Ахмет ӨМІРЗАҚ, ақын, Төлеген Айбергенов атындағы сыйлықтың лауреаты.
Рухтың тілі
Рухтың тілі
Әр халықтың болмысы оның өнерінен айқын көрініп тұрады. Бұл ретте ұлттың поэзиясы алдыңғы қатарда тұратынына дау болмаса керек. Кемеңгер жазушы Әбіш Кекілбаевтың, жырларынан даланың көсілген кеңдігі көрініп, ұйытқи соққан дауылының қуаты сезіліп тұратын ақжарма ақын Төлеген Айбергеновтің ақындық болмысы туралы: «Т.Айбергеновтегі теңізді теңселтіп, шалқарды шайқалтардай қуатты екпін қазақ поэзиясына ежелден тән қасиеті, бірақ, соңғы жылдары қазақ топырағында әр алуан жақсы ақындар қанша көбейгенмен, осы бір, қазақша айтқанда аруақты серпін, арқалы өлең Қасымнан кейін көрінбей кетіп еді» дегені ойыңды шартарапқа сүйрейді. Бұл – әрине, терең таным мен биік парасаттың лебізі. Ендеше осы тұстан, сан ғасырды артқа тастап, өз дамуында талай-талай құздардан өткен ұлттық поэзиямыздың сыр-сипаты жөнінде айтылар бір әңгіменің қарасы көрінеді.
Анау бес ғасырлық жыр көшін бастап тұрған жауынгер жыраулардан отты ақын Махамбетке дейін үзілмей келген өр мінезді асқақ поэзияның қанының суып, бүкіл ұлтқа ортақ қасиетінің кеміп, көп жағдайда өлеңшілер қаламынан туып, заманға қарап күйлеген көкжасық дүниелерге иек артқан шағы орысқа бодан болған замандарға тиесілі екені жалпақ жұртқа белгілі. Солай да болса, сол темір құрсауы мықты, біржақты идеологиялық саясаты рухты жаныштаған дүмбілез дәуірдің өзінде қасиетті қазақ жырының шын болмысын танытып, қалғып бара жатқан ұлттық сананы сілкіп, ел еңсесін көтерген ақындар болмай қалған жоқ. Бұндай қасиетті миссияны атқару маңдайына жазылған ақындардың бірегейі – Төлеген Айбергенов өзінің таза ұлттық ақын екенін терең сезініп, әр жырына ел мен жер, ұлт пен халық туралы идеяларды сіңіре отырып, поэзияның шексіз мүмкіндігін осы тарапқа бұрды. Оның бұл бағыты, әрине, өз халқынан қызу қолдау тапты. Төлегеннің бір ғана Маңғыстау сапары әдемі жырлардың тууына себеп болған әдеби олжа ғана емес, ұлт әдебиетіне келетін болашақ тұлғалардың бағытын айқындап, жүрегіне от тастаған қайталанбас мерейлі шақ еді.
Маңғыстау жаққа омырауыңды ашып келмесең,
Маған да арын бітер ме ед,
арындылығыңды көрмесем, –
деп талантты ақын, Айбергеновтің замандасы Меңдекеш Сатыбалдиевтің ағынан жарылғанындай, Төлегеннің арыны, ең бастысы, ондағы ұлт рухын сілкіп тұрған асау мінез, қазақ мінезі – дүбірге еліккен, намысы қозған талай ақынды мамыражай заманның бейқам тірлігінен суырып алып, шыншылдыққа, өрлікке баулыды. Ол:
Ақын боп өмір кешіру оңай деймісің, қарағым,
Аузында болу бұл өзі сыздаған барлық жараның.
Көкірегіңе құйып ап әлемнің асқақ бар әнін,
Қосудың арпалысы бұл – тоғыспас жолдар торабын, –
деп ақынға артар жүк пен білдірер сенімнің оңай болмасын, ол үшін:
Өздеріңмен өмір шыңын бірге астым,
Жарты құртты бөліп жедім, сырластым.
