Смағұл Елубай: Ұлттың барлық трагедиясы ашаршылықтан басталды
Смағұл Елубай: Ұлттың барлық трагедиясы ашаршылықтан басталды
Мемлекет дамуында, қоғамдық ақыл-ойдың қалыптасуында қашанда әдебиет пен өнердің орны салмақты. Алайда жаңа ғасырда құндылықтардың мәні өзгеріп, әлемде рухани байлықтан материалдық байлықтың алға шыққан жайы бар. Мұның ұлттық болмысқа әсері қандай болмақ? Осы тұрғыдан келгенде көрнекті жазушы Смағұл Елубайдың ойлары ұлттық, мемлекеттік мүддемен ұштасып жатыр. саналы қазақ азаматын еліміздің болашағы алаңдатады...
– Смағұл аға, өміріңізді қазақ халқының басынан өткен қасіреттерді зерттеуге арнаған қаламгерсіз. Алғашқы қадамыңыз 1932 жылғы аштықта қырылған халық туралы алғаш батыл мәселе көтеріп, қазақ әдебиетінде көлемді шығарма жазу болды. Кеңестік кезеңде айтуға тыйым салынған тақырыпты қозғап, үлкен шығарма жазбақ түгілі, ол тұста ашаршылық жайында ойлаудың өзі қорқынышты емес пе еді?
– Дұрыс айтасың, аштық туралы жазғандардың тағдыры қалай болғанын бүгінде қинала отырып еске аламыз. Мәселен, ашаршылық туралы халық ақыны Нұрхан Ахметбеков «Күләндам» атты дастаны үшін қатты қудаланса, «Әли қарттың әңгімелері» деген поэма жазған Жақан Сыздықовты КГБ-ның адамдары сабап, содан ақынның миы шайқалған деп айтатын сол шақтан хабары бар кісілер. Оның поэмасы 1940 жылы кітап болып басылған, бірақ сол бойда толық өртелген. Ал «Майлықара» деген 16 жол өлеңі үшін 23 жасында 18 жылға қамалған Шахан Мусиннің тағдыры аянышты емес пе? Сол сияқты, аштыққа ұшыраған қазақтардың өмірінен повесть, әңгімелер жазған Бейімбет Майлиннің, Жүсіпбек Аймауытовтың репрессияның қармағына ілінгені белгілі. Міне, осындай жағдайлардан кейін қазақ қаламгерлері ол кезең туралы қалай қалам тербесін? Ол жауып тұрған оққа жалаңаш кеудені тосумен бірдей емес пе?
Кезінде жоғарыда аталып өткен шығармалардың атын естігенмен өзін тауып оқуға мүмкіндік болмады. Өйткені ашаршылық туралы мүлде айтуға болмайтын кезде өмір сүрдік. Қасіретті кезеңдердің куәсі болған әкем Абат, шешем Қанбибі өздерінің бастан кешкен қиыншылықтары жайында айтып отыратын. Сондықтан Қазақстандағы аштық, қырғынға ұшыраған халық туралы мен ерте естіп, ерте түсіндім.
Орта мектеп түгілі, жоғары оқу орнында да қазақтың басынан кешкен ашаршылық туралы айтылмайтын кезеңде ол туралы нақты деректер білудің мүмкін емесі белгілі шығар, дегенмен мен бұл тарапта өз бетімше ізденуге бел буып, университет бітірген соң баяғы әке-шешеміз көшіп қонған ізге түсіп, Ақтөбе облысының Байғанин ауданын, одан соң Қарақалпақстан мен Түркіменстанды аралап, сол жерлердегі үлкен кісілермен әңгімелесіп, аштық кезіндегі халықтың басынан өткен жағдайларды сұрастырып, жазып алдым. Солайша, мен романыма қажетті оқиғалар мен деректерді ел арасынан жинадым. Ал архивтік материалдарда ол кезең жайында басқаша айтылатын.
