Жоспар жақсы, жөн бөлек, жолдар қалай жөнделмек?
Жоспар жақсы, жөн бөлек, жолдар қалай жөнделмек?
Жолдауда реттелуі керек екені айтылған тағы бір мәселе – жол төңірегіндегі түйткілдер. Осы уақытқа дейін қанша қаражат бөлініп, қанша сын тағылып жатса да тегістелмей келген кедір-бұдыр жолдардың кейпі саладағы бар кілтипанды онсыз да бүкпесіз айтып тұр.
Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігінің дерегіне сүйенсек, еліміздегі автомобиль жолдарының жалпы ұзындығы – 96 мың шақырым. Оның ішінде 25 мың шақырымы республикалық маңызы бар жолдар болса, 71 мыңы – облыс және аудандағы жолдар. Үкіметке 2025 жылға дейін жергілікті жолдардың 95 пайызын жақсартуды бақылауға алу тапсырылып отыр. Ал республикалық маңызы бар жолдардың жағдайы 100 пайыз жақсаруға тиіс. Қазіргі ахуалды ескерсек, бұл қаншалықты мүмкін?
Қыруар қаржы бөліп, қанша жамап-жасқап жатсақ та, әлі де атқаруға тиісті іс аз емес. Ал статистикалық мәлімет пен есептер бойынша ахуал басқаша сияқты. Жалпы, саладағы мәселелердің реттелмей келе жатқанына не себеп?
Әлеует болғанымен...
Еліміздің географиялық жағдайы әлемдік маңызы бар көлік-тасымал торабына айналуымызға толық мүмкіндік береді. Қазіргі геосаяси жағдайда Азия мен Еуропа арасындағы аса маңызды құрлық дәлізі болмақпыз. Бұл – жолдарды ел экономикасының күретамыры етуге таптырмас мүмкіндік. Осыған байланысты Мемлекет басшысы мүмкіндікті толық пайдаланып, еліміздің транзиттік қуатын күшейтуге мән беру керек екенін айтып, нақты тапсырма берді. Президенттің сөзінше, атқарылып жатқан шаралар да жоқ емес, ірі жобалар жүзеге асырыла бастапты. Мәселен, Ақтауда контейнер хабы құрылып жатыр, Транскаспий дәлізі дамып келеді. Осы жұмыстарға әлемдегі үздік логистика компаниялары тартылмақ екен. Ал «Қазақстан темір жолы» компаниясы толыққанды транзиттік-логистикалық корпорация болып қайта құрылмақ.
Жалпы еліміз арқылы жалпы ұзындығы 23 мың шақырым болатын 5 халықаралық автокөлік бағыты өтеді. Олар негізінен Ресей мен Өзбекстанға шығатын автомагистралдар. Сонымен қатар 2009 жылы ел аумағында «Батыс Еуропа — Батыс Қытай» автомагистралінің құрылысы басталған еді. Жолдың жалпы ұзындығы 8 445 шақырым болса, оның 2 787 шақырымы Қазақстан аумағы арқылы (Ақтөбе, Қызылорда, Оңтүстік Қазақстан, Жамбыл, Алматы облыстары) өтеді. Жолдың асфальтбетонды жабынының қалыңдығы – 80 см, мұндағы көліктердің шекті қозғалыс жылдамдығы сағатына 120 шақырым болады деп жоспарланған еді. Жобада кейбір өзендер үсті арқылы көпірлер, екі деңгейлі жолайрықтары, жол-қолданбалы комплекстер, аялдама алаңдары, мал өткізу орындары, электронды таблолар қарастырылған болатын. Қазір бұл халықаралық транзит дәлізі Қытайдан Қазақстанға, Орталық Азия елдеріне, Ресейдің батыс өңірлері мен Еуропаға тауар тасымалдаудың ең қысқа бағыты болып отыр. Ол Шығыс пен Батысты жалғайтын 40 күндік теңіз жолын 4 есе қысқартты. Жолға 25 жылға дейін күрделі жөндеу жүргізілмейді, дегенмен оны күтіп ұстау мәселесі әрдайым назарда болуы керек екені анық. Себебі біздегі жолдардың көп бөлігі күтім көрмегеннен тозғаны белгілі.