Дүниеге келгенім жоқ, шет жүріп
Рақатын ойлау үшін бір бастың, –
дегендей, адамдарға адал көңілмен қарап;
Сағыныш деген молшылық қазына бола да
берер артық-кем,
Ал нағыз асқақ сағыныштарда
араның балы бар, тіптен.
Мен мынау ыстық жүрегімменен
қара тасты да сағынам,
Қаланып қалса тәртіппен! –
деп шынайы сағына білу керектігін ұқтырып;
Жауыңды кескілермін де,
Қас етпен ешкімді ешкіммен.
Бағың боп естілермін де,
Сорың боп естілмеспін де. –
деп, Отанына шексіз махаббатын арнап;
Кеудемде жүрген, зердемде жүрген ынтызар
ықылас от өріп,
Сен мұны менен бетер ұқ!
Түкпірімдегі дір ете қалғыш осынау
құйттай жүрекпен,
Келем мен бүгін қасиетті байтақ
Қазақстанды көтеріп! –
дей келе,
Көл көшеді көгілдір келбетімен,
Астауынан даланың тербетілген.
Мен осынау аспани құдіретіммен,
Пайғамбарлық етемін жерге түгел, –
деп дүр сілкініп, шабыт қыранын қиянға самғатқанда, жүрегінде сезім оты бар, тағдырын жыр жолына арнауға бел буған намысы биік өнерпаз оғландардың талайы үшін Төлегендік болмыс идеалға айналғаны сөзсіз. Алайда идеал тұтып, таңданып-тамсану бір бөлек те, бір кезде өзіңді еліктірген идеалға ақырына дейін адал боп, өзіңді болмысы құштар қылған сол әлем шуағында дәлелдей білу арқылы тұлғалық дәрежеге жету бір бөлек.
Төлегендік болмысқа елігіп, сол арқылы өз ұлтының өр мінезі мен батыл сөзін шамырқанған шындыққа суарып, сұрапыл жырлар иесіне айналған Фариза Оңғарсынова – Төлеген Айбергенов дамытқан жаңа тұрпатты қазақи: асқақ та сазды, өр де сезімтал, шыншыл да екпінді поэзияның белді өкіліне айналып, дәл сол поэзияда өз жолын тауып, бөлекше ақын боп қалыптасуға қол жеткізген дарынды тұлғалардың бірегей ірісі.
Қазақ қыздары арасында бұрын-соңды ешкімге бұйыра қоймаған ақындық аспанына көтеріліп, жыр көгінде еркін самғаған Фариза Оңғарсынова – былайғы жұртқа арман секілді атақ-даңқтың талайына қолы жетсе де, өзінің ақындық бастауында мол әсері болған Төлеген Айбергенов туралы айтудан жалыққан емес. Бұл тумысынан мәртікке бас иген ірілік бола-тын.
Шексіз, шетсіз жыр кеңістігінде өз әлемін жасаған Фариза ақынның туындылары – ұлттық поэзиямыздың баға жетпес асылы. Ол әдебиет атты сарайдың есігінен қорқа соқтап кібіртіктемей, батыл аттады. Қазақ поэзиясында бұрын ешкім ашық барлап, сырын аша қоймаған әйел затының жан сезімі, шексіз құштарлығы мен оттай ыстық махаббатын өзгеше екпін, соны ырғақпен өрнектеді. Қатпары қалың, қалтарысы көп, құпиясы тұңғиық әйел жанының бұрын бізге беймәлім сыры мен сипатын Фариза ақын төгілте жырлады:
Сен үшін сонау алыстардағы елес ем,
осынша мені арман қып келдің неге сен.
«Сыртыңнан сүйіп жүретінімді
сезуші едің ғой» – демесең,
мен саған ғашық емес ем.
* * *
Білмеймін
жанарыңнан сыр ұқтым ба,
Әлде өзімді сол сәтте ұмыттым ба –
өзің болдың, әйтеуір бұл күнгі әнім,
көтеріп ап кетіп ең – бұлқынбадым –
әлде, аймалауыңа құнықтым ба.