Әрине, «Ақ боз үй» романы дер кезінде жарыққа шыға қойған жоқ, оның себебі белгілі ғой. Романымды қолжазбадан оқып көрген ұстазым Зейнолла Қабдолов «Айналайын-ай, бекер арамтер болдың-ау, бұл шықпайды ғой» деп еді. Расымен шығарманы баспаға тапсырғанымызда шығарма ұнамай, баспа тарапынан «Ақ боз үйді» талқандайтын рецензиялар ұйымдастырылды. Дегенмен заманы туып, жарық көрді. Егер роман шықпай қалғанда құсалықтан ішіп кетер ме едік, не итжеккенге айдалып кетер ме едік, әйтеуір, Құдай сақтап, азат кезеңге жетіп аман қалдық.
– Ұлтты сақтайтын тілі десек те, бүгінде ана тілімізге деген салғырттық аттаған әр қадамымыздан байқалып тұрады. Тіпті, жаңа дәуірде тіліміз дамудың орнына кері кетіп бара жатқан секілді... Неге тіл туралы көп айтылса да, көңіл қуантар нәтиже аз?..
– Қазақтың барлық трагедиясы ашаршылықтан басталды дер едім. Совет заманында алғашқы ашаршылық 18-19-жылдары болды. 1919 жылы Тұрар Рысқұлов бір үлкен жиында сол аштықта «1 млн 114 мың қазақ қырылды» деп мәлімдеді. Одан кейін 1921-22 жылдары ашаршылық болды. Сол тұста «Көмек» деген комиссияны басқарған Мұхтар Әуезов бір үлкен жиында «21-22 жылғы ашаршылықта жиында 1 млн 700 мың қазақ опат болды» деп мәлімдеме жасады. Ал 1931-33 жылдар аралығында болған үшінші ашаршылықты 1995-1997-жылдары зерттеген мемлекеттік комиссия «2 млн 300 мың халық қырылды» деп тұжырым жасады. Сонда бар болғаны, 15-16 жылдың ішінде 5 миллиондай қазақ жер бетінен жоғалған. Одан кейін 37-38-жылдардағы сталиндік репрессия жылдарында жүздеген мың адам тағы қуғынға ұшырап, атылды, жер аударылды. Міне, осының бәрі бүтін бір халықтың болмысына сұрапыл әсер етті. Мемлекеттің жазалау машинасы халықтың сағын сындырды. Халықтың бар арманы аштан өлмеу болды, «дастарқанымызда нан тұрса болар» деп, соған жұбанып өмір сүрді. Елдің үрейін ұшырып, сол деңгейге жеткізді. Соның нәтижесінде қаладағы қазақтар орыстанып кетті.
1920 жылы Қырғыз (Қазақ) аймағын басқару жөніндегі Революциялық комитетінің бірінші төрағасы С.Пестковский болса, содан бастап қазақ тілі қудалауға ұшырап, жағдайы оңалмай келеді. Қонаевқа дейін Қазақстанды негізінен орыстілді адамдар басқарып, елімізде орысша сөйлеу жазылмаған заңға айналып кетті. Соның салқыны әлі бар. Тілге деген көзқарас тәуелсіздік алғаннан кейін де өзгерген жоқ. Саяси тәуелсіздігіміз – тілге тәуелсіздік алып бере алмады! Әлі күнге дейін барлық жерде, барлық инстанцияда солай болып жатыр. Бұл – бізді тығырыққа тірейтін, тәуелсіздігімізге көлеңке түсіретін өте қауіпті құбылысқа айналды.
Мысалы, мен қазір «Алматы» шипажайында емделіп жатырмын, осындағы қаптаған қазақтың бәрі орысша сөйлесіп жүр! Бұл араға қарапайым халық келмейді, кілең ұлттың қаймағы саналатындар жиналады. Ал сол «қаймақтардың» түрі анау!
Отыз жылдан бері тіл мәселесіне келгенде «өйту керек, бүйту керек» деумен келеміз. Түк шықпайды ондай әңгімеден. Мұны тек мемлекет қана істей алады. Мемлекет қазақ тілінің мәртебесін конституцияда айқын белгілеп, сол арқылы заң шығарып, оның орындалуын қатаң бақыламаса, бос күңкіл мен мұрынның астынан міңгірлеген наразылықтан түк шықпайды! Сондықтан Жириновский сияқтылар «бәрі орысша сөйлейді, өз тілі жоқ халық» деп қорлап жүр. Бұл әлем алдында масқара емес пе?
