Жаңалықтар

Мінсіз министр қайда бар немесе вирустан жеңілген Біртанов

ашық дереккөзі

Мінсіз министр қайда бар немесе вирустан жеңілген Біртанов

Пандемия әлем елдерінің медицинасы мен экономикасын ғана емес, саяси жүйесін де сынға ал­ды. Биліктің әр буынының осы күнге дейін атқарған істерінің салмағы тара­зыға тартылды, сапасы сарапқа түсті. Жұмысының кем-кетігі көзге ұрғандар қызметінен кетті. Солардың бірі, бірі ға­на емес-ау, бірегейі – Елжан Біртанов. Індетпен күресіп жүріп өзі де ке­сірлі кеселді жұқтырып алған экс-министр сол бойы жұмысына оралмады. Өз сөзіне сүйенсек, дерті асқынып, жауапты міндетін әрі қарай арқалап жүруге денсаулығы жарамады. Ал сарапшылар елдегі індетті ауыздықтауға, шатқаяқтаған денсаулық сақтау жүйе­сін аяқтан тік тұрғызуға Е.Біртановтың кәсіби қарым-қабілеті  жетпеді дегенді айтып жүр. Қалай болған күнде де, ем қабылдаймын деп ел назарынан таса болған Елжан Амантайұлы содан бері билікті маңайламады. 11 мамырда елімізде төтенше жағдай ре­жимі аяқталғаннан кейін коронавирус өршіп, ауруханалар науқастарға лық толған шақты жұрт  ұмыта қоймас. Қалай ұмытсын, кесірлі кесел біреудің ата-анасын жалмаса, енді біреуді бауырынан, баласынан, жарынан айырды. Дертіне шипа іздеген ел ішерге дәрі таппай сенделді. Індеттің адуыны артып, ауыздыққа көнбей кеткен сол сәтте Үкіметті шұғыл жинап кеңес өткізген Мем­ле­кет басшысы бұл жағдай «бірқатар ме­мор­гандардың жұмысындағы кемшіліктерге байланысты» екенін айтқан еді. Пре­зи­денттің сөзінше, Денсаулық сақтау ми­нистр­лігі орталық және жергілікті билік ор­гандарының жұмысын үйлестіре алмаған. «Денсаулық сақтау министрлігінің бұрынғы басшылығы уақыттың жеткілікті бол­ғанына қарамастан, індетпен күреске тиісті деңгейде әзірлене алмады. Науқастар саны және басқа да көрсеткіштер бойынша олардың жасаған барлық болжамдары қате болды», – деді Қасым-Жомарт Тоқаев. Мемлекет басшысы экс-министр жіберген тағы бір кемшілікті атады. «Біз жұмыстың тәсілдерін үнемі өзгерте бере­міз. Бұрынғы басшылық аяқ астынан науқастарды симптомды және симптомсыз деп бөлу керек деп шешті. Қазір бұл әдіс­те­меден бас тарттық. Міне, осындай әре­кеттер халық арасында күмән туғызады» деген еді Қазақстан Президенті. Сол кезде Президенттің бұл сөзін Елжан Біртановтың соңғы 3,5 жыл­дық жұмысына берілген баға деп тәпсірлеп, экс-министрдің отандық медицинаны түлетуге сіңірген бар еңбегін жоққа шы­ғару­ға тырысқандар да болды. Алайда бұрын-соңды естіп-білмеген індетке әлемнің ешбір елі дайын болмағанын, онымен күресудің тиім­ді жолын тапқанша мемлекеттердің бәрі қателік жібергенін, індет Еуропаның ең қуатты елдерінің өзін есеңгіреткенін ұмытпаған жөн. Сондықтан кінәнің бәрін Бір­тановқа үйіп-төгуге асықпай, оның ел ме­­дицинасының тізгінін ұстаған 3,5 жылда не істегенін, не істей алмағанын таразылап көрелік.