Сол сәтте
бұлтты аспаннан жарқ етіп қарады ақ Күн,
шуағына бойымды аралаттым.
Сезімімнің қақпасын дара қақтың.
Елжіресіп, ұғысып, сеніп бірге,
ағыл-тегіл сезіммен еріттің де,
өзің маған өзім боп бара жаттың...
* * *
Сенің от құшағыңда,
Ардан аттап қалдырдым пәктігімді,
ләззатқа батырған ақ түнімді.
Айырдым мен аяусыз енді кимес,
ақ көйлекті тігілген сәтті күнгі...
...Мен күнәкар емеспін ар алдында,
Құдайың да кешеді тап мұнымды.
Фаризаның шоғыры қалың, тынысы кең махаббат жырларынан алынған аз ғана бұл үзінділер – оның қандайлық батыл да шыншыл ақын екенін байқатып қана қоймай, өзіне дейінгі және кейінгі қазақтың интимдік лирикаларының шыққан биігімен жай салыстыра қарағанның өзінде оның ойларының қаншалықты шыңға шырқап кеткенін анық танытады. Фаризаға дейінгі қыздар қаламынан туған сүйіспеншілік жырлары әдептен аспаған сынық мінез, биязы қалыпта көрініп, сезімін тұншықтыра ұстаса, Фаризадан кейінгі ақын жігіттер мен қыздардың кейбірі еркіндіктің жолы осы екен деп, натурализмге ұрынып, сезімдік сәттерді анайы өлеңге айналдырып, поэзияны порнографияға айналдыра жаздағаны бар. Сондықтан, шынайы сезімнен нәр алып, ойларын батыл жеткізіп отырса да қанға сіңген тектілікті сақтап, әдеп шегінен аспаған «тілге жеңіл, жүрекке жылы тиер» лирикалар тудырған Оңғарсынова стилі – ұлттық әдебиетімізде қашанда оқшау, дара жаратылыс.
Дей келгенде, Фариза шығармашылығындағы махаббат лирикалары оның сан қырлы ақындық әлемінің бір ғана қыры. Басқасын айтпағанның өзінде ол – ең алдымен азаматтық лириканың ірі өкілі. Жүрегі ел деп, халық деп соққан, ұлтының ізгі қасиеттерін мақтан тұтқан патриот ақын. Ел-жұрт сонау бір, әулиесін киеге балап, батырын мақтан тұтуға жүрексінетін қиын шақтың өзінде, ол:
Әуелі Алла,
сонан соң, Бекет әулием!
Аруағыңа бас идім!
Сиынарым өзің болғанда, мен неменеге жасимын! –
деп, күштімен алысып, есе қайтарам деп жүріп қолға түскен қарақшы жігіттің аузынан Бекет Әулиенің есімін айтқызса, тағы бірде:
Түн құшып жатыр бұл маң да...
Жар етер екен таң қашан?
Сенімсіз түнде үмітімді немен жалғасам?
Ал, менің әлі сапарым қанша алдымда,
Күш құяр жанға жолымда сәуле – бар ма шам?
Әлі де біраз жолым болмайтын секілді-ау,
Оғыланды тауда бір түнеп қуат алмасам! –
деген асқақ жырдың тиегін ағытты. Ол кезде бұлай жырлау ерлік болатын. Ұлтың туралы бір ауыз ұлық сөз айтудың өзі ұлтшылдыққа баланып, тағдырыңды тұйыққа тіреп тастайтын залым заманда, өзіңе анық зияны тиер ойды ашық айтудың соңы не боларын ойлаудың өзі оңай емес болар. Ал, Фариза ақын ондай қадамға бір рет қана барған емес. «Ақбөбек жырлары» – Фаризаның ғана емес, отаршыл орыс жұртына деген бүкіл бір халықтың кемерінен асып төгілген ашу-ызасы. Мұнда ақын жат жұрттық басқыншыларға деген жиіркенішін анық көрсете, күштіге бас имейтін далалық батыр мінезді таныта жырлайды. Астамсыған орыс офицеріне Ақбөбек:
Ит өлген жерден келді екен сені кім айдап,
қаңғыбастарға мекен болған ба бұл аймақ?