Одан бөлек, Жолдауда жергілікті жолдардың жағдайы, сапасына мән беру керек екені де айтылды.
Тәуелсіздік алған тұста елімізде ұзындығы 117 мың шақырымнан асатын автомобиль жолы болған екен, алайда 2003 жылға қарай 89 мың шақырым ғана қалыпты. Ешкім назар аудармағандықтан, күтімсіз қалған жолдар бордай тозған. Ал қазір автожолдардың жалпы ұзындығы 96 мың шақырым.
Шыны керек, ауыл-аймақ десек, көз алдымызға ойлы-қырлы, жамап-жасқалған жолдар елестейді. Бюджеттен ақша бөлінудей-ақ бөлініп жатыр, бірақ қаражаттың жолға кетпей, қолдан-қолға өтуі саланың көсегесін көгертпей тұрған ең бірінші түйткіл болып тұр. Бұл мәселеге қазір кейінірек тоқталатын боламыз.
Көңіл жабырқатар көріністерге қарамастан, еліміздегі жолдардың үштен бірінен көбі нормативтік, яғни талапқа сай деп танылған екен. Мысалы, республикалық желі жолдарының 89 пайызы, ал жергілікті жолдардың 75 пайызы талапқа сай деген ресми статистикалық мәлімет бар.
Әлемдік рейтингте
ахуал басқа
Дегенмен әлемдік рейтинг бойынша біздің ахуал басқаша сияқты. 2022 жылғы қаңтарда Швейцарияда өткен ДЭФ-тің кезекті съезінде жолдардың сапасы туралы жаңа есеп-рейтинг ұсынылды. Рейтингте әлемнің 137 еліндегі жол сапасы сараланыпты. Барынша әділ бағалау үшін бірқатар критерий негізге алынған екен: асфальттың сапасы, жабынның тазалығы, пайдалану ережелерінің сақталуы, пайдалану мерзімі және тағы да басқа.
Сарапшылардың, туристердің және тұрғындардың бағалауы бойынша әлемдегі ең сапалы жолдар Сингапурде екен. Бұл елге 7 балдың 6,5 балы берілген. Екінші орында Нидерланд тұр: сарапшылар жол салу кезіндегі басты міндет – қозғалыс қауіпсіздігін сақтау үшін жобалаушылар қолайлы жолайрықтарды жасап қана қоймай, құрылыс кезінде сапалы материалдарды да пайдаланғанын айтып өткен. Швейцария үштікті қорытындылаған. Жолдарды ыңғайлы етіп салу үшін жаяу жүргіншілерге де жайлы болуы ескерілген екен.
Еліміз бұл тізімде Аргентина және Кот-д'Ивуармен бір деңгейде, 93-орында тұр.
ДЭФ есеп-рейтингісіне біздің Үкімет биылғы мамыр айының ортасында назар аударды. Үкіметтің кезекті отырысында Премьер-Министр Әлихан Смайылов рейтинг қорытындысын тілге тиек ете отырып атқарушы, жауапты мекемелердің қанағаттанарлықсыз жұмысы үшін есеп берген еді.
Жолдың жегісі – жемқорлық
Бөлінген қаражаттың өз мақсатына жұмсалмауы жол саласындағы ең негізгі заңсыздық болып отыр. Мемлекет басшысы Үкіметке осы мәселені реттеу жөнінде арнайы тапсырма берді. Бұл жолы нақты нәтиже шығуы керек екенін айтты.
