Қазақтың ақталмаған музыкант-легионері
Қазақтың ақталмаған музыкант-легионері
Совет-герман соғысының алғашқы айларында тұтқынға түскен қазақтардың ішінде музыкант-легионерлер көп болмаған. Бүгінге дейін жарияланған материалдардың көбінде скрипкашы Әлім Алмат пен Әйткеш Толғанбаев, мандолинші Досой Қадыров, қобызшы Шадыбек Тоқмамбетовтың есімдері ғана аталады. 1930-40 жылдары ырғыздық Әлім Алмат пен семейлік Әйткеш Толғанбаев орталықтан Қазақстанға жіберілген скрипкашы-педагогтардан білім алған. Екеуі де ресейлік кәсіби скрипкашылар Иосиф Лесман мен Евгений Антопольскийдің мектебінен өткен. Мамандардың айтуынша, соғысқа дейінгі Алматы музыкалық училищесі республикамыздағы екінші деңгейлі кәсіби оқу орны болған. Осы кезеңде қарқын алған саяси репрессиялау науқанына қарамастан, Қазақстанда скрипкалық педагогиканың негізі қаланған. Студент кезінде Әйткеш Толғанбаев өзіне бекітілген Ғалымжан Әбсәламовтан опера, симфония, оратория, балет сияқты жаңа музыкалық жанрлар туралы біліп, музыка әлеміндегі – тембр, гармония, регистр, динамиканы үйренген. Олардың жас айырмасы 7 жас екен, Әлім Алмат 1917 жылғы, Айткеш Толғанбаев 1924 жылғы. Талантты қос студенттің оқуы училищенің құрылуы мен қалыптасу кезеңіне сәйкес келді. Олар сол жылдары қазақ мәдениеті мен өнерін дамытуға қомақты үлес қосқан Т.Жүргенов, Ғ.Мүсірепов, С.Камалов, А.Жұбанов, М.Кравец, И.Рык, И.Лесман, Е.Антапольский сынды көрнекті қоғам және мәдениет қайраткерлерінің ортасына түсті, үлкен мектептен өтті. 1937-1938 жылдары қазақ мәдениеті мен өнерін дамыту жолындағы зиялы қауым өкілдерінің көбі советтік саясаттың құрбаны болды. Солармен бірге қазақ ағарту саласы да құрдымға кетті. Сол кезде оқуын бітірер-бітірместен шұғыл әскерге аттанып, кейін «соғыс тұтқыны», «отансыз», «босқын» атанған қазақ скрипкашысы Әлім Алматтың өмір жолы шым-шытырық оқиғаларға толы. Саяси қуғын-сүргін жылдарына тұспа-тұс келген студенттік өмірінде, ол талантымен, алғырлығымен, қабілеттілігімен, еңбекқорлығымен, адамгершілігімен, төзімділігімен көзге түсті. Кейінгі оқиғалар көрсеткендей, ол өзінің музыкалық таланты мен скрипкасын әскерде де, тұтқынға түскенде де қару етіп, талай өлімнен аман қалған. Ғалымжан Әбсәламов 1939 жылы әскер қатарына Алматы әскери комиссариатынан шақырылып, музыкалық взводтың скрипкашысы болған. 84-ші атқыштар полкінің 6-шы атқыштар дивизиясына түсіп, соғыс басталған кезде Польша мен Беларусь шекарасындағы Брест-Литовскіде тұтқындалады. Тарихшы Л.Ахметованың зерттеулеріне сүйенсек, Қазақстан бойынша Брест қамалын қорғаушылардың жалпы саны – 556 адам. Солардың бірі көкшетаулық Сыздықов Қажымұраттың (Хаджимурат) айтуынша, Ғалымжанның музыкалық взводы «аралдағы 333 полктың 6 дивизиясында» болған, сондықтан олар жауға қарсыласа алмаған, ақыры барлығы бірден тұтқынға түскен.
1941 жылдың 22 маусымында Ғ.Әбсәламов оркестрдегі досы Черевышкин мен ұлты еврей Зыркинмен бірге сарбаздар арасында өткізілетін музыкалық конкурсқа қатысуға кеткен. Немістердің тұтқиылдан шабуыл казарманың тас-талқанын шығарып, оқтың астыңда қалған сарбаздардың қорғанудан басқа амалдары қалмайды. Немістер 30 маусымда казармаға басып кіріп, сарбаздарды іріктеу басталады. Сол кезде тағы 3 музыкант анықталған. Әлім Алматтың айтуынша, тұтқынға түскен кезде лагерьде 80 000 адам болса, шілде айында солардың 3 000-ы ғана тірі қалған, көбі аштықтан өлген.
Тұтқындықтың алғашқы күндерінен бастап Ғ.Әбсәламов лагерьдегі қызмет көрсету ісінің басшысы, доктор Ермалиевтің көмегімен қосалқы жұмыстарға тартылады. Дегенмен, ол екі аптадай ес-түссіз қатты ауырып, бір өлімнен аман қалады. Көп ұзамай, немістер лагерьдегі түркістандық мұсылмандарды жинап, оларды Польшаға, Варшавадан 20 шақырым қашықтықтағы Легионовоға жөнелтеді. Бұл жақта түркістандықтарды «сен түрікменсің, сен қазақсың» деп екіге бөліп, өзбек, тәжік, түрікмендерді бір жерге шоғырландырып, Түркістан легионына қабылдайды. Солардың арасынан 75 кісіні оқшаулап, әуе әскеріне жібереді, оларды жансыз болуға дайындайды, бәріне телеграф арқылы сөйлесуді үйретеді. Осылайша, немістер түркістандық тұтқындарды әуе жолы арқылы парашютпен Қазақстан аумағына жасырын түрде жіберуді ойластырады. Алайда, белгісіз себептермен Әлім Алмат бұл құрамнан босатылып, музыкант ретінде скрипкада ойнауды жалғастыруға рұқсат алады.