Анау «Борат» деген фильм шықты ғой, соны жасаушылар біздің халықтың элитасының рухани сатқындығын білген болуы керек. Тіл майданында ашық сатқындық жасайтындар көп. Үлкен қалаларда ана тілін білмейтін қазақтар өте көп. Бір отбасында үш буынның өкілі (ата – бала – немере) бір-бірімен орысша шүлдірлесетін қазақ отбасылары кеңестік кезден бері «сабақтастығын» үзбей келеді әлі. Демек, тілі төрге шықпаған халықтың тәуелсіздігінің өзі қауіп астында!
Халықтың үрейін ұшырып, ұлттық сипатын жоюға күш салған Совет үкіметі жоқ, енді неден үрейленеміз? ХХІ ғасырдың үштен бірін азат мемлекет ретінде өткіздік, енді не кедергі, ес жинайтын уақыт болған жоқ па?
– Қалай десек те, бұрын елді аузына қаратқан, халық сөзін сыйлайтын зиялы қауым өкілдері болатын. Мемлекет те олардың беделімен санасатын. Бірақ бүгінде сол зиялы қауым қайда кетті? Бірлі-жарым еңбегімен танылған тұлғаларды «зиянды қауым» деп кекетуге дайын тұрамыз...
– Зиялы қауымның қадірі қалай кетті дейсің бе? Шындығына келсек, зиялы қауымның басында қаламгерлер тұруы тиіс! Атам заманнан ділдің де, ұлттық рухтың да, ұлтшылдықтың да иесі, халықтың тілі, үні болып келген ақын-жазушылар ғой. Ал енді бүгінде солардың күйі қандай? Оны ойлаған адам бар ма? 30 жылдан бері қаламгерлер жазған шығармасына жартулы қаламақы ала алмайды. Алғандары түкке тұрмайтын, мөлшері күлкілі, тиын-тебен. Еңбегі бағаланбаған адамда қадір қала ма? Жұртты айтпағанда, жазушылардың өз ошағының басында қадірі қалған жоқ. Өйткені олар табыс таба алмайтын пендеге айналды. Қаламгерлер қауымы мен өнер адамдарының еңбегінің бағалануы деген мәселе әлі шешілген жоқ.
90-жылдарда жапонның Эн-Эйч-Кэй арнасына берген 5 минуттық сұхбатыма елде алатын бір айлығымды бергені бар. Ал біз отыз жыл бойы отандық БАҚ-тарға сұхбатты тегін беріп келе жатырмыз. Мемлекет кітабыңды шығарса да, болар-болмас бірдеңе ұстатады қолыңа. Көп қаламгерлер кітабын өз есебінен шығарып таратып жүр. Ендеше, өз еңбегінің ақысын ала алмаған, кісіге күні қараған адамда не қадір-қасиет қалады?
Мемлекет тиын-тебенге телміртіп, күнкөрісі үшін жалтақ болған ақын-жазушыны халық құрметтей ме? «Өзің диуанасың, кімге пір боласың?» демекші, қара басына пайдасы тимей жүрген зиялы қауым кімге дәрі? Мемлекетке зиялы қауым керек емес шығар...
– Біздің елдің жауапты шенеуніктері жиі айтатын сөз бар ғой, «шетелде бәрі өз күнін өзі көреді». Яғни, олардың сөздеріне бақсақ, қаламгерлерге мемлекет жәрдем бермейді, олар жазуды кәсіпке айналдырған, кітапты сұраныс бойынша жазады дейді. Біздің елде де солай жасауға болмай ма?
– Бұл сөзді ақын-жазушыларға көмек бергісі келмеген биліктегілер айтады ғой. Олардың мысалға келтіретіні Англияның, Американың жазушылары. Ау, олардың кітаптарын бүкіл әлем оқымай ма? Ағылшын тілінде миллиардтаған халық сөйлеп, оқымай ма? Әлемде бас-аяғы 20 миллиондай қазақ болса, оның қаншасы ана тілін біледі, оның қаншасы әдебиет оқиды, қаншасына іздеген кітабы жетеді, қаншасының кітап сатып алып оқуға жағдайы келеді? Оқырманы өте аз қазақ әдебиетінің. Ондай жағдайда қалай қаламгерлікті кәсіп қыласың?
