Қазақ медицинасы: жетістігі мен кемшін тұсы
Қазақ медицинасы: жетістігі мен кемшін тұсы
Тимур САЛИЕВ, Б. Атшабаров атындағы Іргелі және қолданбалы медицина ғылыми-зерттеу институтының директоры: Ауылдағы педиатр мен терапевт рөлін арттыру қажет – Кез келген ел халқының өмір сүру сапасының жоғарылығы денсаулық сақтау жүйесімен тығыз байланысты. Денсаулық сақтау жүйесінің тиімділігі бүкіл елдің саяси, әлеуметтік салаларына ғана емес, сонымен бірге бірінші кезекте экономикалық жүйеге тікелей әсер етеді. Коронавирус эпидемиясы бірқатар елдерде алғашқы медициналық-санитарлық көмек ұйымдарының әлсіздігін көрсетті. Бұл ретте бірқатар ауруханалар медициналық көмекке жүгінген пациенттердің көптігіне байланысты толып кетті. COVID-19 пандемиясына байланысты осындай жағдайлар денсаулық сақтау жүйесінің экономиканың және басқа да өмірлік маңызды мемлекеттік процестердің үздіксіз жұмыс істеуде рөлі маңызды екенін дәлелдеді. Медициналық санитарлық көмек – денсаулық сақтаудың ажырамас маңызды бөлігі. Осы тұрғыда учаскелік дәрігерлер мен емханалардың рөлін қайта жарақтандыру және жұмысты оңтайландыру, әсіресе ауылдық жерлердегі учаскелік терапевтер мен педиатрлардың жұмыс жағдайлары қайта қаралуы керек. Жасыратыны жоқ, аталған мамандықтар әлеуметтік қорғалу мен жалақының төмендігіне байланысты жастар арасында сұранысқа ие бола алмай отыр. Денсаулық сақтау жүйесінің тиімділігін арттырудың екі негізгі тәсілі бар. Бірінші – Денсаулық сақтау саласына қосымша қаражат салу. ТМД елдері денсаулық сақтау саласына бөлетін қаражат пайызы (ЖІӨ) бойынша әлемнің дамыған елдерінен едәуір артта қалғаны жасырын емес (АҚШ-та 17,7 пайыз, Ресейде шамамен 5 пайыз). Әртүрлі елдердегі денсаулық сақтау жүйелерінің айырмашылығына қарамастан, қаржыландыру қағидасы халықтың денсаулығына жауапты бүкіл жүйенің жағдайын көрсетеді. Екінші тәсіл – қолда бар құралдарды, адами ресурстарды және медициналық инфрақұрылымды оңтайландыру және ұтымды пайдалану. Денсаулық сақтау жүйесі ашық, анық, үйлесімді және тиімді ұйымдастырылмаған жағдайда, қаржыны өлшеусіз құю пайдасыз болатыны анық, оған қоса, бұл экономика мен әлеуметтік саланың басқа секторларынан қаражат бөлуді талап етеді. Отандық денсаулық сақтау жүйесінің тиімсіздігін көрсететін негізгі салалар: фармацевтика, еңбек ресурстары, аурухана қоры, сыбайлас жемқорлық салдарынан болған шығындар және ресурстарды үнемді пайдаланбау. Осы орайда еліміздің фармацевтика саласы ерекше назар аударуды талап етеді. Бұл ретте тиімді, сапалы және қымбат емес дәрілік заттарды өзімізде өндіру фармацевтика өнеркәсібін дамытады, импортқа тәуелділікті азайтады. Бұдан басқа, дәрі-дәрмектер мен медициналық қызметтерді отандық өндірушілердің бәсекеге қабілеттілігін күшейту үшін GMP, GCP және GLP халықаралық стандарттарын барынша белсенді енгізу қажет. Фармацевтика және денсаулық сақтау саласында шетелдік инвесторларды тарту мақсатында қолданыстағы салық және ұйымдастыру жағдайларын оңтайландырып, оңайлату қажет. Медицина саласындағы озық әдістерді енгізу үшін сынақтар жүргізуді жеделдету және жаңа дәрілік препараттар мен емдеу тәсілдерін тіркеу үшін заңнамалық базаны оңтайландыру маңызды. Қазақстанның медициналық жоғары оқу орындары мен ғылыми орталықтарының