Жаңалықтар

Қошке Кемеңгерұлы және рухани құндылықтар

ашық дереккөзі

Қошке Кемеңгерұлы және рухани құндылықтар

Қошке Кемеңгерұлы шығармашылығы ХХ ғасырдың 20-жыл­дарын­дағы ұлт тұлғалары ізденісін айқын аңғартады. Бұл ізденістің мәні Алаш мүд­десіне адал болып, елді ағарту, әлемдік көркемөнер формаларын қазақ то­пыра­ғына лайықты орнықтыру, интеллектуалдық әлеуетті мо­лайту еді. Қа­ламгердің прозаға, драматургияға, ғылымға (тарих, линг­вис­тика, агро­номия, педагогика), әдеби сын мен журналистикаға атсалысуын осы өреде қарау керек. Осы ретте рухани құндылықтарын байыптау мен оны жаңа кезең оқырманына жеткізу – Қ.Кемеңгерұлы мұрасының алтын арқауы. Жалпы осы мәселені сөз етер алдында «құн­дылық» деген ұғымды талдап-тара­зы­лап алайық. Ә дегенде бұл сөз аударма («цен­ность») екені байқалады. Бірақ ХХ ға­сырда ерікті де, еріксіз де ықпалдастық үде­рісі жүргендіктен, бұдан қатты шошуға бол­майды. Қазақта «құндылық» ұғымын жет­кізе алған «қасиет», «қадір» т.б. сөздер аз емес. Сондықтан пән сөзіне айналған «құн­ды­лық» жаңа мәнге ие болды. Адамзаттың бүгінгі танымы «құнды­лық­ты» жіктегенде – «ақиқат», «түзік жол», «адам­ның ішкі әлемі», «сүйіспеншілік», «күш­темеу» ұғымдарын алға шығарады. Ал, мұ­ны тарата айтсақ, әлем мен елді тек жақ­сылыққа бастайтын, қазақша айтқанда, ұш­паққа шығаратын және адамның қо­лы­мен, еңбегімен жасалатын іс-әрекеттің жүйе­сі айқындалады. Олар: денсаулық, от­ба­сы берекесі, орта мен дос-жаран ын­ты­ма­ғы, өмірден орын табу, еңбектің рахаты, діни және ұлттық жоралғылар, шығар­ма­шы­лық, демалыс, ізденіс, әлеуметтік мәр­те­бе, еркіндік, тұрақтылық. Енді «осы айтылғандар Қ.Кемеңгерұлы ке­зеңін­дегі Қазақ елі өмірінде болды ма?» де­ген сұраққа қаламгер ойымен жауап беріп кө­рейік. «Бір кезде ауыздан жалын шашқан, жа­лаңаш қолмен өткір қылыш жүзін қай­ра­ған ерліктің арқасында жер сілкіндіріп, көк тітіреткен ер едім. Ұшы-қиыры жоқ сары дала, жасыл тоғай, асқар тау, дертке ши­па мөлдір, салқын суға ие едім. Байлық, ба­қыт, шаттық сарайында еркелік құрушы едім. Енді, міне, қара шаңды жамылып, сал­қын сыздың үстінде сасық, тар, қараңғы, көр абақтыда, жасағанның кең жарық же­рін­де жүріп, таза ауада еркін дем ала алмай, жан досымды көре алмай, бейшара құлдай құн­сыз, үнсіз жанды жеп жатырмын» («Тұт­қын­ның ойы» әңгімесінен). Бұл – алле­гориялық көркем шығарма. Бірақ елдің ба­сы­на түскен ауыр халді айнытпай жет­кіз­ген. Ал, осы тұтқын (қазақ ұлты) тар қа­пас­қа қалай түскен? «Жазықсыз жараландым, тұтқын болдым. Іші – қанды мұз, сырты – жы­лы көлгір, хайуан мінезді, адам пернелі жау алдап тұзаққа түсірді. Қандай тұз ащы бей­нетпен тапқан мүлкімді алды. Ен жай­лап, еркін өскен мекенімді алды. Бәрінен де қым­бат алтын басты қорлап тұтқынға алды. Адам деген атымды жоғалтты» (Бұл да сон­да). Қошке ешқашан қазақ ауданында қал­ған емес. Ол белгілі бір мысалды дәлел­де­ген­де орыс және әлем тұлғаларын дәйек етіп отырады. Мәселен, аты дардай «Орыс мә­дениетінің тарихы» (өз атауы «Очерки по истории русской культуры [в 3 частях]») ат­ты еңбек жазған Кадет партиясының көш­басшысы, Мемлекеттік дума депутаты, Уақыт­ша үкіметтің Сыртқы істер министрі П.Милюковтың «түрік балалары еуропалық­тарды мазақтайды» деген пікіріне Ресейдегі осындай жағдайды (орыс жігіттері мен ба­лаларының өзге ұлттар туралы анайы қы­лықтары) көрмейтінін қарсы қояды. Сон­дай-ақ Герман жұртының әйгілі қаламгері Генрих фон Клейстің «Михаэль Кольхасс» повесінен мынандай сілтеме алады: «Егер маған тағдырда аяқпен тебілуге жазылса, онда менің адам болып жүргенімнен ит болғаным артық». Жаратылысынан гуманист Қ.Ке­мең­гер­ұлы адами және рухани құндылықтардың құлдырауы – еліне, ұлтына, нәсіліне қара­май астамшылықтан, надандықтан, мәде­ниет­сіздіктен, қарапайым ғана кісілік парық­ты тең ұстанбаудан деп біледі. Арада ғасырға жуық уақыт өтті. Әлем сапа емес, сан жағынан ғана өзгергендей. Сон­дықтан Қошкенің рухани құндылықтар туралы айтқан пайымдары әлі көкейкесті.

Дихан ҚАМЗАБЕКҰЛЫ, Л.Гумилев атындағы ЕҰУ проректоры, ҰҒА академигі