Сын көп айтылса да, нәтиже аз. Мәселен, Жолдаудан бұрын, шілде айында Президент жолдардың жағдайын тағы сынға алған еді. Ол биыл 11 мың шақырымнан астам жол жөнделуге тиіс екенін, оған 600 миллиард теңгеден астам қаражат бөлінгенін тілге тиек еткен. Сол кезде Мемлекет басшысы жол салу саласындағы жемқорлық фактісінің тым жоғары екенін атап өтіп, елдегі жол құрылысы бойынша соңғы 10 жылдағы жіберілген олқылықты мұқият тексеруді тапсырды. Тәуелсіздік алғаннан кейін салынуға тиіс республикалық маңызы бар 96 мың шақырым магистралдың тек 13,4 мың шақырымы ғана салынғаны туралы бір ғана деректің өзі саладағы ахуалдың қаншалықты күрделі екенінен хабар береді.
Қысқа уақыт аралығын қамтып қарасақ та, жағдай өзгермейді. Ресми деректер бойынша, 2020-2021 жылдары автожолдарды салуға, жөндеуге және күтіп ұстауға
1 триллион теңгеден астам қаражат бөлінген. Ал 2021 жылы сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызмет 18 сотқа дейінгі тергеу ашқан. Мұның бәрі – қылмыстық істер. Оның көбі ақша жымқыру, пара, лауазымын асыра пайдалану бойынша тіркеліпті. Жалпы 2020 жылғы мәлімет бойынша, жол саласында 3,5 жыл ішінде 2,7 миллиард теңге сомасында мемлекетке залал келтірген 100-ден астам сыбайлас жемқорлық фактісі тіркелген екен.
Ал биыл жыл басынан бері жол саласындағы жемқорлық бойынша 15 қылмыстық іс қозғалған. Бұл туралы Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі Алдын алу қызметінің басшысы Саян Ахметжанов мәлімдеген болатын.
– Мысалы, сыбайлас жемқорлыққа қарсы қызметтің өндірісінде Батыс Қазақстан облысының Жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасы басшының үстінен қозғалған іс жатыр. Ол жалпы сомасы 180 млн теңгеден асатын жұмыстардың орындалғаны туралы жалған актіге қол қойды деген күдікке ілінді. Күрделі жөндеу нысаны – «Нұрлы жол» бағдарламасаның аясында қаржы бөлінген «Бөрілі-Ақсай-Жымпиты» бағытындағы жол.
Сондай-ақ Шымкент қаласының Жолаушылар көлігі және автомобиль жолдары басқармасы басшысы мен өзге тұлғалардың үстінен де қылмыстық іс тергеліп жатыр. Олар былтыр қазан айында мемлекет бюджетін ысырап етіп, 747 миллион теңгеден астам қаражатты жымқырған. Мұнда да қаражат «Нұрлы жол» бағдарламасы арқылы бөлінген, – деді Саян Ахметжанов.
Биыл республика бойынша 11 мыңнан астам шақырым жолға әртүрлі жөндеу жұмыстары жүргізілуі керек деп жоспарланған екен. Бұған 600 миллиард теңгеден астам қаржы бөлінді. Ал жол жөндеуге бөлінген қаражаттың 44 пайызына мемлекеттік сатып алу қорытындысы жасалмаған.
Жалпы, мемлекеттік сатып алудың қолданыстағы ережелерінде жол құрылысындағы кей мәселелер ескерілмейді. Сондықтан сарапшылар қанша уақыттан бері осы мәселеге тиісті өзгерістер енгізілуі керек екенін айтып, мәселе көтеріп келеді.
Сондай-ақ салынған жолдың сапасын тексеретін «Жол активтері сапасының ұлттық орталығы» РМК-мен республикалық желінің ғана емес, жергілікті және көше-жол желісінің жұмыс сапасын бақылау бойынша қорытынды шарт жасалыпты. Бұл жоба үшін 2022 жылы 2,5 миллиард теңге бөлінеді делінген еді.