әлемнің үздік университеттерінің рейтингтеріндегі (QS World University Rankings-ті қоса алғанда) жағдайын жақсарту үшін осы ұйымдардағы ғылыми сегментті қаржыландыруды толық қайта қарау, яғни медицина ғылымын «қалдық қаржыландыру» қағидатынан алшақтату қажет. Жақында коронавирусқа қарсы вакцина жасау мысалында қазақстандық ғалымдар елдің медицина ғылымы бәсекеге қабілетті және елдің өзекті мәселелерін шешуге тиімді көмектесе алатынын көрсетті. Бірақ сонымен бірге ғылыми орталықтарды дамытуға және жас ғалымдарды қолдауға назар аудару қажет. Елімізде медициналық генетика, фармако-геномика, эпидемиология, био-информатика, биофизика, жасушалық инженерия және т.б. жөніндегі мамандарды қоса алғанда, денсаулық сақтау және биомедицина саласындағы жас мамандардың тапшылығы сезіледі. Әлеуметтік және қаржылық ынталандыру шараларын қоса алғанда, жас мамандарды оқыту және ұстап қалу үшін шаралар әзірлеу талап етіледі (базалық мөлшерлемелер мөлшерін ұлғайту, тұрғын үй беру және тұрғын үйге жеңілдікті несиелер беру және т. б.). Сондай-ақ, базалық мөлшерлемелерді және медицина қызметкерінің еңбегіне ақы төлеу қорын есептеу жөніндегі формальді тәсілдемеден алшақтау қажет. Осы тұрғыда медициналық ғылыми ұйымдарға осы ұйымдағы мамандардың қажеттіліктеріне қарай жалақы деңгейін қалыптастыру және есептеу құқығын беру маңызды деп санаймын. Еліміздегі медициналық ұйымдардың әлсіз техникалық инфрақұрылымы мен жарақтандырылуы медициналық ақпараттық жүйелерді толық ауқымды енгізуді жүзеге асыруға мүмкіндік бермейді. Ауылдық өңірлерде медицина қызметкерлерінің жұмыс орындары дербес компьютерлермен жабдықталмаған, құрылымдалған кабельдік жүйе мен серверлік жабдық жоқ. Елдегі денсаулық сақтау жүйелерін жедел цифрландыру қажет. Денсаулық сақтау және ғылым жүйесінің АТ-инфрақұрылымын дамыту жасанды интеллект, блокчейн (block-chain) мүмкіндіктерін, «ақылды» (smart)-құрылғыларды пайдалануды, виртуалды клиникалық сынақтарды, телемедицинаны және медициналық роботтарды енгізуді қоса алғанда, озық әдістерді енгізу үшін қажет. Мысалы, денсаулықтың маңызды көрсеткіштерін бақылау, патологияның таралуын модельдеу және белгілі бір аурудың өршуін болдырмау жолдарын іздеу үшін басқа қолданыстағы медициналық жүйелермен smart құрылғыларын қолдануға болады. COVID-19 эпидемиясы сияқты соңғы жаһандық сын-қатерлер жағдайында «ақылды» құрылғыларды пайдалану адамдардың денсаулығын қашықтан бақылауда үлкен рөл атқаратынын көрсетті. Сонымен қатар телемедицинаның дамуына ерекше назар аудару керек, бұл дәрігерлерге пациенттерді телекоммуникациялық технологияларды қолдана отырып бағалауға, диагноз қоюға және емдеуге мүмкіндік береді. Бұл әсіресе ауылдық жерлерде және эпидемия кезінде өте маңызды. Телемедицина медициналық деректерді жинау, сақтау және бөлісуді қамтиды, пациенттерді қашықтан бақылау және интерактивті телемедициналық қызметтерді ұсынады. Сонымен қатар, телемедициналық платформалар пациенттерге қашықтан білім беру мен оқытуды жүргізуге, әкімшілік басқаруды оңтайландыруға, соның ішінде теле-Денсаулық сақтау желілеріндегі кездесулерді оңтайландыруға, қызметкерлерді бақылауды жақсартуға және медициналық тақырыптар бойынша әртүрлі презентацияларды қашықтан жүргізуге мүмкіндік береді.