Жүлгелі тарих – жатқа сес
Жүлгелі тарих – жатқа сес
Алаш арысы Міржақып Дулатов: «бір халық өзінің тарихын білмесе, бір ел өзінің тарихын жоғалтса, оның артынша өзі де жоғалуға ыңғайлы болып тұрады» десе, ақын Олжас Сүлейменов: «өзіңді-өзің тану тәрізді, тарихты танып-білу де – қазіргі даму процесіне аса қажетті әрекет» дейді. Бұл айтылған сөздер ел тарихының аса маңызды саланың бірі екенінің айқын дәлелі деуге болар.
Үнді халқының қайраткері Жавахарлал Неру «отарланған елдің тарихын отарлаушы жазады» дегені бар. Бірақ біз отарлық бұғаудан босап, егемен ел болғанымызға бір ғасырдың алғашқы үш онжылдығын артта қалдырдық. Ендеше «төл тарихымызды қай деңгейде жаза алдық, тарихи оқиғалар мен тарихи тұлғаларға әділ бағасын бере алдық па?» деген сауалды елімізге белгілі тарихшыларға қойып көрдік.
Берекет КӘРІБАЕВ, Қазақстан Ұлттық ғылым академиясының академигі, әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінің профессоры, тарих ғылымдарының докторы:
30 жыл ішінде тарихтың бір саласы – археологтарымыздың қол жеткізген жетістіктері ұшан-теңіз
– 2021 жылдан халқымыздың күтер үміті көп. Ежелден бері қазақ халқында сиыр жылы ақтың, молшылықтың белгісі ретінде айтылатыны баршаға мәлім. Ал нақты істерге келер болсақ, президент Тоқаев «Тәуелсіздік бәрінен қымбат» атты мақаласында айтып өткеніндей, 2021 жыл – Тәуелсіздігіміздің 30 жылдық мерекесі болатын жыл. Осы бір ғасырдың үштен біріндей уақыт ішінде отандық тарих ғылымында қандай жетістіктерге қол жеткіздік деген сауалға газет бетінде жауап беру өте қиын. Өйткені тарих ғылымындағы соңғы үш онжылдықтағы бар жетістіктерді жіпке тізгендей етіп, атап шығу үшін газеттің бір беті емес, бір саны да жетпейді. Соған қарамастан қысқаша болса да атап көрейін. «Тарихты халық жасайды, ғалым жазады», «тарихты жасаудан оны жазу қиын» деген қағидаларға сүйенсек, шынымен де тарихты зерттеу үшін, жазу үшін теория, методология деген ғылыми ұстанымдар қажет. Кешегі кеңестік кезеңде қоғамтанушы мамандарға арналған дайын әрі үстем және жалғыз ғана маркстік-лениндік методология болды. Жетпіс жылдай осы методологияға сүйенген қоғамтанушы мамандар үшін тәуелсіздігіміздің алғашқы жылдары одан бірден арыла қою қандай қиындықтар туғызса, ескінің орнына келген жаңа өркениеттік ұстанымды қабылдай қою да сондай қиындықтар туғызғанын бәріміз білеміз. Соған қарамастан жаңа ұстанымның толық жеңіске жетуі отандық тарих ғылымындағы ең үлкен жетістік деуге болады. Екі ұстаным арасында қандай басты айырмашылық бар десеңіз, ол мынада. Бұрынғы методология таптық принципке негізделіп, халықтың бір бөлігінің тарихы қарастырылды. Соның нәтижесінде қазақ халқының небір асылдары – хандар мен сұлтандарға, билер мен батырларға, ақындар мен шайырларға, дін қайраткерлеріне, XX ғасыр басындағы ұлт қайраткерлеріне ел тарихынан орын берілмеді. Ал өркениеттік ұстаным дегеніміз таптық ұстанымға қарсы халықтық, ұлттық ұстаным дегенді білдіреді. Тәуелсіздігіміздің алғашқы жылдары қоғамтану саласындағы негізгі теориялық мәселе оң шешілгендіктен, тарихшыларымыз да жаңа ұстанымға сүйеніп, тарихымызды зерттеуге белсене кіріседі. Тәуелсіздік жылдары жаңа ұстанымға сай шынайы зерттеліп, оң бағасын алған тарихи мәселелерді атап айтсақ, 1920-1930 жылдардағы Қазақстан тарихының саяси, әлеуметтік, экономикалық мәселелерін нақты айтар едім. 1937-1939 жылдары жаппай саяси