Дерт пе, әлде не?
Дерт пе, әлде не?
Адамзат тарихында жыныс ауыстыру операциясы алғаш рет 1926 жылы Берлин қаласындағы Жыныстық зерттеулер институтында жасалды. ХХ ғасырдың басында өзінің жынысына көңілі толмайтындарға шизофрения диагнозы қойылып, өмір бойына психиатрлық клиникада емдеу тәсілі қолданылған. Алайда, бүгінде жыныс ауыстыру қылмыс та, ауру да емес, адамдардың қалауы мен құқығына айналғандай.
Денсаулық сақтау министрлігінің 2 020 жылғы 25 қарашада «Гендерлік сәйкестілігі бұзылған адамдарды медициналық куәландыру және жынысын ауыстыру ережесін бекіту» туралы бұйрығы шықты. Онда табиғи ауытқуға ұшырап, гендерлік сәйкестігі бұзылған адамдарды медициналық куәландыру және жынысын ауыстыру ережесі жазылды. Осы ереженің бекітілуі қоғамда үлкен резонанс тудырды. Көпшілік жыныс ауыстыруға рұқсат берілді деп даурығып жүр. Алайда біздің елімізде сонау 1999 жылы жыныс ауыстырғаны үшін атын өзгертуге рұқсат берілген. Ал 2003 жылы заңдық нормативтері бекіті-ліп, 2009 жылы жынысын ауыстырамын деген адамдарға мүмкіндік беретін заң қабылданған. Тек Денсаулық сақтау министрлігі аталған операция түріне қатысты кейбір қаулыларды өзгерткен.
Деректерге сүйенсек, елімізде 2009-2017 жылдар аралығында 25 адам, 2017-2019 жылдары 10 адам жынысын ауыстырған. Жынысын ауыстырған соңғы 10 адамның төртеуі еркектен әйелге, қалған алтауы әйелден ерге «айналған». Осы орайда адамның жынысын өзгертуінің түп-тамыры қайдан бастау алады, асыл дініміз исламда бұл туралы қандай пәтуа айтылған деген сұрақтарды мамандарға қойдық.
Салтанат СМАҒҰЛТЕГІ, психолог:
Жынысын ауыстырғысы келетіндерді райынан қайтаруға болады
– Адам бойындағы кез келген ерекшелік, жан жарақаты, комплексі мектепке дейінгі кезеңде қалыптасып, бастау алады. Бастауыш сынып кезеңінде қарқындап дамып, орта мектепте бекиді. Демек, ұлдың қыз, қыздың ұл болғысы келуі мектепке дейінгі балалық шағынан бастау алады. Осы мәселенің қазақ қоғамында ашық көрініс бере бастауы – мәселенің шарықтау шегі, ушығуы деп айтсақ болады.
Адамның өз табиғи жаратылысына қарсы келуіне бірнеше фактор әсер етеді. Ерлер-ге қарата айтсақ: әжесіне, анасына, әпкесіне яғни әулетіндегі әйел адамдарға деген өкпе, реніш, талаптары түрткі болады. Әйел адамдарда керісінше, атасына, әкесіне, ағаларына, інілеріне деген көңіл толмаушылықтың болуынан басталады. Бес жасқа дейінгі кезеңде баланың таным процестері қалыптасады дедік. Осы кезеңде балаға тек ата-анасының іс-әрекеті, сөйлеуі, өмір сүру салты «дұрыс» болып қабылданады. Ал туа бітті генетикалық есіндегі материалдар баланың естігеніне, көргеніне қарама-қарсы болса, бала бейсанасында қарама-қайшылық пайда болып, іштей психологиялық қысымға түседі. Бес жасқа дейінгі балада ересектер сияқты салыстырып, саралап, қажетін ғана алатындай саналы өмір тәжірибесі жоқ, сондықтан бәрі табиғи түрде жүреді.
Бала естігенін емес, көргенін, сезгенін, түйгенін қайталайды. Ер бала тәрбиелеп отырған отбасында әке басымдық алуы тиіс. Әкенің түрлі жеке бас кемшіліктеріне қарамай ана оған зор сыйластықпен қарауы шарт. Олай болмаған күнде бала бейсаналық тұрғыда әрі-сәрі күй кешіп жүреді. Балаға әке де, ана да бірдей. «Жақсы» болса да, «жаман» болса да – балаға екеуі де қажет. Анасы баланың көзінше әкенің еңсесін түсіріп, өзге әкелерді үлгі қылып отырса, бастапқыда бала қолайсыз жағдайға душар болады. Ұрыс-керіс, дау-жанжал жалғаса берсе, бала не анасын, не әкесін жақтай алмай агрессияға бой алдыра бастайды, бірте-бірте осының бәріне өзін кінәлі сезінеді. Баланың сыртқы, ішкі психологиялық қысымы күшейе берсе, әуелде психологиялық комплекс қалыптасады, кейін жан жарақатына ұласады. Соңында өзі де азамат болып қалыптаса бастағанда әкесінен аса алмайтынын ұғып, енді әйел адам кейпіне еніп, анасын түсінгісі келеді. Бұл айтылған жағдай бір ғана фактордың әсерінен болатын көрініс.
Осыған қоса кейінгі қазақ қоғамында әйел адамдардың ер балалардың көзінше, әкелердің қыз балалардың көзінше жағажайда, жуыну бөлмелерінде, үйде ашық-шашық жүруі көбейді. Бұл да қарама-қарсы жыныс өкілдеріне деген түсінбеушілікті, жек көрушілікті қалыптастырады. Осындай өте қарапайым болып көрінген моральға жат нәрселер қоғамда үлкен мәселе туындатып отыр. Жан қалауы екен деп, ұлдың қызға, қыздың ұлға айналғысы келетін соқыр қалауын қолдап, мемлекеттік деңгейде жағдай жасаймыз деу қараңғылығымыздың айқын көрінісі дер едім. Дамыған елдерде жыныс ауыстыру мәселесі жиі кездеспейді, кездессе де ол қалау бірнеше атадан бері берілген болуы мүмкін. Яғни, генетикалық ес арқылы ішкі психофизиологиялық қажеттілік көрініс беріп тұр. Ал біздің жағдайымызда аталмыш мәселе енді бастау алып келе жатыр. Сондықтан, жаппай рұқсат ету ұрпақ болашағына балта шабу деп білемін. Осы күрделі психологиялық мәселені мемлекеттік деңгейде шешуге моральдық, материалдық ресурсымыз жетеді деп ойлаймын. Жалпы жынысын ауыстырғысы келетіндермен ұзақ уақытқа созылатын психодиагностикалық, психотерапиялық жұмыстар жүргізіп, райынан қайтаруға болады.