Кеңестік кезеңде осының бәрін мемлекет шешті. Кітаптың бағасы арзан, таралымы көп болды. Тіпті, қазақ тілінде кейбір кітаптар 400 мың таралыммен де жарық көрген кезі болған. Оның бәрі халыққа жетті. Халықтың кітап сатып алып оқитын жағдайы болды. Ал қазір сенің мың мен бес мың дананың арасында шығатын кітабың кімге жетеді, жетсе сатып алып оқи ма? Сондықтан аз халықтың әдебиетін дамыту үшін үлкен қолдау керек. Кітап қазір бұрынғыдай барлық жерге тарап, кез келген кітапханадан не кітап дүкенінен табыла бермейді.
Пайда түсірмейді деп әдебиетке қамқорлық көрсетпесек, халықтың тілі жоғалады, ал тілі жоғалған халықтың мемлекеті де ұзақ тұрмайды. Тілдің, рухтың иесі болып тұрған әдебиетті қолдауға Қазақстанның жағдайы келеді. Мемлекет қаржысын ұрлап, талан-тараж қылуды тоқтатсақ, бұл елде еңбегіне сай ақы алмайтын адам болмас еді...
– Тіл мен әдебиетті айтқан соң тарихтың да мәселесі қозғалмай қалмайды. Кеңестік кезеңде қазақ тарихы қасақана бұрмаланып, өткеніміздің бәрі мансұқталғаны белгілі. Енді тәуелсіз дәуірде ұлт тарихын мемлекеттік тұрғыда жазып, қазаққа өзінің шынайы тарихын ұсынуға не кедергі?
– Кеңестік кезеңде қазақ тарихы ғылыми тұрғыдан терең зерттеліп, ол туралы шындық айтылмағанымен қазақ жазушылары тарихи тақырыпқа көп барып, тарихты ұмыттырмау үшін оны көркем әдебиет арқылы баяндауға күш салды. Бұл жағынан алғанда, І.Есенберлин, Ә.Кекілбай, С.Сматаев, М.Мағауин, Ә.Әлімжанов секілді қаламгерлер шығармаларын халық жақсы қабылдады. Одан кейін де тарихи шығармалар жазу тоқтаған жоқ. Соңғы 30 жылда да көп туынды жарыққа шықты. Кейбір жазушылардың тарихты білуі, тіпті тарихшы ғалымдардан да жоғары болды деп айта аламын. Сондықтан шынайы бағалағымыз келсе, Ә.Кекілбай, Ә.Сарай, М.Мағауин, Т.Жұртбай секілді жазушыларға тарих ғылымдарының докторы дәрежесін ойланбай-ақ беруге болар еді. Сондықтан мен өз ұлтының тарихын жазуда жазушыларға қоятын кінә жоқ, керісінше, олар бұл мәселеде құрметке лайық дер едім.
– Әрине, тарихқа қалам тербеген жазушылардың жайы белгілі. Сіз айтқандай, олар бұл бағытта жемісті еңбек етті. Бірақ тарих ғылымы ондай дәрежеде дами алмай жатыр ма, тарихшы ғалымдар көптеген тарихи тұлға туралы шындық аша алмай жатқан сияқты көрінеді. Мәселен, басқаны былай қойғанда, 1718-1748 жылдары билік құрған Кіші жүз ханы Әбілқайыр Мұхаммед Қазы Баһадүр хан туралы белгілі бір байламға келе алмай жатқан сияқты. Біреулер үшін ол «халық үшін қызмет еткен тұлға» болса, тағы біреулер үшін «сепаратист»...
