежүзілік IX фестиваліне қатыстым. Қазақ Советтік Социалистік Республика­сы­ның бишісі ре­тінде халық биі «Айжан қыз­ды» орындап, фес­тивальдың лауреаты ата­ғына және кү­міс медальға ие болдым. Мәс­кеуде оқып, сол жақта жұмыс істедім. Со­сын мені Гос­кон­цертке жұмысқа алды. Ол кезде Қаз­концерт, Армянконцерт, Мос­концерт, Өз­бек­концерт және басқалары Госконцертке қарайтын. Қазіргі Қазақ­кон­церт ол кезде Москонцерт болатын. Гос­кон­церт шетелге шы­ғып өнер көрсететін ансамбль құратын бо­лып, өнерлі жастарды іріктеді. Соның құра­мына алынып, Азия­ның атынан өнер көр­сеттім. Осылайша, әлем сахналарында түр­лі ұлттың (өзбек, орыс, хорезм, армян жә­не т.б.) соның ішін­де әрине, көбіне қазақ биін биледім. Түрлі ұлт өкілдерінің ара­сын­да жалғыз қазақ қы­зы болып өнер көр­сет­тім. Жиырма бір жасымда «ҚазКСР-інің еңбек сіңірген әртісі» атандым. Бұл атақты алуыма Болгариядағы жетістігімнің септігі тиді. Мәдениет министрлігі де марапаттады. «Огонек», «Совет лайф», «Парасат» және бас­қа да көптеген газет-журналдың мұқа­ба­­сына шығарды. 1981 жылы Американың то­ғыз штатында өнер көрсеттім. Амери­ка­лық журналдың да мұқабасына шығарды. «Нью Йорк Таймстан» бастап Американың біраз басылымы біздің жетістігіміз туралы жазды. Ол кезде «Ерке бала» биін биледім. Му­зыкасын әйгілі күйші, дирижер, ком­по­зи­тор Нұрғиса Тілендиев ағамыз арнайы жаз­ды. Америкадағы гастролім ойдағыдай өтіп, еліме оралғанда қуанышым еселене түсті. Бүкіл БАҚ өкілдері күтіп алды. Дін­мұхам­мед Қонаев ағамыз қабылдады. Ол кісі жақсы өнер көрсеткенімді айтып, құт­тық­таған соң «Таңертең саған «Халық әр­ті­сі» атағын беру туралы Жарлыққа қол қой­дым» деді. Отыз екі жасымда «Қазақ КСР Ха­лық әртісі» атанамын деп ойлады дейсіз бе?! Шыға салып, сенер-сенбесімді білмей, көз жасыма ерік бергенім есімде. Одан кейін министр де қабылдады. Ал өзім бірінші Равиль Шырдабаевқа ха­барластым. Ол Атырау қалалық партия ко­митетінің бірінші хатшысы болатын. Кейін Дінмұхаммед Қонаев ағамызды үйге қонаққа шақырдым. Бибігүл Төле­ге­нова апамыз, әнші Нұрғали Нүсіпжанов ке­ліп, жақсы отырыс болды. Үйде рояль бар еді. Бибігүл апа рояльда ойнап, Дінмұхаммед Қонаев ағамызбен қосылып ән айтты. Ди­маш ағамыздың ән айтқанын көріп, «шы­ғар­машылыққа жақын адам екен ғой» деп таңғалдым. Ол уақытта қазіргідей телефон бол­мағаны өкінішті. Видеоға түсіріп ала­тын едік. Суреттеріміз бар. – Биші қимыл-қозғалысы арқылы көркем образды көрерменге жеткізеді. Осы орайда дене сымбатын сақтау үшін арнайы диета ұстадыңыздар ма? – Әрине, диета ұстау міндетті болды. Ұн­нан жасалған тағамдарды, тәтті, бәліш, торт жеуге тыйым салынды. Тек қайна­тыл­ған ет, ірімшік, қызанақ, қияр жейтінбіз. Өйт­кені артық бірдеңе жесеңіз болды, буын, тізе дұрыс икемге келмей, де­мал­уы­ңыз қиындайды. Сосын билей алмайсыз. Қа­таң диетамен жүретінбіз. Ал қазір бәрін жей беремін. Қазы, қарта, майды да жақсы кө­ре­мін (күліп). Бұрын салмағым қырық то­ғыз болса, қазір сексен келі. Сонда да шаш бояп, бетімізге маска жасап, өзімізді күтеміз ғой. Әдемі болып жүргенді жақсы кө­ремін. Адамдар қарапайым әйел емес, сах­наның адамы ретінде қарайды. Қазір де жүр­ген жерімде «Гүлжан апа» деп танып жа­татындар бар. «Билегеніңізді теледидар­дан көрген едік. Әкем, анам сіздің өнеріңізге тәнті болған» деп айтып жатады. Рақмет, бәріне. – Қазір де өнерден алыстамай, жас­тарға тәжірибеңізді бөлісіп жүрге­ніңіз­ді байқаймыз. – Балетмейстерлерге шеберлік сағатын өт­кізіп тұрамын. Үлкен кездесулер болады. Гру­зия, Мәскеу, Беларусьтен келген және елі­міздегі өнерпаздарға білгенімді үйретуге ты­рысамын. Кәсібилігі жоғары деңгейде бол­са дейміз. Осы орайда үнемі қолдау біл­ді­ріп