Ералы Оспанов: 110 мың долларға сатылған картинамның ақшасын балалар қорына аудардым
Ералы Оспанов: 110 мың долларға сатылған картинамның ақшасын балалар қорына аудардым
Суретші-график, безендіруші Ералы Оспанов көне гравюралар мен фотосуреттер негізінде жасалған көптеген графикалық туындылардың авторы. Оның жұмыстары Қазақстанмен қатар шет елдерде де танылған. Сурет өнері арқылы қазақ руханиятына үлес қосып жүрген суретшімен сұхбаттасқан болатынбыз.
– «Қазақ халқының салт-дәстүрлері» секілді сериалы кітабыңыздың жалғасы бола ма? Жалпы, алдағы уақытта кітап шығару жоспарыңызда бар ма?
– Иә, жалғасы бар. Мәскеуде өткен көрмеде сол кездегі Ресейдегі елшіміз Иманғали Нұрғалиұлы кітапты жалғастырып жазуымды өтінген болатын, содан елге оралған соң бүгінгі күндері керек болады деген тағы 20 шақты салт-дәстүрді қостым. Соларды кітаптың макетіне енгізіп дайындап қойдым, бірақ шығуы екіталай. Демеуші жоқ. 2015 жылғы нұсқасын «Орда-Инвест» деген компанияда істейтін іскер азаматтар 5 мың данамен шығарып берген болатын, бірақ сол жылы күзде орын алған кризистен соң олар төртке бөлініп кетті де, жағдайлары болмай қалды. Сұрағаннан өткен қорлық жоқ, содан әзірге шетке қоя салдым. Үкіметтен де қайыр жоқ. Егер де демей қалған жағдайда да қаламақысы түкке тұрғысыз, тиын-тебен болады. Бүкіл кітапты мемлекеттік кітапханаларға таратып жібереді, содан ел көрмейді. Былай қарасаң, үкімет көмек берген секілді болады, ал шын мәнінде еңбегіңді мемлекетке қарасты мекемелерге таратумен шектеліп, әдіре қалдырады. Олардың қаламақысы Алматыдағы баспаханаларға барып, кітап сапалы болсын деп басы-қасында болғаныңа жетсе шүкір дейсің. Солай еңбегі жарық көргендердің қуанғанын көрсең, неткен қорлық деп таңғаласың.
– Сіздің қазақтың ою-өрнектері туралы да зерттеп жүргеніңізден хабардармыз. Бұл жұмыстың нәтижесі қалай болып жатыр?
– 10 жыл бойы зерттеп жазған қазақтың ою-өрнектері туралы кітабым дайын тұр. Кітап 712 бет болды, тек оюлардың 1 000-нан астам аттарын анықтап жинадым, аттары мен үлгілері бар 500-ден астам оюды салып келтірдім. Сақ заманынан бүгінге дейінгі дамуын дәлелдеп, түбі бір түркі халықтарымен сабақтастығын қарастырып шықтым. Келтірілген ескі фотосуреттер мен қолөнер заттарының саны бірнеше жүзден асады. Санкт-Петербордағы атақты Кунсткамера музейі басшылары кітабымның макетін көрсеткенде риза болғандары соншалықты, қазақтар мен көшпенді өмір көріністері, ата-бабаларымыз тұтынған заттар түсірілген 200-ден аса ескі фотосуреттерді тегін пайдалануға рұқсатын берді. Егер оларды сатып алсам, 6-7 мың доллардай болар еді. Қалай десең де орыс ғалымдары, мәдени қызметкерлері мықты, көңілдері ашық. Олардан үлгі алса болады. Мысалы, мен батыр атамыз Бауыржан Момышұлы салған ою-өрнектерді түсіріп аламын деп Жамбыл облысындағы бұрынғы Бурное селосына барып музейінде тұрған альбомын сөреден алып түсірмек болғанымда директоры Астанадан рұқсат сұрауымыз керек деп бой бермеді. Кейін келіңізге салды, содан ашық тұрған беттегі екі оюды түсіріп солармен ғана шектелдім. Қайта-қайта бара беру артық уақытты талап етсе де, оюды түсіруге екінші рет тағы бардым.
– Ал графикаға қызығатын, өзіңізден өнердің қыр-сырын үйренгісі келетін жастар бар ма?
