Қазақ әдебиетінде ілгерілеушілік те, іркіліс те бар
Қазақ әдебиетінде ілгерілеушілік те, іркіліс те бар
Әдебиеттің қоғамдағы рөлі ерекше. Ол әрдайым заман өзгерістерін ұғындырып, адам санасын тәрбиелеп отырады. Ұлттық ақыл-ойдың азаттық алғанына 30 жылдан асқанда осы кезең ішінде сөз өнерінде «Неге қол жетті, не жасалмады және болашақта оның дамуы қалай болады?» деген сұраққа жауап іздеу – заңды нәрсе. Біз осы тарапта айтары бар үш қаламгерге сауал қойып, жауабын тыңдап көрдік.
Бегабат ҰЗАҚОВ,
жазушы, әдебиетші:
Жаңа дәуір әдебиетінен күткеніміз көп еді...
– Ұзақ уақыт қараңғыда отырған адамды бірден жарыққа шығарса, сәулеге шағылысып, көзі ашылмайды дейді ғой. Меніңше, үнемі ойында жүрсе де, аяқ астынан келген еркіндікке тосырқап қалған қаламгерлердің халі де соған ұқсас болған секілді. Ал келді азаттық, ойыңды күлбілтелемей ашық айт, қазылмай қалған тақырып, жазылмай келген сыр болса ақтар деген дәуір талабының үдесінен шығу оңай болмады.
Тарихи шындықтар ашылды, публицистика көптің көкейінде жүрген сан проблеманың қоясын ақтарды. Жұрт енді көркем шығарманы былай қойып, деректі нәрселерді, тарихи-танымдық туындыларды көп оқитын болды. Өйткені 70 жылдық ақпараттық аштық руханияттың әбден өзегін талдырған-ды.
Бұрынғы кезде сыншылар халықшыл сипаты бар шығармалардың астарын ашуға жүрексінетін. Өйткені қатал идеология өзіне ұнамаған шығарма иесінің басына тура әңгіртаяқ ойнататын. Ал енді тәуелсіздік кезеңінде әдебиеттегі болып жатқан үдерістермен халықты таныстырып, көзін ашып отыруы тиіс әдеби сын өзінің әділдік принципінен ауытқып, туындыларды талдап-тексерудің орнына не асыра мақтап, не жермен-жексен қылып жамандауға машықтанып, ағартушылық сипатынан айырылды.
Өтпелі кезеңнің аласапыраны онсыз да бағасы түскен көркем әдебиетке деген қызығушылықты күйретті. Тәуелсіздіктің алғашқы он жылында ел экономикасында өсудің тым баяулап қалуы жұрттың көбіне ала дорба арқалатып, жанбағыстың жолына шығарып жіберді. Осындай кезеңде әдебиет те тұралап қалды. Әсіресе, прозаиктер заманға бейімделе алмай, біраз тосырқап жүрді. Дегенмен ел еркіндігін алған 30 жылдың жартысынан бері қарай мемлекеттің жағдайы дұрысталып, мемлекеттік тапсырыспен мың, екі мың данамен болса да кітаптар шыға бастады. Қазір бес мың тиражбен шығып, мемлекеттік кітапханаларға таратылуда.
Шынын айту керек, тәуелсіздік кезеңінде әдебиет қайта түлеп, елдің ойында жүрген тақырыптарды қопара зерттеп, үлкен серпіліс туғызуы керек еді. Бірақ бір кездегі айтарын астарына жасырған, шартты түрде «қарсылық әдебиеті» деп аталатын әдебиеттің жалғаспай қалуы, ұлттың санасын оятар үлкен шындықтардың көркем оймен берілмеуі қазақ әдебиетін, оның ішінде проза жанрының бағын байлаған секілді.
Әдебиет рухани сананы қалыптастырып, адам ойын дамытатын, сол арқылы тұтас халықтың интеллектуалдық деңгейін көтеретін құдірет. Бірақ түрлі себептермен өз миссиясын ойдағыдай орындай алмай келе жатқан бүгінгі қазақ әдебиеті әлі күнге өткен ғасыр классиктері жасап кеткен концепциядан ұзай қойған жоқ.
Әрине, қазір де ұлттық әдебиеттің табысы дерліктей шығармалар аз да болса бар, бірақ олар халыққа түгел жетті ме? Олардың сыр-сипатын талдап түсіндіретін білікті сын болмағасын жұрт әдебиетте ненің мықты, ненің жаңашыл, ненің халтура екенін айыра алмайтын күйге түспегенде қайтеді?
Тәуелсіздік кезеңі әдебиетінің алдында тұрған үлкен міндет – рухани деколонизация жүргізіп, санамызды ұлттық болмысымызға жат нәрселерден тазартып, идеялық жақтан ұлтты біріктіруші құдіретке айналуы керек еді, бірақ ол үдеріс жүзеге аспай қалды...