репрессия мен оның құрбандары, 30-шы жылдары басындағы елдегі аштық пен өлім, ұжымдастыруға қарсы көтерілістер мен бас көтерулер, Голощекиннің «кіші октябрь» саясаты, Алаш қозғалысы, Алаш автономиясы, Алаш қайраткерлерінің өмірі мен қызметтеріне арналған тақырыптар болды. Осы тақырыптарға байланысты тарихшыларымыз өте қарқынды зерттеулер жүргізіп, ғылыми нәтижелері бірнеше жүздеген жеке кітаптар болып жарыққа шықты. Тәуелсіздік арқасында ел үшін тер төгіп, жанын берген небір тарихи тұлғалар өз халқына қайта оралды. Олардың көпшілігінің есімдерін мәңгі есте қалдыру үшін оларға ауылдар мен елді мекендерге, мектептер мен көшелерге олардың есімдері берілді, ескерткіштер орнатылды. 1993 жылы «Орбұлақ шайқасының» 350 жылдығына орай арнайы Үкіметтің қаулысы шығып, тарихи мереке арнайы тойланды. Соның аясында қазақ-жоңғар соғыстарында ел билеген хандар мен сұлтандарымыздың, қол бастаған батырларымыздың, ел бірлігін ту еткен билеріміздің тұлғалық болмыстары да зерттеле басталды. Жалпы, XVII-XVIII ғасырлардағы тарихымызға тереңдеу арқылы қаншама тарихи тұлғаларымыз қайта тірілді. Қазіргі кезеңде олардың да есімдерін мәңгі сақтау үшін көптеген іс-шаралар жүзеге асырылды. Тәуелсіздігіміздің екінші және үшінші онжылдықтарында мемлекетіміз тарихымызға қатысты бірнеше ауқымды бағдарламаларды қолға алды. «Мәдени мұра», «Халық тарих толқынында», «Мәңгілік ел», «Рухани жаңғыру» бағдарламалары тарихшыларымызды бір жағынан қолдау болса, екінші жағынан олардың ізденістеріне тың серпін бергізді. Олардың нәтижесінде қаншама шетелдердегі тарихымызға қатысты жәдігерлер елге әкелінді, қаншама зерттеу еңбектері жарық көрді, қаншама тарихи тақырыптарға арналған телехабарлар түсірілді. Мұның бәрі халқымыздың тарихи санасын байытты десем артық айтқандық емес. Осы 30 жыл ішінде тарихтың бір саласы – археологтарымыздың қол жеткізген жетістіктері ұшан-теңіз. 1969 жылы Есік қорғанынан табылған бір «Алтын адам» тарихи санамызды бір байытса, қазіргі кезеңде олардың саны 5-6 болды. Әсіресе, Шығыс Қазақстан өңірінде қазба жұмыстарын жүргізіп жатқан әл-Фараби атындағы ҚазҰУ археологтарын ерекше айтуға болады. Олардың ғылыми зерттеу жұмыстары әлі жалғасуда. Болашақта әлі де талай ғылыми сенсациялардың болуы ғажап емес. Тәуелсіздік жылдары тарихшыларымыздың қолға алған маңызды тақырыптарының біріне қазақ мемлекеттілігі тақырыбы жатады. 2015 жылы мемлекеттің қолдауымен Қазақ хандығының 550 жылдығы арнайы түрде бір жыл бойы елімізде атап өтілді. Осыған орай, осы жолдар авторы өзінің ұзақ жылдар бойғы зерттеулерінің нәтижесін үш монография етіп жарыққа шығарды. Одан басқа тағы да қазақ, орыс тілдерінде он шақты еңбек жарық көрді. Еліміздің бас және ірі қалаларында, барлық облыс орталықтарында осы мерекеге арналған ғылыми шаралар өткізілді. Өткен жылы да Алтын Орданың 750 жылдығын атап өту аясында тарихшыларымыз белсенді түрде ғылыми ізденістер жүргізді. Әлемде қалыптасқан қиын жағдайлар біршама қолбайлау жасағанымен тарихшыларымыздың ізденістеріне тежеу қоя алмады. Қаншама мақала газет-журнал беттерінде жарияланды, қаншама онлайн форматта ғылыми жиындар өткізілді, теле-радиохабарлар түсірілді. Кезінде бір ғұламаның «Ұлттық сананы оятып, дамытуда тарихтың атқарар рөлін ешбір қоғамдық ғылым атқара алмайды» деген сөзінің растығына тарихшыларымыздың 30 жылда атқарған істеріне қарап көз жеткізгендей боласыз.