Тірілей мені тәлкек қып қойған мұндайға
соқыр екен ғой Құдай да!
Тірілей сенің құшағыңа енбен жүн ерін,
аю мойныңа асыла алмайды Қайыпты ораған білегім!
Асқақтығың асып, ашуың қысса, жарып же
жабайы қыздың жүрегін! –
дегенде, ар тазалығы мен намыс қуатын қалайша ту қып көтеріп тұр десеңізші?! Бұл, шын мәнінде, жәй ғана тарихты жырлау, өткенді мадақтау емес, арғыны ұлықтау арқылы бергінің көзін ашып, ұлттың еңсесін көтеру, санасы тұманданып бара жатқан елді ояту болатын!
Ұлтының ұлы қасиеттеріне уызында жарыған Фаризаның жаратылысы о бастан өнермен егіз болуында да, кеудесінде күмбірлеген саздың жырға айналып, ақындық әлеміне бастап келуінде де ешқандай кездейсоқтық жоқ, заңдылық қана бар. Содан да, оған деген жұрт назары ерте аумай, өзі де көзге түспей тұрмады. Ол әлі ақын ретінде танылмай жатқан кезде-ақ, қиян шеттегі қазақ ауылында тағдыр тоғыстырған Төлеген ақын оның өнеріне сүйсініп:
Қателессең тартып отырған күйіңнен,
Керілдесіп қалады екен Адайлар.
Шақыртып алып ару қыздарын сонан соң,
Бармағында от ойнар,
Күй сұрайды екен атойлар.
Тарттырады екен сен тартқан күйді қайтадан,
(Саусақ дегенің айтады ән).
Жігітім, енді шыдамың жетсе төзіп бақ,
Өлгенің жақсы, қайта одан.
«Қонақ баланы ұялтпа» дейді құдағи,
Ал анау қыздын жанарындағы от қандай!
Жүректен емес, мына күй
Саусақтан шығып жатқандай, –
деп, жырына арқау қылды. Қиядағыны көзі шалатын қыран ақынның мұнысы тегін емес, ол жүрек шерін күмбірлеген күйімен тарқатқан өнерпаз қыздың жанарындағы оттан биік толғаныстың сырын сұңғылалықпен сезгені анық.
Қазақтың тағы бір марғасқасы Мұқағали да қиянатшыл дүниені тәрк етіп бара жатып:
Жанарымды тұманмен тұмшаладым,
...Серіппесі үзіліп тұр садағым.
Жігітінен қазақтың дос таба алмай,
Қыз да болсаң мен саған мұң шағамын, –
деуі де Фаризаның асқақ тұлғасын тану ғана емес, таныту да еді. Осы өлеңі арқылы Мақатаев Оңғарсынова бойынан өзі танып, сүйсінген қазақ болмысының тектілігін артқыға аманаттап кеткен сияқты…
Талай мықтысы арқа тұтып, қастерлеген Фариза ақынның мықтылығы ғұмыр бойы жанына жалғандықты жолатпай, шыншыл қалпын сақтап, ұлт мерейін асқақтатар тұста алмас қылыштай жарқылдауында болса керек.
Сонау, еліміз егеміндік алып, енді ғана ес жиып жатқан тұста исі қазақ алғаш рет Сыр бойында ұлт батыры Жанқожа Нұрмұхаммедұлына ұлан-асыр ас беріп (1992 жылы), оған бүкіл елдің тұлғалы азаматтары қатысып, ел мерейінің көтерілген бір шағында, талай сөз білем дейтін танымал кісілер халқы үшін бүкіл өмірін арнап, батырлық пен мәрттіктің даусыз үлгісіне айналған Жанқожадай асыл ер туралы құлақта қалардай ой тауып, пікір айта алмай жатқан тұста Фариза ақын өр даусы қырандай саңқылдап, дауылдата жыр төкті:
Ей, ер бабам!