келе жатқан Атырау облысы әкімдігіне ал­ғыс айтқым келеді. Қалалық әкімдік те кө­мегін аямайды. Ризамын. – Өзіңізге қатысты бір жағдай туралы сұрасам ренжімейсіз бе? – Ренжімеймін, айта беріңіз. – Сіз жайлы естелік оқыған едім. Ол жерде күйеуіңіз кетіп қалса да, ата-енеңізді бағып, екеуін де ақтық сапар­ға шығарып салғаныңыз жазылған. Со­лай болғаны рас па? – Мен жайлы мұндай естелік жазылға­ны­нан бейхабар екенмін. Айтып отырғаны­ңыз рас. Ол оқиғаны еске алған ауыр, әри­не. Жолдасым менімен бірге жүрген құр­быммен кетті. Екі баламен қалдым, өмір жал­ғаса берді. Анам (енесі) мен әкемді (қайын атасы) жақсы көрдім, ол кісілерден үй­ренгенім көп. Жасы келген шағында екеуі де сырқаттанып қалды. Екеуі де ша­ра­сыз күйге түскен еді. Екінші рет жур­на­лист Назымбек Боқаевпен бас қосқан бо­ла­тынмын. Жолдасыммен ақылдасып, ойым­ды айттым. «Он сегіз жасымда осы кі­сілердің үйіне бардым. Ауылдан келген қыз­ға, маған бәрін үйретті. Көпшілік орта­да өзіңді қалай ұстау керек, қалай сөйлеу қажет, дастарқанды қалай жайнатып жаю керек, бәрін осы кісілерден үйрендім. Үйі­міз­де Халық әртістері, қазақтың маңдайына біткен дара тұлғалары қонақ болды. Енді мен осы кісілерге қараймын» дедім. Екінші жол­­дасым түсіністікпен қарап, қарсы бол­ма­ды. Бәріміз бірге тұрдық. Әкем (қайын атасы) белгілі жазушы, журналист, белгілі аудармашы Әнуар Ипмағамбетов өте жақсы адам еді. Өкпе қатерлі ісігімен ауыр­ды. Жылда Новосібірге апарып емдетіп ке­­ле­тінмін. Ақтық сапарға өзім шығарып сал­дым. Сексен алты жасында өмірден өтті. Бәрі көз алдымда. Мәдениет министрлігіне барайын деп жатқан едім. Неге екенін біл­меймін, біртүрлі аяғым тартпай, барғым кел­меді. Әкем: «Гүлжан, сені министрдің орын­басары қабылдайын деп жатыр ғой, бар тезірек. Он бес, жиырма минутта ка­би­не­тінде болуың керек. Қалып қойма» деді. Ал мен «Әке, бара алмай тұрмын, білмеймін, біртүрлі болып тұрмын. Барғым келмей тұр» дедім. Костюм, етігімді киіп алдым. Та­ғы да «Әке, жүрегім біртүрлі болып тұр, бар­ғым келмейді» дедім. Сосын әкем тө­сегіне жатты да, мені шақырды. «Гүлжан, ма­ған су әкеліп берші» деді. Үнемі қайнаған су ішетін. Қайнамаған су сұрады. Бір бан­кіні толтырып әкелуімді өтінді. «Әке, қай­на­маған су ішпейтін едіңіз ғой» деп таң­ға­лып жатырмын. Апардым. Көрпені жапты да, отыршы деді. Қолымды ұстап, «Анаң сені сондай жақсы көрді. Сен туралы көп ай­татын. Маған ренжімейсің бе? Сен өте жақ­сы қызсың. Бәрі үшін рақмет саған. Қан­ша уақыт бойы мені бағып-қақтың. Хат жаз­дым, сосын оқырсың» деді. «Ренжіткен ке­зім болды ма?» деп қайта-қайта сұрайды. «Жоқ, не дегеніңіз, қандай реніш?» деп жы­лап отырмын. Қолымды сүйді де, демі үзіл­ді. Көршім Гүлнара Татаеваны шақырдым. Қа­зір ол кісі өмірде бар. Кейін дәрігерлер кел­ді. Анам (енесі) Гүлжиһан Ғалиева тұңғыш Қазақ мемлекеттік циркінің іргетасын қа­лауға атсалысқан, Қазақстанның Халық әр­тісі, қазақ қыздарының арасынан шық­қан тұңғыш көркемсөз шебері, ұлағатты ұс­таз болған адам. Сырқаттанып, Алматы­да­ғы «совмин» ауруханасында жатқанда қа­сында болдым. Үшінші күні жағдайы на­шарлады. Өмірі қымыз ішпейтін адам, сол күні қымыз сұрады. Дәрігерлерді ша­қырдым. Қолымды ұстап жатып: «Рақмет жа­ным. Өмір өте қиын, сен ренжіме» деді. Ұлын меңзеген сияқты (көзіне жас алды). Әкем (қайын атасы) өмірден өткенде қы­зым Айжан он алты жаста болатын. «Ма­ма, «Біздің туған атамыз емес пе сонда?» деп сұрады. «Туған атаң» дедім. «Әкемнің әкесі емес пе?» деп тағы сұрады. «Жоқ. Өскен соң тү­сінесің, сол кезде айтамын» дедім... – Өз ата-анаңыз білді ме, қалай қа­ра­ды? – Білді ғой, қолдады. «Жарайсың, дұрыс істеп жатырсың. Қолыңнан келген кө­ме­гіңді аяма. Құдайдан қайтады» деді.