– Бүгінде көп нәрсе өзгерді ғой, соның бірі – тарихқа көзқарас. Мәселен, кеңестік кезеңде Әбілқайыр хан «қазақтардың Ресейге өз еркімен қосылуына» зор еңбек сіңірген хан ретінде айтылатын. Ал Әбілқайыр хан мен патшалық Ресей арасындағы келісімге келер болсақ, қазақ ханы орысқа бодандыққа ант бермеген. Оның сөздерін Ресей патшасына жеткізгендер бұрмалап, қол астыңа ал дегендей мағынаға өзгерткен. Соның кесірінен кешегі күнге дейін Әбілқайыр қазақтың тәуелсіздігін орысқа сатқандай көрінетін. Бірақ қазір бәрі анықталды: ханның хатының түпнұсқасы табылды. Әбілқайыр хатын орысшаға аударғандардың бүлдіргендері тексеріліп, көрсетілді. Ал көркем әдебиетте бұл үрдіс Әбіш Кекілбайдың «Үркер» романынан басталған-ды.
Шынтуайтына келгенде, Әбілқайыр – өмір бойы аттан түспеген қазақтың жауынгер ханы. Әлгі хатын жазғаннан кейін де Әбілқайыр ат белінен түспей, шекарадағы орыс-казактармен, қалмақтармен соғысып өткен. Абылайдың кезінде ол жасы келген адам болатын, дегенмен Абылайдың өзі оны өте құрметтеген.
Әрине, еркіндігіміз қолға тигеніне 30 жыл өтті, неге тарихымызды тез жазып бітіре салмаймыз деу артық болар. Қазақ ғалымдары да зерттеу жүргізіп жатыр. Қаншама ғасырлық тарихты аз ғана жылдың ішінде түгендеп, мәліметтерді саралап, зерттеп, жазып шығу оңай бола қоймас. Десекте, тарихшы ғалымдардың еңбектерінің арасында халықтың кәдесіне жарап жатқаны аз емес. Б.Кәрібаевтың «Қазақ хандығының құрылу тарихы», Т.Омарбектің 30-жылдардағы аштық, М.Қойгелдінің Алаш зиялылары туралы зерттеулері халықтың қолына тиіп, кәдесіне жарап жатыр. Енді тарихшыларымыз Алтын Орда мемлекетінің тарихын зерттеуге бет бұрып жатқан көрінеді. Бұның бәрі дұрыс бағыт, игі қадам.
– Бүгінде идеологиялық құралдың бірі – кино. Осы тұрғыдан алғанда, соңғы жылдары қазақ киносы ұлт тарихын танытуда, мемлекетшілдік мүддені алға шығаруда неге қол жеткізді? Киноға қатысы бар адам ретінде не дер едіңіз?
– Қазақ киносы да хал-хадерінше осы мемлекеттің рухани мұқтажын өтеуге күш салып жатқан өнердің бір саласы ғой. Оның жетістігі бар, кемшілігі де жоқ емес. Бірақ тәуелсіздік жылдарында ұлттық киномыз түрлі қиындықтарға қарамай, алға жылжып келеді. Мәселен, елімізде Қазақ хандығының 550 жылдығы атап өтілсе, соған орай «Қазақ хандығы» атты киноның түсірілуі де бір жетістік деуге болады. Оған Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың өзі тапсырыс берді. Өйткені көрші елдің басшысы «Қазақтарда мемлекет болған жоқ» деген әңгіме айтып, соның сөзін терістеп, қазақта қандай мемлекет болғанын көрсету үшін мемлекет осындай үлкен жобаны жүзеге асырды. Қысқа мерзімде Тимур Жақсылықов, Рүстем Әбдірашов үшеуміз киноның әдеби негізін қалыптастырдық. Кейін сол бойынша режиссер Рүстем Әбдірашев «Қазақ хандығы: Алмас қылыш», «Қазақ хандығы: Алтын тақ» деген фильмдерді түсірді. Ол көрермендер тарапынан жылы қабылданды. Қазір бұл фильм Абай атындағы мемлекеттік сыйлыққа ұсынылып жатыр.
