Абай мен Ноғайбай би
Абай мен Ноғайбай би
Абай ХІХ ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басында Верный атанған (16.02.1854 – 3.03.1921 жж.), яғни ежелгі Алматы шаһарына жолы түсіп, Арқаның азуы алты қарыс ардақтысының келгенін Ноғайбай би естіп, ұлы мейманның асқақ тұлғасына мейірленіп, дереу базардан бір ту биені таңдап алып, Абай ат басын тіреген үйдің табалдырығын аттайды...
Алдымен Ноғайбай би Дәулетбақұлының (1834-1910) тегіне келсек, Ұлы жүздің ішіндегі Қасқарау бұтағынан. Дәулетбақтың әкесі айбынды Малдыбай қазақ-қырғыз жұрттарына ұран болған. Қасқараудың билік тізгінін ұстаған Дәулетбақ Қоқан хандығы жағында болса, Ноғайбай Ресей елшілеріне келіп: «Әкемді тастап орысқа келдім, бала болсам да болыса келдім» деп, әрі өжеттік әрі дипломатиялық тапқырлық танытыпты. Ресей оның Қоқанға қарсы ниетін құптап, әскери шен (кейбір мәліметтерде полковник дәрежесі) беріпті.
Ноғайбай би «адам баласының бет қаратпайтын қара тілді шешені, ақиық қыраны» атанған. «Көп сөз – көбік, аз сөз – ақық» дейтін ұстанымына лайық «егескенді илеп, қағысқанды қағып, аңдысқанды, айтысқанды қыранша бүріп» өткен қайсар мінезді, от жүректі, көсем пікірлі қайраткер екен. Қырғыздың Тоқтағұлы:
«Асып туған, Ноғайбай, Ноғайбай болмақ оғай ма-ай!» десе, Шөже:
Арғы атаң арғымақтай Малдыбай би,
Басындай Алатаудың бұлт шалған.
Сен шықтың Қасқараудан Ноғайдай боп,
Аруағың қалың орман тоғайдай боп, – деп толғапты.
Қырғыз Шәбден манап: «Бұл Жетісуда Ноғайбайдан асатын адам баласы болмайды. Ноғайбай алғыс айтса атқан таңдай, қарғаса қара түндей қылады. Менің шенім үлкен. Ноғайбайдың бағы үлкен» деп бағалаған.
Ноғайбай бидің өзі заманының қырандарын былайша сипаттапты: «Ақын деп Шөжені айт, шешен деп Бөлтірікті айт, батыр деп Сыпатайды айт».