Тапшылық пен таршылық
Заңсыздықтардан бөлек, жол құрылысына кедергі келтіріп тұрған өзге де фактор жетерлік.
Мәселен, біріншіден, битум тапшы. Ішкі нарықты битуммен қамтамасыз ету бойынша жауапты органдар өзара кеңес өткізген, дегенмен келісілген мәмілелер жүзеге толық асып жатқан жоқ. Мысалы, биыл 59 мың тонна битум қажет болса, іс жүзінде 13 мың тонна битум ғана жеткізіліпті. Бұл мәселені Мемлекет басшысы да Жолдауда сынға алды.
– Бізде әлі күнге дейін битум тапшы. Бұл – ірі көлемде мұнай өндіретін ел үшін, тіпті ұят жағдай. Үкімет осы мәселені түбегейлі шешуге тиіс, – деген еді Президент.
Жол құрылысына арналған негізгі материалдардың бірі – битум тапшылығы әр маусым сайын байқалады. Біздің климатымызға сай, жол жұмыстарының маусымы өте қысқа, мамырдан тамызға дейін ғана. Қалған уақытта ауа райы қолайсыз. Осы мерзім ішінде құрылысшылар көп жұмыс атқаруы керек. Сондықтан битумға сұраныс күрт артып, зауыттар қажетті өнім көлемін өндіруге үлгермей қалады екен.
Қыста битум қатып қалады және оны тасымалдау қымбатқа түседі. Сонымен қатар шикізатты тиеу кезінде қыздыру керек болады. Әрбір осындай процедура материалдың сапасына әсер етеді. Сондай-ақ күн жылынғанға дейін өнімді сақтайтын қойманың болмауына байланысты да мәселе көп. Мердігер компанияларда ондай қойма бола бермейді. Әсіресе, шалғай елді мекендерде жол салу кезінде бұл мәселе екі есе қиынға соғады. Мамыр айында жөндеу жұмыстары басталған кезде би-тумды қайтадан қыздырып, өндіріске қосып, асфальтбетон алу керек. Егер асфальт алысқа төселсе, температурасы өзгерсе, жол жұмыстары да өнбейді екен. Сондықтан шикізатты көп етіп алдын ала өндіру технологиялық тұрғыдан тиімсіз болып шығады.
Екіншіден, қиыршық тасты тасымалдауға арналған вагондардың саны тапшы. «ҚазАвтоЖол» мәліметіне сүйенсек, Батыс Қазақстан облысында карьерлер жоқ, сәйкесінше, қиыршық тасты көрші өңірлерден тасымалдау қажет. «Қазақстан темір жолы» және «ҚазТемірТранс» бірігіп, теміржолдар арқылы жол-құрылыс материалдарын тасымалдау үшін вагондар санын арттыру мәселелерін көтерген екен, алайда тиісті нәтиже әлі байқалмады.
Үшіншіден, дизель тапшы, бар болғанның өзінде бағасы қымбат. Жол-құрылыс техникасының жұмыс істеуі үшін тәулігіне шамамен 100-130 тонна дизель отыны қажет екен.
Төртіншіден, бұл салада маман тапшы. Былтырғы ресми мәліметке сүйенсек, жол саласында 10 мыңнан астам маман тапшы екен. Мектеп түлектерінің де ең аз таңдайтын саласы да – осы сала. Қазір жолшының оқуына баратындар мүлде жоққа саяды. Жол саласында жүргендердің көбі маман емес, сәйкесінше оған төселіп жатқан материалдардың жай-күйін зерттеу, сол арқылы жоспарлы жұмыс істеу сатылары атқарылмайды. Былтыр төселген жолдың биыл тозуының да бір себебі осы жерде. Себебі салудан бөлек, жолды күтіп ұстау процестері де білікті мамандарды қажет етеді.