Басы айналып сен қорғаған кең далам,
асау аттай құйқылжыған заманда,
сауысқандар билік айтып ғаламға
аласталып асылдар мен ардалар,
тағдыр шешсе күл шоқыған қарғалар,
Батыр қайда шамырқанар, шамданар?
Сен қорғаған даланың
бүгініне мен күрсініп қарадым:
заман мүжіп кескекті ердің талабын,
құнсызға айналды бағалым.
Айыра алмай
дарақы кім, дара кім,
тұман алғандай жанарым.
Әділет деп қылыштарын қайраған,
Арыстан Ер жағалауын жайлаған,
Арал қайда, Сыр қайда?
Жағымпазды жаумен қоса тақымдар,
Жанқожадай батырлар
енді бізде тумай ма?
Ақын – елдің жүрегіндегіні айта алса ғана ақын. Батыр бабасы жайлы мына өлеңдегі оның көкірек айырар күрсінісі саналыны мұңға батырары хақ. Ұсақталып бара жатқан ұрпаққа қарап, елі үшін басын отқа салған талай Жанқожалардың еш кеткен еңбегіне айналғанына налиды ақын. Бірақ бұл пессимизмге сүйрейтін жалаң гөйгөй емес. Әлгіндей шамырқаныстан соң ол:
Ей, ардақты ер баба!
Ерсіз болса, Ел – бала,
Көлсіз болса, Жер нала.
Оңып барады кілем жер,
Батырлар аз жауыздықты жүгендер.
Ұрпағыңа бірлік пенен жігер бер!
Ер көңілді халқың болса жалғанда,
Туады әлі ту ұстайтын шын ерлер! –
деп түйін жасайды. Себебі батыр ерлігімен, ақын жырымен ел еңсесін көтеріп отырмаса, ұлттың рухы езіліп, мінезі жоғалады. Мұндай тұста сонау Махамбет, Төлегендердей асылдармен біртұтас кеңістікте үн қатып, даусынан найзағайлар жарқылдайтын Фариза-жырдың құдіретіне сүйсінбеске әддің жоқ. Содан шығар, біздің «Фариза Оңғарсынова» деп бастаған ой-толғамымыз халық, ел, ұлт туралы әңгімеге ұласып, жаратылыс, ақиқат жайлы ойларға астасып кете беретіні.
Егер Жаратылыс заңын терең түйсінген ақын бізде екеу болса, бірі анық Фариза дер едім. Оның шындыққа тура қарайтыны, шыншылдығы о бастан Ақиқат деген Тәңірге ғана табынып, оның әмірін жүрекпен қабылдауында.
Толғағанмен ел жайлы, қоғам жайлы,
кернесе де кеудесін содан қайғы,
Байрон емес –
Махамбет,
Ол өмірге
Уитмен боп тіпті де оралмайды.
Қылыш байлап, дулыға кигенімен
Пастернак та Махамбет бола алмайды, –
дейді ол, қазақтың Махамбетін өзге тілде сөйлеткісі келгендерге. Ақынның бұл сөзі – бұра тарту емес, шындықтың өзі. Неге десеңіз, Махамбеттің маңдайына тағдыр қазақ болуды ғана, сол халық үшін басынан айырылуды бұйыртқан. Махамбеттің бағы да, соры да қазақ болуда. Ақынның айтып отырғаны сол. Дүниетаным ұлттың көзімен қалыптасады, өз көзіңмен көретінің оның ұлылығы ғана!
Асау ғасыр!
Іріні үгіп демің
бара жатса сөнердей үміттерім.
Мен тілеймін күңкіл мен ұсақтықтан
Сақтағай деп даламның жігіттерін.
Ұлтының болашағына алаң көңілмен қарай тұра, жүрегіне жаманаттың сызын жақындатпай, жақсылыққа құштар болуға шақырып, жаныңды жылытатын Фариза ақынның жырлары неліктен бізге өте жақын? Неліктен оны құмарта оқып, ойға батамыз? Себебі Ол – рухтың тілі! Рухтың тілі сөйлеп тұрғанда ұлт та, оның жасаған өнері де өлмек емес. Ақиқат осы.