Цифрландырылған саланың сықпыты

Елжан Біртанов министр портфелін ұстамас бұрын 2015 жылдың қара­ша­сынан 2017 жылдың қаңтарына дейін вице-министр қызметін атқарды. Оның 2008-2010 жылдары да Денсаулық сақтау ми­нистрінің орынбасары болғанын көп­шілік осы күні ұмытқан болар. Мұны оқыр­ман есіне салудағы мақсат – Елжан Аман­тайұлының саланы басқаруда тәжірибесі жеткілікті екенін назарсыз қалдырмау. Ол бұрынғы министрлердің үлгі болар бастамалары мен мүлт кеткен тұстарын көңілге то­қып жүрді. Сала басшылығына келген ал­ғашқы сәттен бастап отандық медицинаны жаппай цифрландыруға ден қойғаны соның дәлелі. Ауруханалар қажетті техникамен жабдықталып, медициналық жүйе­лер іске қосылды. Халыққа ыңғайлы болу үшін әр өңірге арнап мобильді қосымшалар әзірленді. Біраздан уәде етілген электронды денсаулық паспорты толтырыла бастады. Министрліктің дерегінше, Біртановтың бастамасымен жүзеге асырылған бұл істерге ДДСҰ мен БҰҰ-ның мамандары оң баға­сын берген. Әріптесінің жұмысын бұрынғы Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрі Асқар Жұ­ма­ғалиев те жоғары бағалаған. «2019 жыл­дың қорытындысы бойынша, денсаулық сақ­тауды цифрландырудан келген эко­но­микалық тиімділік 22,6 млрд теңгеге бағала­нып отыр. Тарата айтсақ, дәрілік заттарды са­тып алуды цифрландыру есебінен 22,1 млрд теңге және қағаздан электронды фор­матқа көшу есебінен тағы 540,1 млн теңге үнемделді» деген еді ол. Алайда алғашқыда оң нәтиже көр­сет­кен іс уақыт өте келе ақсай бастады. Бұған дәрігерлердің жаппай оқу курстарынан өтпеуі, ауруханалар мен емханалардың қажетті техникамен толық жабдықталмауы себеп болды. Емханаларда дәрігердің қа­был­дауына жазылу қиындай түсті. Техниканың тілін түсіне бермейтін егде адамдар онлайн қыз­метті пайдалануға қарсылық білдірді. Олар емханаларға ескі тәсілмен жүгініп, ке­зек мәселесін күрделендірді. Damumed ар­қылы онлайн жазылғандар мен дәлізде «тірі кезек» күткендердің дауы толастамады. Денсаулық сақтау министрлігіне қарасты тағы бір мекеме – дәрі-дәр­мекті бірыңғай таратушы «СҚ-Фармация» ком­паниясының басшысы Берік Шәріп те қызметінен кетті. Ол шетелден келген гуманитарлық жүк ретінде қоймаларда айлап сақталған дәрі-дәрмекті ауруха­на­ларға дұрыс жеткізбегені үшін сынның астында қалды. Алматыдағы дәріхана­лар­дың бірінде Qatar Airways (Катар әмірі жө­нелткен гуманитарлық көмекті елге жет­кізген әуекомпаниясы) деген жазуы бар қораптар сақтаулы тұрғаны жайлы хабардан кейін компания шетелден келген гу­ма­нитарлық көмекті сатты деп айыпталды. Тамызда Сыбайлас жемқорлыққа қарсы іс-қимыл агенттігі Берік Шәріптің қамауға алын­ғанын мәлімдеді. Қысқасы, індет жұқтыруына байланысты қызметінен кетпеген күннің өзінде Елжан Амантайұлы көп ұзамай орнын босатуға мәжбүр болатын еді. Өйткені қол астындағы орынбасары мен өзі бас­қаратын ведомствоға қарасты екі бірдей ме­кеме басшылары жемқорлықпен ұсталып жатқанда ол жылы орнында жайбарақат отырмайтыны анық. «Мемлекеттік қызмет туралы» Заңға сәйкес, қол астындағы қыз­меткері жемқорлықпен ұсталған министр Президентке отставкаға кету туралы өтініш жазуға міндетті. P.S:Саясаттанушылардың пікірінше, отандық денсаулық сақтау жүйесінің пандемия кезіндегі қателіктерінің бәріне Біртановты кінәлайтындар – еліміздегі саяси жүйенің қыр-сырын жете білмейтіндер. Расында да, аймақ әкімдері басқарма басшыларын, бас дәрігерлерді өздері тағайындайтынын, қаржы әкімдіктің пәрменімен жұмсалатынын ескерсек, өңірлер тарапынан тапсырманы дұрыс орындауға деген ынта-ықылас болмаса, ешбір министрдің жұмысы өнбейді. Аймақтардағы ауруханалардың заманға сай жабдықталмауы, мамандардың тиісті дайындықтан өтпеуі, бөлінген қаржының қоғам игілігіне емес, ат төбеліндей топтың арманына жұмсалуы мінсіз министрдің өзін түбі жарға жығады.