Кеше төселсе, бүгін тозады
«ҚазАвтоЖол»-дың ресми мәлімдемесінде жолдардың бүлінуінің негізгі факторының бірі ауыр жүк тасымалдайтын көліктердің көптігі екені айтылыпты. Соңғы 10 жылда жүк тасымалдау көлемі 2,7 есеге өскені байқалады. Жалпы, елімізде 450 мыңнан астам жүк көлігі тіркелген, оның 55 мыңы – самосвал.
Жолдардың белгіленген стандарттарға сәйкес салынып және белгілі бір максималды жүктемеге арналғанын, ал артық жүгі бар көлік жолдардың жағдайын нашарлатып қана қоймай, еліміздің жол саласына миллиондаған шығын келтіретінін ескеру қажет. Соңғы мәліметке сәйкес, көліктердің 20 пайызға жуығы қосымша жүкке арналған құжатсыз шамадан тыс жүкпен жолға шығады екен.
Қазір АҚШ, Жапония және Батыс Еуропа елдері жалпы автомобиль жолдарында ауыр жүк тасымалдайтын самосвалдардың жүруіне тыйым салған. Ал бізде тіпті қала көшелерінен ауыр жүк таситын көліктерді жиі байқауға болады.
Еліміздің автомобиль жолдарында 3 стационарлық және 30 жылжымалы бекетте, 17 инспекцияда күнделікті көліктік бақылау жүргізіледі екен. Бір тәулік ішінде әрбір пост 7 мың шақырымнан астам жолды бақылауы қажет, алайда мұның барлығын түгел қадағалау адамның мүмкіндік шегінен тыс. Сол себепті де жолдар тиісті дәрежеде бақыланбайды. Осыған байланысты Индустрия және инфрақұрылымдық даму министрлігі жүктер мен жолаушыларды заңсыз тасымалдауды анықтайтын цифрлық жүйені енгізбек екен.
Одан бөлек, Мәжіліс депутаттары «Қазақстан Республикасының заңнамасында рұқсат етілген массадан асатын жүктерді самосвалдармен жалпыға ортақ пайдаланылатын автомобиль жолдары және елді мекендердің көшелерінде тасымалдауға тыйым салу туралы» мәселені көтеріп, ұсыныс жасаған болатын.
«ҚазДорҒЗИ» институты бір тәулікте 10 тоннадан асатын жүгі бар 200 самосвал өтсе, 5 жыл ішінде жолдарға 240 миллиард теңгеден астам шығын келеді деп есептепті. Ал 2021 жылдың қорытындысы бойынша, Көлік комитетінің көліктік бақылау ұйымы мемлекет кірісіне 4,9 миллиард теңгеден астам айыппұл өндірген.
Ал Ресейде, керісінше ауыр жүк таситын көліктерден гөрі жеңіл автокөліктердің тигізетін зияны көбірек екені туралы көп айтылады. Яғни, негізінен, жолдардың жағдайын қысқы дөңгелекпен жылдамдықты асырып жүретін жеңіл көліктер нашарлатады деген тағы бір нұсқа айтылады.
Оған жоғарыда айтқан білікті маманның болмауы, бөлінген ақшаның тек бөлігі ғана мақсатқа сай жұмсалғандықтан, жолдың сапасыз материалдардан салынатынын қоссақ, «кеше салынған жол бүгін неге тозады?» деген сұрақтың жауабы толыға түседі.
Яғни, жол саласындағы мәселе де басқа салалардағыдай анық әрі күрделі. Маман даярлау, маман тапшылығы мәселелерінен бастап дұрыс жобалау, материалдың сапасы, сыбайлас жемқорлық, тендерлерді өткізу шарттары, жоспарлы жөндеудің болмауы, климаттық жағдайлардың ескерілмеуі сияқты бірінен-бірі туындап, бірімен-бірі сабақтасып жатқан күрмеудің түйіні қанша уақытта шешілетіні беймәлім. Жолдардың жағдайына байланысты жүктеліп отырған тапсырманың уақытылы орындалатынына да
күмән көп.