Жаңалықтар

Қазақ әдебиетінде ілгерілеушілік те, іркіліс те бар

ашық дереккөзі

Қазақ әдебиетінде ілгерілеушілік те, іркіліс те бар

Әдебиеттің қоғамдағы рөлі ерекше. Ол әрдайым заман өзгерістерін ұғындырып, адам санасын тәрбиелеп отырады. Ұлттық ақыл-ойдың азат­тық алғанына 30 жылдан асқанда осы кезең ішінде сөз өнерін­де «Неге қол жетті, не жасалмады және бо­ла­шақ­та оның дамуы қалай болады?» деген сұраққа жауап іздеу – заң­ды нәрсе. Біз осы тарапта айтары бар үш қаламгерге сауал қойып, жауабын тыңдап көрдік. Бегабат ҰЗАҚОВ, жазушы, әдебиетші: Жаңа дәуір әдебиетінен күткеніміз көп еді... – Ұзақ уақыт қараңғыда отыр­ған адамды бірден жарыққа шы­ғар­са, сәулеге шағылысып, көзі ашыл­май­ды дейді ғой. Меніңше, үнемі ойын­да жүрсе де, аяқ астынан кел­ген еркіндікке тосырқап қалған қа­лам­герлердің халі де соған ұқсас бол­ған секілді. Ал келді азаттық, ойың­ды күлбілтелемей ашық айт, қа­зыл­май қалған тақырып, жазылмай келген сыр болса ақтар деген дәуір талабының үдесінен шығу оңай болмады. Тарихи шындықтар ашылды, публицистика көптің кө­кейін­де жүрген сан проблеманың қоя­сын ақтарды. Жұрт енді көркем шы­ғарманы былай қойып, деректі нәр­селерді, тарихи-танымдық туын­дыларды көп оқитын болды. Өйт­кені 70 жылдық ақпараттық аштық руханияттың әбден өзегін тал­дырған-ды. Бұрынғы кезде сыншылар ха­лықшыл сипаты бар шығар­ма­лардың астарын ашуға жүрек­сіне­тін. Өйткені қатал идеология өзі­не ұнамаған шығарма иесінің ба­сына тура әңгіртаяқ ойнататын. Ал енді тәуелсіздік кезеңінде әде­биеттегі болып жатқан үдерістер­мен халықты таныстырып, көзін ашып отыруы тиіс әдеби сын өзінің әділдік принципінен ауытқып, туын­дыларды талдап-тексерудің ор­нына не асыра мақтап, не жер­мен-жексен қылып жамандауға ма­­шықтанып, ағартушылық сипа­ты­нан айырылды. Өтпелі кезеңнің ала­са­пыра­ны онсыз да бағасы түскен көр­кем әдебиетке деген қызығушы­лықты күйретті. Тәуелсіздіктің ал­ғашқы он жылында ел эко­но­ми­касын­да өсудің тым баяулап қалуы жұрт­тың көбіне ала дорба арқа­ла­тып, жанбағыстың жолына шы­ға­рып жіберді. Осындай кезеңде әде­биет те тұралап қалды. Әсіресе, про­заиктер заманға бейімделе ал­май, біраз тосырқап жүрді. Де­ген­мен ел еркіндігін алған 30 жылдың жартысынан бері қарай мемлекет­тің жағдайы дұрысталып, мемле­кет­тік тапсырыспен мың, екі мың данамен болса да кітаптар шыға ба­стады. Қазір бес мың тиражбен шы­ғып, мемлекеттік кітапхана­лар­ға таратылуда. Шынын айту керек, тәуел­сіздік кезеңінде әдебиет қай­та түлеп, елдің ойында жүрген та­қырыптарды қопара зерттеп, үл­кен серпіліс туғызуы керек еді. Бі­рақ бір кездегі айтарын астарына жа­сырған, шартты түрде «қарсылық әде­биеті» деп аталатын әдебиеттің жал­ғаспай қалуы, ұлттың санасын оя­тар үлкен шындықтардың көр­кем оймен берілмеуі қазақ әде­бие­тін, оның ішінде проза жанрының бағын байлаған секілді. Әдебиет рухани сананы қа­лып­тастырып, адам ойын да­мытатын, сол арқылы тұтас халықтың интеллектуалдық деңгейін көтеретін құдірет. Бірақ түрлі се­беп­термен өз миссиясын ойдағы­дай орындай алмай келе жатқан бүгінгі қазақ әдебиеті әлі күнге өткен ғасыр классиктері жасап кет­кен концепциядан ұзай қойған жоқ. Әрине, қазір де ұлттық әде­биет­тің табысы дерліктей шы­ғар­малар аз да болса бар, бірақ олар халыққа түгел жетті ме? Олар­дың сыр-сипатын талдап түсін­діре­тін білікті сын болмағасын жұрт әде­биетте ненің мықты, ненің жаңа­шыл, ненің халтура екенін айыра алмайтын күйге түспегенде қай­теді? Тәуелсіздік кезеңі әдебиетінің ал­дында тұрған үлкен мін­дет – рухани деколонизация жүр­гі­зіп, санамызды ұлттық болмы­сы­мызғ­а жат нәрселерден тазартып, идея­лық жақтан ұлтты біріктіруші құ­діретке айналуы керек еді, бірақ ол үдеріс жүзеге аспай қалды...