– Менің шәкірттерім жоқ және болмайды да. Менің өнерім – Кеңес саясатының, білім беру саласының жемісі. Кеңес кезінде көркемсурет мектебі, көркемсурет училищесі, содан кейін көркемсурет институты секілді сатылардан өту керек болатын. КСРО-да мектеп көп, училище одан әлдеқайда аз, ал институттар тіпті санаулы болатын. Жас суретшілер осы мектептердің бәрінен өтіп шыңдалатын. Ал қазір қолы жеткен жастар мектеп бітіреді де, Жүргенов атындағы өнер академиясына бірден түсе салады. Қолы жеткен дейтінім, грантты тек жан-жақты білімді деген жанға береді, бірақ оның ішінде өнері асқаны емес, барлық пәннен озып шыққандарға ғана береді. Әрине, олардың ішінде суретке бейімдері емес, жалпы білімді дегендері грантқа ілігеді. Ал енді ақша төлеп оқуға кедей отбасынан шыққан небір мықты деген жастардың қолы жетпейді, содан онда ортақол жастар оқиды. Міне, осылайша оқуға түскен жастардың бірталайы қарындашты өмірінде алғаш ұстағандар. Мысалы, мектеп бітірген қыз бала бірден балет билейтін жоғары оқу орнына түссе, одан балет бишісі шыға ма? Сол секілді қазіргі жастардың қолынан сурет салу келмейді, өнер тарихын тіпті білмейді. Мен 6-сыныптан бастап қосымша сурет мектебіне барып Леонардо да Винчи, Микеланджело, Рафаэль мен Илья Репин сынды атақты суретшілер жайлы дәрістер өтіп, көзім ашылған. Ал енді мен шәкірт тәрбиелеймін бе, әлде оған әліпби үйретемін бе? Ар жағын айтпай-ақ қояйын...
– Жалпы, талантты суретшінің бәрі атақты емес. Сіздің ойыңызша, суретшіге атақ не үшін керек?
– Бізде суретшілердің ешқайсысы атақты емес. Олар кеңестік кезеңде атақты болған, себебі кеңестік саясат халықтың мәдениетін барынша жоғары көтеруді мақсат тұтты. Бүгінгі күнге салса, әуесқой суретші болған Әбілхан Қастеев түгілі академик атанған атақты Ханафия Телжановтың өзін ешкім білмей қалар еді. Жалпы, көркемсурет өнері қазаққа сырттан келді ғой, сол себепті халыққа оның керегі шамалы. Айтыс, көкпар болса, ол тіпті бөлек. Әншілер тойдың сәнін келтіреді, сондықтан оларды ел таниды. Ал суретшілердің бар-жоғы білінбейді. Сурет салып атың шықпақ түгілі бала-шағаңды қарны тоқ, көйлегі көк етіп өсірудің өзі өте қиын. Себебі таза қазақпын деген жандар сурет сатып алып үйіне ілмейді, көбінесе суретке «шалақазақтар» қызығады. Менің сатылған суреттерім тек солардың еншісінде, ал енді осындай мықты суретшіміз бар деп мақтанған қандастарым бірде-бір суретімді сатып алған емес. Тіпті, графика, салт-дәстүрлер жайындағы кітабымды зорға сатып алады, онда да көбінше сыйлауға деп ойлаймын. Себебі арзан, есесіне көзге ерекше көрінеді.
Жалпы театр, кино, цирк секілді көркемсурет өнері де қазақ мәдениетінің өгей баласы ғой, аты бар да, заты жоқ. Егер батыс мәдениетіне тәнті, өзге тілде сөйлейтін қазақтар болмаса, менмін деген, бетке ұстар суретшілеріміз баяғыда далада қалар еді. Мұны осы саласының ішінде жүрген соң анық білемін.
– Ең қымбат бағаға сатылған жұмысыңыз есіңізде ме?
– Ең қымбат сатылған шығармам Лондондағы Кристи үйінде өткен қайырымдылық аукционында өз иесін тапты. «Алпамыс батыр» деген графикам болатын. Шамамен 110 мың долларға сатылды. Содан менің қолыма тигені 6 мың доллар болды. Бұл жұмысымды ұйымдастырушылар Алматыда өткен көрмеде он шақты жұмыстың қатарында сатып алған болатын. Сөйтіп, өзім өмірімде бір сәтте қолыма ұстап көрмеген қомақты қаражатты қазақстандық мүгедек балалар қорына тапсырдым және мұны шынымды айтсам, мақтаныш тұтамын.
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Арайлым ЖОЛДАСБЕКҚЫЗЫ