Қазір кино өнерінде қаржы мәселесі шешілсе, тарихи тақырыпқа баруға ешқандай кедергі жоқ. Менде «Қасымхан» деген киноның сценарийі дайын тұр. Ол киноны түрік режиссері Метин Гюнай түсіре бастағанын білесіздер. Бірақ бір сериялы фильмнің орнына Гюнай 75 сериялы кино түсіріп жатқанын біліп, киноның сценарий авторы ретінде қарсылығымызды білдіріп, Мәдениет және спорт министрі Ақтоты Райымқұловаға хат жолдадық. Сөйтіп, арнаулы қаржы бөлінген фильм уақытша тоқтатылды. Өйткені кинода айтылатын жай 30-40 жыл Қасым хан мен Мұхамед Шайбани қазақ-өзбек болып соғысуы жайында. Менің сценарийімде бұл жағы астарлы айтылған. Ал оны ашық түрде экранға шығаруға болмайды ғой. Кинода негізгі акцент туысы жағынан бір-біріне бөле болып келетін екі ханның арасындағы егеске берілуі керек болатын. Фильм барысында бір-екі рет қана соғыс қимылдары көрсетілуі тиіс еді. Егер біз осының бәрін жайып көрсетсек, бүгінде тату көрші болып отырған туыстас екі елдің арасына сызат түсуі мүмкін...
Қалайда бүгінгі қазақ киносы ұлт тарихына мемлекеттік мүдде тұрғысынан қарайтын кинолар түсіріп жатыр. Ал олардың саны жылдан-жылға артып, сапасы да күшейе береді деп сенеміз.
– Жалпы, сіз қоғамда болып жатқан оқиғаларға бейжай қарамай, батыл пікір білдіріп отырасыз ғой, екі алып державаның ортасында тұрған Қазақстанның геосаяси жағдайы сізге қандай ой салады?
– Бұл сұрақ – өте өзекті, көкейкесті сұрақ... Біз жетіскеннен саясатпен айналысып жүрген жоқпыз. Кейінгі кезде «Әлем және Қазақстан» тақырыбында сериалы мақалалар жаза бастадым. Соның бірі «Жаңа әлемдік тәртіп. Ол не?» деген тақырыппен Еуразия кеңістігі мен Қазақстанның геосаяси ахуалы және бұлардың төңірегінде қандай тартыстар жайында. Бұл тартысты мынау жарты жылдан аса уақытқа созылған індет құтыртып жіберді.
Қазір дайындап жатқан көлемді мақаламда соңғы жүз жыл ішінде әлемде қалыптасқан геосаяси жағдай, оның негізгі ойыншылары кім деген сауалға жауап ізделеді. Әлемге әйгілі америкалық саясаткер Збигнев Бжезинскийдің «Ұлы шахмат тақтасы» деген кітабын оқысаңыздар сонда шахмат тақтасының ойыншылары бар және тақта бетінде фигуралар бар екені айтылады. Ал біз Орталық Азия мемлекеттері сол тақтаның бетіндегі кішкентай бір фигурамыз. Демек, бізді қозғап, сол арқылы комбинация жасап отырған ойыншылар бар. Өкініштісі сол, Орталық Азиядағы тәуелсіздік алғанына онша көп болмаған әлсіз мемлекеттердің тағдыры үлкен ойыншыларға тәуелді болып тұр. Ол ойыншылардың АҚШ, Ресей, Қытай екені белгілі.
Бұдан бұрын жарық көрген «Жоюдың жойқын жоспары» атты мақаламда жер бетінің тағдырын шешетін жасырын күштердің «Рим клубында» жер бетіндегі адам санын қысқарту жайында айтқандарын жазған болатынмын. Олар соған қазір де шындап кіріскен сияқты. Мына әлемді түгелге жуық бас көтертпей отырған пандемия да соның бір жоспары секілді.
Айтып-айтпай не керек, «Көп – қорқытады, терең батырады» деген данышпан қазақтың сөзін қаперімізден шығармай, барынша көбеюге тырыспасақ, білімімізді жетілдіріп, басы істейтін технократ халыққа айналмасақ, мынау ұлан-байтақ елді сақтап қалу оңай емес-ау...
– Әңгімеңізге рақмет!
Сұхбаттасқан
Ахмет ӨМІРЗАҚ